انتشار این مقاله


آیا شادی بر سلامت جسمانی هم تاثیرگذار است؟

بررسی جدیدی نشان می‌دهد که رفاه ذهنی – شامل فاکتورهایی ازجمله احساس رضایت و لذت‌بردن از زندگی– سلامت جسمانی را تحت تاثیر قرار‌می‌دهد. محققان هم‌اکنون درحال بررسی علت این رخداد و شرایط حاکم بر آن هستند. رفاه ذهنی از راه‌های مختلفی اثرات خود را بر سلامت جسمی اعمال می‌کند: شکل‌گیری رفتارهای سالم، همانند اثرگذاری بر […]

بررسی جدیدی نشان می‌دهد که رفاه ذهنی – شامل فاکتورهایی ازجمله احساس رضایت و لذت‌بردن از زندگی– سلامت جسمانی را تحت تاثیر قرار‌می‌دهد. محققان هم‌اکنون درحال بررسی علت این رخداد و شرایط حاکم بر آن هستند.

افراد شاد. خوشحالی با سطح سلامتی درارتباط است.

رفاه ذهنی از راه‌های مختلفی اثرات خود را بر سلامت جسمی اعمال می‌کند: شکل‌گیری رفتارهای سالم، همانند اثرگذاری بر سیستم‌های ایمنی و قلبی-‌عروقی از جمله‌ی این‌ تغییرات هستند. بااینکه دانشمندان هنوز هم درحال انجام کشفیات و بحث پیرامون بیشترین زمان تاثیر شادمانی بر سلامت هستند، هیچ شکی در زمینه‌ی وجود یا عدم وجود این ارتباط وجود ندارد.

موارد استفاده‌ی این یافته‌ها در بالین چیست؟

با گذشت زمان و انجام تحقیقات بیشتر، احتمال اینکه پزشکان بالینی در آینده برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون سلامتی افراد، رفاه ذهنی را نیز همانند سایر فاکتورها مورد بررسی قرار‌دهند وجود دارد در این صورت هر فرد موظف است تا با ایجاد و پرورش عادت‌های سالم روانی، مسئولیت سلامت خود را برعهده بگیرد.


مقاله‌ی مرتبط: راز شادی چیست؟


پروفسور Ed Diener، کمک‌دبیر مقاله‌ی بهداشت و سلامت در حوزه‌ی روان‌شناسی کاربردی، در این‌باره می‌گوید:

امروزه انسان‌ها موظف‌اند تا یافته‌های ما مبنی‌ بر اینکه افراد شادمان زندگی سالم‌تر و عمر طولانی‌تری را تجربه می‌کنند و اینکه ناامیدی مزمن تهدیدی واقعی برای سلامت به شمار می‌رود را جدی بگیرند. احساسات افراد در زمینه‌ی وضعیت رفاهی آن‌ها با سایر فاکتورهای شناخته‌شده‌ی لازم برای سلامتی مانند سیگار‌نکشیدن و ورزش‌کردن مرتبط هستند. امتیازات به‌دست‌آمده از مطالعات گوناگون نشان‌می‌دهد که نسبت سطح شادی افراد درمقابل استرس و افسردگی آن‌ها، بر سلامت قلب‌و‌عروق و نیز تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با بیماری‌ها و توانایی افراد برای درمان زخم‌ها اثر دارد.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید