انتشار این مقاله


ارتباطی جالب توجه بین دیابت و میگرن

مطالعه‌ی بزرگی از جمعیت نروژ نشان می‌دهد که در افرادی که تحت درمان دیابت قرار می‌گیرند ، احتمال ابتلا به میگرن کمتر است.

مطالعه‌ی بزرگی از جمعیت نروژ نشان می‌دهد که در افرادی که تحت درمان دیابت قرار می‌گیرند ، احتمال ابتلا به میگرن کمتر است. این یافته نشان می‌دهد که چیزی درباره دیابت ( یا داروهایی که برای درمان آن استفاده می‌شود) وجود دارد که ممکن است در برابر میگرن محافظت کند.
Ippazio Antonazzo ،از دانشگاه برگن نروژ ، می‌گوید:

این موضوع می تواند به ما بصیرتی در مورد مکانیزم‌های میگرن ارائه دهد. و در آینده می‌تواند درمان میگران را بهبود ببخشد.

رابطه بین دیابت و میگرن در سال ۱۹۷۰، هنگامیکه بعضی از پزشکان متوجه شدند افراد دیابتی کمتر احتمال دارد از علائم میگرن رنج ببرند، مطرح شد. اما یافتن شواهد پزشکی در مورد این ظن و گمان سخت بود. مطالعات مختلفی در ای مورد که ابتلا به یک ناهنجاری احتمال ناهنجاری دیگر را کم می‌کند ، انجام شده است، اما نتایج آن‌ها تا کنون بسیار در هم پیچیده شده‌اند.


مقاله مرتبط: ٥ راه شگفت انگيز براى متوقف كردن ميگرن


Lars Edvinsson از دانشگاه لوند سوئد می‌گوید:

من دیده‌ام که بسیاری از افراد دیابتی ، میگرن ندارند. شما به عنوان یک پزشک می‌توانید حدس و گمانی بزنید اما فقط در صورتی تائید می‌شود که یک تحقیق خوب منتشر شود.

برای دریافت ایده بهتری از این که آیا دیابت ممکن است در برابر میگرن محافظت کند، Antonazzo و همکارانش، سوابق تجویز دارو در جمعیت بالغ نروژ ( صرف نظر از افراد بالای ۸۰ سال) را در طی یک دوره ۱۰ ساله مطالعه کردند . این گروه ، در سال ۲۰۰۴، کار خود را با توجه و بررسی افرادی شروع کرد که از داروهای انسولین یا ضد دیابت که برای دیابت نوع ۱ یا ۲ تجویز شده بودند، استفاده می‌کردند. در ابتدای مطالعه، از میان ۴.۲ میلیون نفر بررسی شده در این مطالعه، حدود ۸۰۰۰ نفر تحت درمان دیابت نوع ۱ و ۹۳ هزار نفر تحت درمان دیابت نوع بودند.


مقاله مرتبط: نُه پیشرفت غیر‌منتظره در مقابله با دیابت


Antonazzo و همکارانش در مرحله بعدی و در طی یک دهه تعداد افرادی از این گروه را مورد بررسی قرار دادند که به دنبال درمان میگرن رفتند و آن را با تعداد افراد غیردیابتی تحت درمان میگرن مقایسه کردند. این تیم متوجه شد که در افراد مبتلا به هر دو نوع دیابت احتمال ابتلا به میگرن کمتر است و این تائید کننده حدس و گمانی است که پزشکان خیلی پیشتر مطرح کرده بودند.
از آنجایی که همه افراد مبتلا به دیابت که در این مطالعه بررسی شدند تحت درمان بودند، معلوم نیست که آیا دیابت در برابر میگرن محافظت می‌کند یا داروهایش. پس چرا ارتباط بین میگرن و دیابت؟ این بیماری‌ها ممکن است مکانیزم‌هایی داشته باشند. این تیم نمی‌دانند که این مکانیزم‌ها چگونه هستن اما یکی از ایده‌ها این است که آسیب عصبی ناشی از دیابت باعث می‌شود که فرد به سختی درد ناشی از میگرن را احساس کند. این یک امر منطقی است. آسیب‌های ناشی از دیابت معمولاً اعصابی را که مریوط به لمس و درد هستند تحت تاثیر قرار می‌دهند، مانند اعصاب لمس و درد پا. مطالعه نروژی پیشنهاد می‌کند که این موضوع ممکن است در اعصاب سر نیز اتفاق بیافتد. و یا ممکن است یک رابطه ژنتیکی بین این شرایط وجود داشته باشد.
تحقیقات قبلی بر روی افراد مبتلا به میگرن متوجه شده‌اند که در برخی افراد جهشی در ژن تولید کننده پروتئین حساس به انسولین ، هورمون کنترل کننده قند، اتفاق می‌افتد که موجب نبودن و یا از کار افتادن این هورمون در دیابت می‌شود. که اگر این جهش به میگرن کمک کند، ممکن است درمان دیابت ،که عملکرد انسولین را به حالت عادی برمی‌گرداند، احتمال میگرن را در این افراد کاهش دهد. اما ما هنوز نمی‌دانیم که این نوع درمان‌های دیابت برای افراد مبتلا به میگرن سودمند است و یا به آنان ضرر می‌رساند. Antonazzo می‌گوید:

ما نیاز به شواهد بیشتری داریم. تا کنون ما شواهدی برای تغییر هیچ یک از روش‌های درمانی بدست نیاورده‌ایم.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید