انتشار این مقاله


تفاوت سبزیجات و میوه‌ها چیست؟

بیایید این قضیه را در مورد گوجه فرنگی بررسی کنیم. گیاه گوجه فرنگی‌ نمونه‌ای از گیاهانی است که در باغچه پشت خانه کاشته می‌شود و ماده غذایی است که سرآشپزها از آن بسیار استفاده می‌کنند. گوجه فرنگی به علت مزه خوشایندش به عنوان افزودنی، تقریبا در همه جا استفاده می‌شود؛ از سس‌ها گرفته تا سالاد […]

بیایید این قضیه را در مورد گوجه فرنگی بررسی کنیم. گیاه گوجه فرنگی‌ نمونه‌ای از گیاهانی است که در باغچه پشت خانه کاشته می‌شود و ماده غذایی است که سرآشپزها از آن بسیار استفاده می‌کنند. گوجه فرنگی به علت مزه خوشایندش به عنوان افزودنی، تقریبا در همه جا استفاده می‌شود؛ از سس‌ها گرفته تا سالاد و ساندویچ، و واقعا چه کسی است که نخواهد سس قرمز بخورد؟ ماسک صورت ساخته شده از گوجه فرنگی موجب نشاط و براقی پوست می‌شود. هر چند مدت زیادی است که این بحث وجود دارد که گوجه فرنگی میوه است یا سبزی؟ چرا که پوسته و گوشته‌ای در اطراف دارد و حالت مایعی در میان، مانند دیگر میوه‌ها،. با این حال این ماده غذایی جزئی از سبزیجات است، ولی آیا نمی‌توان آن را جزئی از میوه‌ها در نظر گرفت؟
جواب؛ “ممکن است”

مشخص کردن تفاوت میان میوه‌ها و سبزیجات ممکن است در ابتدا آسان به نظر برسد. با این همه میوه‌ها دانه دارند در حالی که سبزیجات ندارند. این تعریف خیلی خوب جواب می‌دهد البته اگر شما گیاه‌شناس باشید، ولی اگر نه و شما یک سرآشپز هستید و یا کسی که به خوردن یا آشپزی اهمیت می‌دهد، صحبت به صورت گیاه‌شناسانه، این تعریف به نظر خیلی درست نمی‌آید. اگر بخواهیم بگوییم که هر ماده غذایی که از گیاهان بدست می‌آید و دانه دارد، بنابراین سبزیجات زیادی هستند که باید با عنوان میوه شناخته شوند؛ مانند آواکادو، خیار، زیتون، فلفل و گوجه فرنگی.

ولی از آن‌جا که اگر بخواهیم با دید گیاه‌شناسان به این قضیه نگاه کنیم، برخی از سبزیجاتی که ما می‌شناسیم را باید در گروه میوه‌ها قرار دهیم. دلیل اصلی این اختلاف به مزه این مواد غذایی بر‌می‌گردد، چرا که این میوه‌های به اصطلاح سبزی، مزه‌ای ترش دارند و بیشتر با تعریف غذایی سبزیجات جور در می‌آیند. این یک مسئله علمی نیست ولی ما به صورت کلی هر میوه‌ای که ترش مزه باشد را به عنوان سبزیجات می‌شناسیم هر چند که از گیاهانی با برگ، ریشه، ساقه، گل و میوه و دانه بدست آمده باشند؛ مانند کاهو، برنج، مارچوبه، گل‌کلم، سیر، لوبیا و کدو تنبل.

اما زمانی که قضیه را از نگاه متخصصین تغذیه بررسی کنیم، تفاوت زیادی میان این دو گروه غذایی وجود ندارد. همه‌ی این مواد غذایی مقداری مناسبی فیبر دارد و ترکیبی از مواد معدنی و ویتامین‌ها در آن‌ها وجود دارد. ولی این تشابه خیلی نتوانسته تفاوت این دو گروه را از بین ببرد. قضیه حتی یک زمان به دادگاه هم کشیده شد. در سال ۱۸۹۳، موردی مهم پیش آمد که با نام Nix v. Hedden شناخته می‌شود، در این دادگاه بحث سر این بود که باید از گوجه فرنگی نیز هماانند دیگر سبزیجات مالیات گرفته شود، نه مثل میوه‌ها.(در آن زمان، سبزیجات میزان مالیات بیشتری نسبت به میوه‌ها داشتند.) در انتها، دادگاه به اتفاق آرا به این رای داد که گوجه فرنگی‌های وارداتی باید همانند سبزیجات برای مالیات گرفتن محاسبه شوند. هر چند که از نگاه گیاه‌شناسی باید میوه حساب می‌شدند.(منبع: Live Science, U.S. Supreme Court)

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید