انتشار این مقاله


هنوز برای تجویز کتامین به‌منظور درمان افسردگی بسیار زود است

داروی کتامین در درمان افسردگی امیدوارکننده ظاهر شده است اما محققان برای پیشنهاد آن به این منظور آماده نیستند؛ چون اثرات طولانی‌مدت آن هنوز شناخته‌شده نیست.

داروی کتامین در درمان افسردگی امیدوارکننده ظاهر شده است اما محققان برای پیشنهاد آن به این منظور آماده نیستند؛ چون اثرات طولانی‌مدت آن هنوز شناخته‌شده نیست. Colleen Loo، یکی از نویسندگان تحقیق حاضر و استاد دانشگاه New South Wales استرالیا در این باره می‌گوید:

این خلأ در دانش ما راجع به کتامین باید قبل از استفاده‌ی گسترده‌ی آن برای افسردگی پر شود.

کتامین در اصل یک داروی بی‌حسی است ولی به طور فزاینده‌ای غیر از موارد مصرف اصلی خود برای درمان افسردگی شدید و مقاوم به درمان استفاده می‌شود و برخی از مطالعات اثربخشی سریع آن را تأیید کرده‌اند. با این حال اثرات طولانی‌مدت این دارو پس از استفاده‌های مکرّر دُز مربوطه مورد تحقیق قرار نگرفته است.

محققان ۶۰ مطالعه‌ی منتشر شده از درمان افسردگی با کتامین را مورد بررسی قرار دادند که در مجموع شامل ۹۰۰ بیمار می‌شود. یافته‌های آنان حاکی از این است که گزارش کمی در مورد دُزهای تکراری از مصرف پایدار این دارو در دسترس می‌باشد.

با توجه به این که درمان با کتامین نیازمند دُزهای تکراری و چندگانه در طول گستره‌ای وسیع از زمان است، تعیین این که وزنه‌ی عوارض جانبی بالقوه به منافع این دارو سنگینی می‌کند یا نه حیاتی به نظر می‌رسد و برای مطمئن شدن از بی‌خطری آن ضروری است.

تحقیقی قبلاً مصرف طولانی‌مدت کتامین را با التهاب مثانه، آسیب کبدی، از دست دادن حافظه و اعتیاد گره زده بود. این دشواری‌های بالقوه استفاده‌ی طولانی‌مدت و بی‌خطر کتامین را به عنوان درمان افسردگی محدود می‌کند.

این بازبینی ۲۷ جولای در The Lancet Psychiatryمنتشر شده است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید