انتشار این مقاله


مصرف منظم الكل ممكن است ريسك ابتلاء به ديابت را كاهش دهد

نوشیدن مقدار متوسطى از مشروبات الکلی برای سه تا چهار بار در هفته، خطر ابتلا به دیابت را حدود ٣٠٪‏ كاهش مى‌دهد.

نوشیدن مقدار متوسطى از مشروبات الکلی برای سه تا چهار بار در هفته، خطر ابتلا به دیابت را حدود ٣٠٪‏ كاهش مى دهد. 

با استناد بر يك مطالعه، مصرف منظم ميزان متوسط برخى از نوشيدنى‌هاى الكلى، مى تواند خطر ابتلاى فرد به ديابت را كاهش دهد. 

مصرف سه الى چهار بار در هفته‌ى الكل، با كاهش خطر ابتلا به ديابت – ٢٧٪‏ كاهش خطر ابتلا در مردان و ٣٢٪‏ كاهش در زنان – در مقايسه با عدم مصرف آن، در ارتباط است.
به نظر مى رسد نوشیدنی‌های الکلی داراى فوايد زيادى باشد، احتمالاً به اين دليل كه داراى تركيبات شيميايى خاصى مى‌باشد كه تعادل قند خون را بهبود مى‌بخشد. جين١، مى تواند اثرات متضادى را اعمال كند، همراه با ديگر نوشيدنى هاى الكلى، حتى خطر ابتلاى زنان به ديابت را تا ٨٣٪‏ افزايش مى‌دهد.

كارشناسان اظهار نموده‌اند كه يافته‌هاى مطالعه، كه در مجله‌ى Diabetologia منتشر شده است، نبايد چراغ سبزى براى نوشيدن بيش از دستورالعمل‌هاى NHS محسوب شود.

مولفان اين مقاله، به سرپرستی پروفسور Janne Tolstrup از دانشگاه جنوب دانمارك، توضیح می‌دهند:

يافته‌هاى ما نشان مى‌دهد كه نوشيدن متناوب الكل، با خطر ابتلا به ديابت در ارتباط است و نوشيدن الكل برای سه الى چهار بار در هفته، با پايين ترين خطر ابتلا به ديابت در ارتباط است، حتی پس از مصرف الکل به طور میانگین در هفته.

در گذشته، مطالعات به روشنى نشان داده است که نوشیدن آن به میزان متوسط ​​می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد اما تحقیقات در مورد مصرف الکل متناوب انجام نشده است.

دانشمندان داده هاى ٧٠,٥٥١ مرد و زن را كه در نظرسنجى آلمانى شركت داشتند، مطالعه كردند. پاسخ دهندگان در مورد عادت‌های نوشیدن خود مورد پرسش قرار گرفتند و به مدت پنج سال تحت نظارت قرار گرفتند. سپس، شرکت‌کنندگان مورد بررسی قرار گرفتند؛ مشاهده شد که ٨٥٩ مرد و ٨٨٧ زن مبتلا به دیابت شده‌اند. تحقیقات بین دو نوع دیابت، نوع ١ و نوع بسیار رایج ٢، تمايزى قائل نشد. براى هر دو جنس، ٧ ليوان نوشیدنی در يك هفته، خطر ابتلا به ديابت را از ٢٥ الى ٣٠ درصد كاهش مى‌دهد.

به نظر مى رسد نوشيدن آبجو بر مردان و زنان تأثير متفاوتى داشته باشد. مردانى كه يك الى شش ليوان آبجو در هر هفته مصرف مى‌كنند، در مقايسه با مردانى كه كمتر از يك ليوان مى نوشند، گفته مى شود كه شانس ابتلا به ديابت در آنان تا ٢١٪‏ كاهش مى‌يابد. اما تأثيرى بر خطر مربوط به زنان نداشت.

دكتر Emily Burns، رئیس ارتباطات تحقیقاتی دیابت در انگلستان، گفت:

در حالى كه اين يافته ها بسيار جالب هستند، ما به مردم توصيه نمى كنيم كه آن ها را چراغ سبزى براى مصرف بيشتر از دستورالعمل هاى NHS، ببينند. به خصوص با اين وجود كه تأثير مصرف منظم الكل بر روى ديابت تيپ ٢ مى تواند از فردى به فرد ديگر متفاوت باشد.

دستورالعمل ها توصيه مى كنند كه مصرف هفتگى الكل در زنان و مردان نبايد از ١٤ واحد الكل بيشتر باشد كه معادل حدود ٦ پنت٢ آبجو مى‌باشد. اين ميزان بايد طى دوره ى سه روز يا بيشتر با چند روز فاصله مصرف شود.

به گفته ى Burns:

ديابت تيپ ٢ يك بيمارى جدى است و حدود ٣  از ٥ مورد مى تواند با تغذيه ى سالم، تحرك بيشتر و كاهش وزن در صورت اضافه وزن، متوقف شده يا به تأخير افتد. اگر شما نگران ابتلا به این بیماری هستید، توصيه مى‌كنيم با يك متخصص مراقبت‌هاى بهداشتى مشورت كنيد. 


مقاله ى مرتبط: مصرف ميوه براى افراد ديابتى؛ مفيد يا مضر؟!


١: عرق جوى سياه
٢: معادل ٠/٥٦٨ ليتر
سپیده بویاقچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید