انتشار این مقاله


روزانه ١ دقيقه دويدن از سلامت استخوان‌هاى زنان حفاظت مى‌كند

یک تمرین کوتاه و متوسط ​​برای زنان قبل از یائسگی یا کوتاه مدت و آرام برای زنان یائسه، با سلامت بهتر استخوان ها مرتبط است. تحقيقات جديد انجام گرفته در دانشگاه هاى اكستر و لستر در انگلستان، بيان كرد كه تنها يك دقيقه فعاليت بدنى تحمل وزن با شدت بالا، با سلامت بهتر استخوان ها […]

یک تمرین کوتاه و متوسط ​​برای زنان قبل از یائسگی یا کوتاه مدت و آرام برای زنان یائسه، با سلامت بهتر استخوان ها مرتبط است.

تحقيقات جديد انجام گرفته در دانشگاه هاى اكستر و لستر در انگلستان، بيان كرد كه تنها يك دقيقه فعاليت بدنى تحمل وزن با شدت بالا، با سلامت بهتر استخوان ها در زنان ارتباط دارد. 

جرقه هاى كوتاهى از فعاليت، معادل ورزش با سرعت متوسط براى زنان پيش از يائسگى و تمرين آهسته براى زنان يائسه مى باشد. يافته ها در ژورنال بين المللى اپيدميولوژى منتشر شد. 

پوكى استخوان، يك بيمارى استخوان است كه سبب مى شود استخوان ها ضعيف و شكننده شوند. بافت استخوانى به طور مداوم شكسته و سپس جايگزين مى شود. با اين حال پوكى استخوان زمانى اتفاق مى افتد كه ساخته شدن استخوان هاى جديد با حذف استخوان هاى قديمى هماهنگ نباشد.


مقاله ى مرتبط : چرا به پوکی استخوان مبتلا می‌شویم؟!


اشخاص داراى پوكى استخوان، حفره ها و منافذى، بزرگتر از فضاهاى موجود در استخوان هاى سالم دارند. در نتيجه تراكم و جرم استخوان كاهش يافته و احتمال شكسته شدن استخوان افزايش مى يابد.

مطابق با بنياد ملى پوكى استخوان، حدود ٥٤ ميليون نفر در ايالات متحده با پوكى استخوان و جرم پايين استخوان، زندگى مى كنند. مطالعات تخمين مى زنند كه ١ از ٢ نفر زنان و ١ از ٤ نفر مردان با سن ٥٠ سال يا بالاتر، ممكن است دچار شكستگى استخوان ناشى از پوكى استخوان شوند.

احتمال ابتلا به پوكى استخوان، در زنانى كه يائسگى را تجربه مى كنند به طور چشم گيرى افزايش مى يابد. بنابراين، پیدا کردن استراتژی هایی که می توانند سلامت استخوان را در زنان قبل از یائسگی یا بعد از یائسگی بهینه سازی کنند، یک اولویت است.

شواهد نشان مى دهند كه غير فعال بودن ، يك عامل خطر قابل تعديل براى پوكى استخوان مى باشد. اما اين كه چگونه فعاليت بدنى به حفظ و كاهش از دست دادن جرم استخوان كمك مى كند، به خوبى ديگر عوامل خطر قابل اصلاح مانند رژيم غذايى، سيگار و الكل  شناخته نشده است. 

دستورالعمل های فعالیت فیزیکی ۲۰۰۸ برای آمریکایی ها، حداقل١٥٠ دقيقه فعاليت بدنى با شدت متوسط را در هر هفته توصيه مى كند. به هر حال، در اينجا دستورالعمل خاصى براى كاهش خطر سلامت استخوان ضعيف که ممکن است از جرقه هاى کوتاه مدت، پویا و پراکنده اى از فعالیت بدنی سود ببرد، وجود ندارد.

تحقيقات جديد آزمايش مى كند كه آيا فعاليت بدنى مرتبط با سلامتى استخوان، بااستخوان سالم در زنان قبل يا بعد از یائسگی همراه است؟

ارتباط روشن ميان ورزش و سلامت استخوان

از داده هاى بانك زيستى بريتانيا روى بيش از ٢,٥٠٠ زن استفاده شد. نويسنده ى سرپرست، دكترVictoria Stiles، یک استاد ارشد در علوم ورزشی و بهداشت دانشگاه اکستر، و تيم او سطح فعاليت را كه طى يك هفته توسط مانيتورهايى روى مچ دست اندازه گيرى شده بود ، با سلامت استخوان كه به وسیله ى اسکن اولتراسوند در استخوان های پاشنه شرکت کنندگان اندازه گيرى شده بود، مقايسه كردند.

تجزيه و تحليل به وسيله ى محققان نشان داد زنانى که به مدت ۶۰ تا ۱۲۰ ثانيه فعاليت بدنى تحمل وزن با شدت بالا در طول روز داشتند، ۴ درصد سلامت استخوان بهترى را داشتند نسبت به زنانى که در معرض كمتر از يک دقيقه فعاليت بدنى قرار داشتند. علاوه بر اين، زنانى كه بيش از ٢ دقيقه اين نوع از ورزش را داشتند، ٦ درصد سلامت استخوان بيشترى را نشان دادند.

به گفته ى دكتر Stiles، ماهنوز نمى دانيم كه آيا بهتر است اين ميزان كم ورزش را در مقادير كم هر روز انجام دهيم يا همه را در يك روز جمع كنيم. و همچنين اين كه آيا يك تمرين طولانى ورزشى در يك الى دو روز هفته به اندازه ى يك تا دو دقيقه در روز مفيد است.

اما ارتباط واضحى بين اين نوع از ورزش تحمل وزن با شدت بالا و سلامت بهتر استخوان ها در زنان، وجود دارد. 

دكتر Stiles اشاره مى كند كه با استناد به مطالعه ى مقطعى انجام شده كه یک مطالعه ی مشاهداتی مى باشد که داده ها را از یک جمعیت در یک نقطه ى زمانى خاص تحلیل می کند، آن ها نمى توانند مطمئن شوند كه آيا ورزش بدنى شديد منجر به سلامت بهتر استخوان ها مى شود يا افراد با سلامت استخوان بيشتر، تمایل بیشتری به این نوع ورزش دارند.

او اضافه مى كند كه :

به هر حال، به نظر مى رسد كه تنها يك الى دو دقيقه دويدن روزانه مى تواند براى سلامت استخوان ها مفيد باشد.

دكتر Stiles و همكاران ، داده هاى بانك زيستى بريتانيا را به بخش هاى يك ثانيه اى تقسيم كردند تا مشاهده كنند چگونه افراد وظايف روزانه ى خود را انجام مى دهند.

دكتر Victoria Stiles:

ما می خواستیم هر ثانیه را در تجزیه و تحلیل خود بگنجانیم؛ زيرا قسمت های کوتاه فعاليت شديد برای سلامتی استخوان بیشتر از دوره هاى مداوم طولانى مدت مفید است.ما بايد مراقب باشيم جرقه هاى كوتاه فعاليت ورزشى در طول روز را ناديده نگيريم.

داشتن استخوان هاى سالم، دارای بسیاری از مزایای مرتبط با آن، از جمله کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و تجربه شکستگی های کمتر در سنين بالاتر است.


مقاله ى مرتبط : ورزش کردن چگونه طول عمر را افزایش می‌دهد؟


سپیده بویاقچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید