انتشار این مقاله


عامل احتمالی لوپوس معرفی شد

گروهی از محققان موسسه تحقیقات پزشکی Feinstain پروتئینی به نام Blimp-1 را به عنوان احتمال اولیه برای واکنش نامطلوب سیستم ایمنی در بیماران مبتلا به لوپوس شناسایی کرده‌اند. شایع‌ترین نوع لوپوس، لوپوس اریتماتوز سیستمیک است. لوپوس بیماری خودایمنی است که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن توانایی تمایز بین عوامل خارجی و بافت‌های سالم را ازدست بدهد. سیستم ایمنی […]

گروهی از محققان موسسه تحقیقات پزشکی Feinstain پروتئینی به نام Blimp-1 را به عنوان احتمال اولیه برای واکنش نامطلوب سیستم ایمنی در بیماران مبتلا به لوپوس شناسایی کرده‌اند.

شایع‌ترین نوع لوپوس، لوپوس اریتماتوز سیستمیک است. لوپوس بیماری خودایمنی است که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن توانایی تمایز بین عوامل خارجی و بافت‌های سالم را ازدست بدهد. سیستم ایمنی با فعالیت بیش از اندازه، به بافت‌های سالم بدن حمله می‌کند و این امر موجب التهاب و آسیب به مفاصل، پوست و اندام‌های داخلی می‌‌‌‌گردد. به گفته‌ی بنیاد لوپوس آمریکا حدود ۱.۵ میلیون آمریکایی و حداقل ۵میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به لوپوس هستند.

این بیماری بیشتر در زنان و در سنین بارداری اتفاق می‌افتد، با این حال در کودکان، مردان و نوجوانان نیز دیده می‌شود و اکثر افراد مبتلا در محدودۀ سنی ۱۴ تا ۴۴ سال قرار دارند. مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهند که پلی‌مورفیسم یا تغییر در ژن PRDM1 عامل خطری برای لوپوس است. در تحقیقی جدید در مرکز تحقیقات پزشکی Feinstein، پروفسور Diamond و همکاران او درپی بررسی این موضوع بودند که چگونه پروتئین Blimp-1 که توسط ژن PRDM1 کدگذاری می‌شود، سیستم ایمنی را تنظیم می‌کند. به گفته‌ی پروفسور دیاموند:

یک سیستم ایمنی سالم قادر به شناسایی ارگانیسم‌هایی است که به‌طور معمول در بدن نیستند، در مورد بیماران مبتلا به بیماری های خود ایمنی مثل لوپوس سیستم ایمنی بدن سلول های خودی و سالم را هدف قرار می دهد. مطالعات ما نشان داده که سطح کم یا عدم پروتئین Blimp-1 در سلول‌های خاصی منجر به افزایش پروتئین کاپستین (CTSS) می‌شود. این پروتئین باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن سلول‌های خودی و سالم را برای حمله انتخاب کند و این موضوع بیشتر در زنان مشاهده می‌شود.

در یک مدل حیوانی محققان به این نتیجه رسیدند که در جنس ماده کاهش پروتئین Blimp-1 منجر به افزایش (CTSS) می شود، CTSS پروتینی است که به سیستم ایمنی کمک میکند تا میکروارگانیسم های عامل بیماری را پیدا کند، که در این حالت به جای میکروارگانیسم‌ها سلول‌های سالم بدن هدف قرار می‌گیرند. در جنس مذکر با کاهش پروتین Blimp-1 هیچ تغییری در سیستم ایمنی اتفاق نمی‌افتد. گرچه تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود ژن PRDM1 منجر به فعال شدن سیستم ایمنی در زنان می‌شود، اما این کشفی علمی برای درک بهتر علت و درمان‌های بالقوه لوپوس می‌باشد.

سحر سیدی مقدم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید