انتشار این مقاله


مصرف بالای میوه و سبزی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد

زنانی که روزانه مقدار زیادی میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند، ممکن است خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پستان داشته‌باشند.

طبق مطالعه‌ی جدیدی که توسط محققان Harvard T.H. Chan School of Public Health انجام شده‌است، زنانی که هر روز مقدار زیادی میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که میوه و سبزیجات کمتری مصرف می‌کنند، ممکن است خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پستان (به خصوص تومورهای مهاجم) داشته‌باشند.

در یافته‌های آنان، سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی و سبزیجات زرد و نارنجی، ارتباط خاص و قابل توجهی با خطر کمتر ابتلا به سرطان پستان داشتند.


مقاله مرتبط: علائم مالتیپل اسکلروزیس با مصرف میوه و سبزیجات بهبود می‌یابد

مردانی که میوه و سبزیجات بیشتری بخورند، جذابیت بیشتری برای زنان دارند!!


نویسنده‌ی ارشد، مریم فروید، پژوهشگر دپارتمان تغذیه گفت:

گرچه مطالعات پیشین به این ارتباط اشاره کرده‌است؛ اما از لحاظ شدت و به ویژه برای میوه‌ها و سبزیجات خاص و زیرگونه‌های مهاجمِ سرطان پستان محدود شده‌است. این تحقیق کامل‌ترین تصویر را از اهمیت مصرف مقادیر زیاد میوه و سبزیجات برای پیشگیری از سرطان پستان ارائه می‌کند.

این مطالعه در تاریخ ۶ جولای ۲۰۱۸ در مجله بین المللی سرطان به صورت آنلاین منتشر شد.
محققان، پرسش‌نامه‌های رژیم غذایی را که هر چهار سال توسط شرکت‌کنندگان در “مطالعه‌ی سلامتی پرستاران” (۸۸۳۰۱ زن، شروع از سال ۱۹۸۰) و “مطالعه‌ی سلامتی پرستاران ۲”  (۹۳،۸۴۴ زن، شروع از سال ۱۹۹۱) ارائه می‌شود، بررسی کردند. داده‌های مربوط به سایر ریسک فاکتورهای بالقوه‌ی سرطان پستان مانند سن، وزن، وضعیت سیگار کشیدن و سابقه‌ی خانوادگیِ سرطان از پرسش‌نامه‌های دوسالانه گرفته شده‌است.


مقاله مرتبط: مصرف زودهنگام شام با خطر کمتر ابتلا به سرطان پستان و پروستات همراه است

با وجود خطر ابتلا به سرطان پستان در مردان، آزمایش ژنتیک نادیده گرفته می‌شود


آن‌ها دریافتند، خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی که هر روز بیش از ۵.۵ وعده میوه و سبزی مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که ۲.۵ وعده یا کمتر از آن مصرف می‌کنند، ۱۱ درصد کمتر است. (هر وعده مساوی با یک فنجان سبزیجات برگدار خام، نیم فنجان سبزیجات خام یا پخته شده، یا نیم فنجان میوه‌های خرد شده یا پخته شده تعریف می‌شود).


مقاله مرتبط: کاهش ریسک تنگی عروق محیطی با مصرف میوه و سبزیجات


محققان برای درک این‌که آیا مزایای مصرف میوه و سبزی در میان انواع مختلف سرطان‌های پستان متفاوت است، وضعیت گیرنده‌ی هورمون توموری و زیرگونه‌ی مولکولی را بررسی و تحلیل کردند. آن‌ها دریافتند مصرف میوه‌ها و سبزیجات بیشتر، به طور خاص با خطر کمتر تومورهای تهاجمی بیشتری از جمله ER-منفی، HER2-enriched و تومورهای شبه بازال مرتبط است.
کار قبلی این گروه تحقیقاتی، کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان را با مصرف بیشتر فیبر، مرتبط ساخته‌بود اما طبق دیدگاه محققان، به نظر می‌رسد مزایای میوه‌ها و سبزیجات موجود در این مطالعه، مستقل از محتوای فیبر آن‌ها است. این نشان می‌دهد که سایر اجزای تشکیل‌دهنده‌ی این مواد غذایی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر ریزمغذی‌ها نیز ممکن است در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان مهم باشد.


مقاله مرتبط: چرا همه رژیم های پرفیبر به کاهش وزن منجر نمیشوند؟


نویسنده‌ی ارشد، Heather Eliassen، استادیار دانشکده پزشکی هاروارد و Harvard Chan School و اپیدمیلوژیست در Brigham and Women’s Hospital، گفت:

در حالی که رژیم غذاییِ سرشار از مقدار زیادی میوه و سبزیجات، با مزایای بهداشتی بسیاری همراه است؛ نتایج ما ممکن است باعث انگیزه‌ی بیشتر زنان برای افزایش مصرف میوه‎ها و سبزیجات شود.

سایر نویسندگان Harvard Chan:

Bernard Rosner, Rulla Tamimi و Walter Willett

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید