انتشار این مقاله


امیدی برای درمان طاسی سر

نتایج تحقیقی جدید راه را برای درمان پرمویی و طاسی هموار کرده است؛ با این مطالعه آشنا شوید:

در آقایان رایج‌ترین فرم ریزش موی ناشی از افزایش سن است. مطالعه‌ی جدید بر روی مکانیسم رشد مو می‌تواند مسیر را برای درمان طاسی در مردان هموار کند.

الگو طاسی در مردان که تحت عنوان آلوپسی نیز شناخته می‌شود گسترده‌ترین شیوع را در بین ریزش‌های مو در مردان داراست. بعضی از مطالعات تخمین می‌زنند که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد مردان وقتی سنشان به ۵۰ سال می‌رسد آلوپسی را تجربه می‌کنند.


مقالات مرتبط: علائم ژنتیکی جدید در ارتباط با طاسی در مردان

                     ریزش مو در آقایان

                     ریزش مو در مردان: علل و درمان


گروهی از محققان دانشگاه ایروین کالیفرنیا (UCI) شروع به مطالعه بر روی رشد موها در سطح پوست کل بدن کردند. یافته‌های آنان (این نتایج در مجله elife به چاپ رسید) ممکن است به ما کمک کند که طاسی در مردان و به طریقی متفاوت پرمویی را درمان کنیم.

رهبری این مطالعه به طور مشترک توسط ماکسیم پلیکوس، استادیار زیست‌شناسی سلولی، چینگ نی، استاد ریاضیات، هر دو از دانشگاه UCI انجام شده است.
استفاده همزمان از مدل‌سازی‌های ریاضی و اطلاعات زیستی به محققان این امکان را داد تا الگو رشد موها را در سرتاسر پوست بدن رسم کنند. آن‌طور که نویسندگان این مقاله توضیح می‌دهند، مدل‌سازی ریاضی ابزاری ارزشمند برای فهم چگونگی رشد فولیکول‌های مو در کل بدن است.

پرفسور نی می‌گوید:

مدل ریاضی جدید ما جزئیاتی را در مورد سیگنال‌های ارتباطی بین موها پیش‌بینی می‌کند، در غیر این صورت آشکار کردن آزمایشات زیستی استاندارد به تنهایی دشوار است.

مسیر سیگنال‌های Wnt و BMP

برای اولین بار دانشمندان الگوی طاسی یک موش را مهندسی کردند و تلاش کردند تا بفهمند چرا رشد ضعیف مو در انسان‌ها رخ می‌دهد. آن‌ها مسیر سیگنال‌های پروتئین‌های Wnt و پروتئین‌های مورفوژنیک استخوان BMP را تخمین زدند، همان طور که مطالعه قبلی بر روی پوست عمقی نشان داده بود آن‌ها به طور خاص نقش مهمی در “چرخه مو” ایفا می‌کردند. مطالعات قبلی که توسط این نویسندگان به عنوان مرجع استفاده شد، نشان می‌داد نقص در هر یک از این دو مسیر ممکن است منجر به اختلال در الگو رشد موها شود.

پروتئین‌های Wnt تکثیر سلول را ابتدا در زمان رشد جنین و سپس رشد و نوسازی سایر بافت‌ها، تنظیم می‌کنند. BMPها نیز از عوامل رشدند که باعث رشد در جنین می‌شوند و نقشی کلیدی در عملکرد سلول‌ها دارند.

مطالعه قبلی که توسط این نویسندگان به عنوان مرجع استفاده شد نشان می‌داد که این مسیرهای سیگنالی رشد موها در سرتاسر بدن را کنترل می‌کنند اما مطالعه جدید نشان می‌دهد که رشد موها روندی هماهنگ دارند و نواحی مختلف پوستی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

آن طور که این مطالعه یافته است تنظیم مسیر Wnt-BMP این ارتباطات را در سرتاسر بدن تسهیل می‌کند.

ارتباطات شاید از طاسی جلوگیری کنند

الگو طاسی در مردان بیشتر قسمت‌های جلویی و پشت بالای سر یا فرق سر رخ می‌دهد اما قسمت پایینی پشت را شامل نمی‌شود. تصور می‌شود ارتباط مابین فولیکول‌های مویی در قسمت‌های مختلف سر قطع می‌شود و فولیکول‌های مو به صورت مستقل رشد می‌کنند.
پرفسور پلیکوس می‌گوید:

اگر ارتباط مابین نواحی که دچار طاسی شده‌اند و سایر نواحی بتواند دوباره شکل بگیرد، سیگنال‌های رشد مو می‌توانند شروع به گسترش در سراسر پوست سر بکنند و باعث شوند از طاسی موضعی جلوگیری شود.

او همچنین اضافه می‌کند سیگنال‌های Wnt و BMP می‌توانند از لحاظ فارموکولوژیک کنترل شوند. به بیان دیگر ما می‌توانیم در صورت نیاز این مسیرها را به وسیله داروها فعال یا مهار کنند. محققان ممکن است در آینده با دستکاری این مسیرها نه تنها بتوانند رشد موها را تحریک کنند بلکه از رشد موها در نواحی ‌ای که مطلوب فرد نیست نیز جلوگیری کنند.

پرفسور ماکسیم پلیکوس اضافه می‌کند که دقیقا مثل پوست سر که می‌تواند نقایصی در رشد موها را نشان دهد، پوست سایر نواحی بدن نیز مانند صورت، بازوها و پاها می‌تواند رشد اضافی موها را نشان دهد که به لحاظ زیبایی ناخواسته هستند. یافته‌های ما پیشنهاد می‌کند که افزایش تداخل سیگنال‌های بین فولیکول‌ها می‌تواند یکی از دلایل عمده این پدیده باشد.

مطالعه ما تنوعی از سطوح سیگنال‌های Wnt-BMP را شناسایی کرد که بسیار برای رشد موها و جلوگیری از رشد آن‌ها حائز اهمیت است. این‌ها نقشه‌ای از این مسیرها برای بهینه سازی سطوح Wnt-BMP برای دستیابی به افزایش رشد موها را فراهم می‌آورند. در نهایت، با توجه به مسیر سیگنال‌های Wnt-BMP ، مطالعه‌ی جدید عوامل سیگنالی بیشتری یافته است که با رشد موها در ارتباط هستند. محققان قصد دارند در آینده تحقیقات بیشتری بر روی این عوامل تازه کشف شده انجام بدهند.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید