انتشار این مقاله


شیردادن به نوزاد باعث کاهش احتمال سرطان پستان می‌شود

گزارشی از تحقیقات اخیر روی سرطان پستان نشان داده که مدرکی خیلی قوی مبنی بر اینکه شیر دادن به نوزاد باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان در دوران پیش از یائسگی و پس از آن می‌شود وجود دارد.

گزارشی از تحقیقات اخیر روی سرطان پستان نشان داده که مدرکی خیلی قوی مبنی بر اینکه شیر دادن به نوزاد باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان در دوران پیش از یائسگی و پس از آن می‌شود وجود دارد. این گزارش شامل چندین توضیح احتمالی برای برای توجیه این که چرا شیردهی باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان می‌شود، است. اولین دلیل این است که شیردهی با شروع قاعدگی دوباره پس از زایمان به تعویق می‌افتد که همین اتفاق باعث کاهش در معرض قرار گرفتن مقابل هورمون‌هایی مثل استروژن می‌شود، که این هورمون با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط است.

راه دیگری که ممکن است باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان شود این است که بعد از شیردهی سینه تعداد زیادی بافت را جاری می‌کند که ممکن است سلول‌های این بافت‌ها شامل سلول‌هایی با پتانسیل سرطانی مثلا دارای DNA آسیب دیده باشند که باعث ایجاد سرطان پستان شوند.
این گزارش همچنین ادعا می‌کند که شیردهی ممکن است باعث تغییر در بیان ژن‌های سلول‌های سینه شود به گونه‌ای که باعث ایجاد یک تأثیر مقاومتی در برابر پیشرفت سرطان پستان شود.
سرطان پستان یک بیماری است که در آن سلول های غیرعادی شروع به تکثیر کرده و یک تومور را می‌سازند. اگرچه مردان نیز ممکن است به این بیماری دچار شوند اما در زنان تقریبا همیشه پیشرفت می‌کند. در آمریکا با صرف نظر از سرطان پوست سرطان پستان رایج‌ترین نوع سرطان در زنان است.
در سال ۲۰۱۴ در آمریکا ۲۳۶۹۶۸ زن و ۲۱۴۱ مرد به این سرطان دچار شدند. در آن سال ۴۱۲۱۱ زن و ۴۶۵ مرد بر اثر بیماری جان خود را از دست دادند.
سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد کرده است که مادران بهتر است تا ۶ ماهگی به بچه های خود شیر دهند نه فقط به خاطر تأمین انرژی و مواد غذایی مورد نیاز بلکه این کار باعث تقویت سیستم ایمنی آن‌ها و جلوگیری از عفونت و آسم می‌شود.

ریسک فاکتور‌های دیگر

به نظر می‌رسد چاقی و چربی اضافه باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان بعد از یائسگی می‌شود در حالی که همین عامل اثر معکوسی در دوران قبل از یائسگی دارد.
هم‌چنین مشخص شده است که فعالیت و ورزش خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش و مصرف الکل آن را افزایش می‌دهد.
مادرانی که به کودکان خود شیر می‌دهند فرزندانشان در آینده احتمال کمتری نسبت به چاق شدن دارند و این به نوبه‌ی خود باعث کاهش خطر سرطان در آنها نیز می‌شود چون طبق آمار چاقی احتمال ۱۱ نوع سرطان مختلف را افزایش می‌دهد.
شیر دادن مستقیم مادر به نوزاد همواره مقدور نیست اما مادرانی که این کار را می‌کنند خود و فرزندشان را در مقابل سرطان مقاوم‌تر می‌کنند.

محمد رضا وطن‌خواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید