انتشار این مقاله


امگا-۳، بدون اثرات روانگردان، نقش ضدالتهابی ماریجوانا را تقلید می‌کند

یافته‌های اخیر نشان می‌دهند که چگونه امگا-۳ می‌تواند برخی از خصوصیات دارویی ماریجوانا را بدون ایجاد اثرات روانگردان آن تقلید کند.

ترکیبات شیمیایی را که با اسم کانابینوئیدها شناخته می‌شوند، می‌توان در ماریجوانا یافت ولی این مواد به طور طبیعی در بدن از اسیدهای چرب امگا-۳ نیز ساخته می‌شوند. نوع شناخته‌شده‌ای از کانابینوئید در ماریجوانا، تتراهیدروکانابینول (THC)، مسئول اثرات هیجان‌انگیز روانی است که ایجاد می‌شود، اما فوائد ضدالتهابی نیز دارد. مطالعه‌ای جدید روی بافت حیوانی واکنش‌های شیمیایی زنجیره‌ای را آشکار کرده که امگا-۳ را به کانابینوئیدهای دارای فوائد ضدالتهابی تبدیل می‌کند و با این حال اثرات روانگردان هم ندارد.

غذاهایی مثل گوشت، تخم‌مرغ، ماهی و آجیل حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ و امگا-۶ اند که بدن آن‌ها را به اندوکانابینوئیدها (کانابینوئیدهایی که بدن به طور طبیعی تولید می‌کند) تبدیل می‌نماید. کانابینوئیدهای ماریجوانا و همچنین کانابینوئیدهای ساخت بدن از سیستم ایمنی حمایت می‌کنند؛ بنابراین، اهداف جذابی برای گسترش روش‌های درمانی ضدالتهابی اند.

در سال ۱۹۶۴، شیمی‌دان اسرائیلی، رافائل مشلوم (Raphael Mechoulam)، اولین کسی بود که THC را از ماریجوانا کشف و مجزا نمود. برای آزمایش اثرات روانگردان این ماده، او تکه‌های کیک را با ۱۰ میلی‌گرم از THC خالص ترکیب کرده و آن‌ها را در مهمانی به دوستان داوطلبش داد. واکنش‌ آن‌ها، از خنده‌ی بدون توقف و بی‌حالی گرفته تا ورّاجی‌شان، تأیید کرد که THC نوعی کانابینوئید روانگردان است.

از آن زمان تا سال ۱۹۹۲ معلوم نبود که بدن ما به طور طبیعی کانابینوئیدهای خودش را تولید می‌کند اما پس از کشف اولین مورد از آن‌ها در این سال، اندوکانابینوئیدهای دیگری نیز شناسایی شد ولی عملکرد همه‌ی آن‌ها معلوم نبود.

کانابینوئیدها به دو نوع از گیرنده‌های خود در بدن متصل می‌شوند؛ دسته‌ی اول در سیستم ایمنی یافت می‌شود و رد گروه دوم را می‌توان در سیستم ایمنی پیدا کرد. برخی از کانابینوئیدها، مثل THC موجود در ماریجوانا یا اندوکانابینوئیدها می‌توانند به این گیرنده‌های وصل شده و موجب کنش‌های ضدالتهابی و ضددرد گردند.

در مطالعه‌ی اخیر، دانشمندان مسیر آنزیمی تبدیل اندوکانابینوئیدهای حاصل از امگا-۳ را به مولکول‌های بالقوه ضدالتهاب کشف کرده‌اند؛ این مولکول‌ها عمدتاً به گیرنده‌های سیستم ایمنی متصل می‌شوند. یافته‌های اخیر نشان می‌دهند که چگونه امگا-۳ می‌تواند برخی از خصوصیات دارویی ماریجوانا را بدون ایجاد اثرات روانگردان آن تقلید کند.

این یافته‌ها در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید