انتشار این مقاله


تاثیر صبحانه بر میزان BMI

طبق مطالعات اخیر، خوردن صبحانه و استفاده‌ی کمتر از میان‌وعده‌ها عاملی برای کاهش وزن به شمار می‌رود. ا

طبق مطالعات اخیر، خوردن صبحانه و استفاده‌ی کمتر از میان‌وعده‌ها عاملی برای کاهش وزن به شمار می‌رود. افزایش وزن یکی از مشکلات جامعه‌ی امروزی است طوری که طبق تحقیقات انجام شده توسط مراکز کنترل سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها ، ۳۶.۵٪ جوانان و ۱۷٪ کودکان در آمریکا از معضل چاقی رنج میبرند.
چاقی بیش از حد  باعث افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌هایی مانند: بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و در بعضی مواقع منجر به ابتلا به سرطان می‌شود.

تحقیقات جدید نشان داده‌است که کسانی که در طول روز به اندازه‌ی یک تا دو وعده غذا مصرف می‌کنند، دچار کاهش در مقدار ‌BMI می‌شوند و همین‌طور کسانی که بیشتر از سه وعده‌ی غذایی و همچنین مقدار زیادی میان‌وعده مصرف میکنند، عدد BMI آن‌ها افزایش خواهد یافت. محققان هم‌چنین به این نتیجه رسیده‌اند که کسانی که به صورت منظم صبحانه میل می‌کنند بیشتر از کسانی که از خوردن آن سرپیچی می‌کنند، مستعد کاهش وزن هستند.

کسانی که بزرگترین وعده‌ی غذایی آن‌ها صبحانه بوده  نسبت به کسانی که بزرگ‌ترین وعده‌ی غذایی آن‌ها شام است، شاهد کاهش قابل توجه BMI خواهندبود. محققان توصیه می‌کنند که بین وعده‌ی صبحانه و ناهار بهتر است ۵-۶ ساعت فاصله‌ی زمانی باشد و میزان مصرف میان وعده‌ها کاهش یابد.

تاثیر سن بر BMI: 

محققان همچنین ارتباطی بین سن و میزان BMI کشف کرده‌اند که طبق این تحقیق افراد زیر ۶۰ سال مستعد افزایش مقدار BMI و افراد بالای ۶۰ سال مستعد کاهش مقدار BMIهستند.که البته در این بین استثنا نیز وجود داردن مثلا کسانی که زیر ۶۰ سال بوده اما رژیم غذایی منظمی دارند و صبحانه وعده‌ی غذایی اصلی آن‌ها را تشکیل می‌دهد دچار کاهش وزن می‌شوند.

دکتر Fraser می‌گوید:

کسانی که کالری‌های روزانه‌ی خود را در هنگام صبح مصرف کنند، دچار افزایش وزن کمتری خواهندشد.

او هم‌چنین می‌گوید:

در طول قرن‌ها اهمیت صبحانه (مخصوصاً اگر وعده‌ی اصلی را تشکیل دهد) در زندگی انسان اثبات شده است.

افراد بالای ۶۰ سال که به طور طبیعی در معرض کاهش میزان BMI خود هستند می‌توانند تحت تاثیر این رژیم قرار بگیرند که این خود به سلامتی آن‌ها آسیب می‌رساند.

در کل با توجه به اطلاعات قدیم و جدید به‌دست‌آمده از تاثیر وعده‌های غذایی بر مقدار BMI و سلامتی انسان، بهتر است با توجه به سن و مرحله‌ای که در آن زندگی می‌کنیم رژیم غذایی متناسب با آن را انتخاب کنیم.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید