انتشار این مقاله


افراد قدبلند با خطر بالاى سرطان مواجه هستند

فرد قدبلندتر، احتمال بيشترى براى ابتلا به سرطان دارد؛ به ازاى افزايش هر ١٠ سانتى متر در قد، خطر ابتلا به سرطان تا ١٨٪‏ در زنان و ١١٪‏ در مردان افزايش مى يابد.

فرد قدبلندتر، احتمال بيشترى براى ابتلا به سرطان دارد؛ مطابق با يك مطالعه ى جديد ارائه شده در ٥٤امين نشست مجمع سالانه ى انجمن اروپایی غدد و متابولیسم کودکان، در بارسلوناى اسپانیا.

محققان بيان كردند كه هر چه قد يك فرد بلند تر باشد، احتمال ابتلا به سرطان در آن فرد، افزايش مى يابد.

اين تيم، از مؤسسه ى كارولينسكا و دانشگاه استكهلم، هر دو واقع در سوئد، ٥/٥ ميليون مرد و زن سوئدى را بين سال هاى ١٩٥٨ و ٢٠١١ يا از سن ٢٠ سالگى تا سال ٢٠١١، مورد بررسى قرار داد.

دكتر Emelie Benyi كه يك دانشجوى Phd در مؤسسه كارولينسكا بود، مطالعه را پيش برد. او معتقد بود؛ اين اولين بار است كه ارتباط بين قد و سرطان در مردان و زنان، در چنين مقياس بزرگى مورد مطالعه قرار گرفت. اگرچه، يك ارتباط مابين قد و ابتلا به سرطان در مطالعات ديگر كشف شده بود.

تمامى شركت كنندگان، بين سال هاى ١٩٣٨ و ١٩٩١ متولد شده بودند و قد بالغ آن ها بين ١٠٠ تا ٢٢٥ سانتى متر بود.

اطلاعات راجع به طول قد بالغين، از پزشكى تولد، استخدام و ثبت گذرنامه ى سوئد، گرد آورى شد. اطلاعات سرطان، از ثبت سرطان سوئد، بازیابی شد.

اين تيم متوجه شد، به ازاى افزايش هر ١٠ سانتى متر در قد، خطر ابتلا به سرطان تا ١٨٪‏ در زنان و ١١٪‏ در مردان افزايش مى يابد. 

علاوه بر اين، زنان قد بلند، ٢٠٪‏ خطر بيشترى براى ابتلا به سرطان سينه دارند؛ در حالى كه، خطر ابتلا به ملانوما، به ازاى هر ١٠ سانتى متر قد، تقريباً ٣٠٪‏ در زنان و مردان افزايش مى يابد. 

مطالعات قبلى، همين ارتباط را بين قد و سرطان نشان داده بودند. مى توان گفت، افراد قد بلندتر، خطر بالايى را براى ابتلا به انواع سرطان ها دارند؛ شامل سرطان سينه و ملانوما.

عوامل هورمونى و محيطى مى توانند مؤثر باشند

در گذشته، محققان پيشنهاد كردند كه يك مكانيسم اساسى رايج، احتمالاً در زندگى زودرس نقش ايفا كرده و درگير مى باشد. 

يك احتمال اين است كه، عوامل محيطى كه بر تغييرات قد تأثير مى گذارند، از جمله رژیم غذایی و عفونت در دوران کودکی، ممكن است نقش داشته باشند.

ديگر فاكتور، سطح هورمون ها مى باشد، به خصوص آن هايى كه با رشد در ارتباط مى باشند؛ مانند فاكتورهاى رشد شبهانسولينی (IGFs)، كه ممكن است در ارتباط باشند. اعتقاد بر اين است كه سطح IGFs، بر خطر ابتلا به سرطان تأثير مى‌گذارد.

يك احتمال بالا اين است كه، افراد قدبلند سلول هاى بيشترى دارند؛ از جمله سلول هاى بنيادى، كه آن ها را در معرض فرصت بزرگى برای جهش های منجر به تغييرات بدخیم قرار می دهد.

اين گونه بيان مى شود كه؛ قد با خطر سرطان از طريق افزايش نقل و انتقالات سلول، به وسيله ى عوامل رشد، يا از طريق افزايش تعداد سلول ها در ارتباط است.

دكتر Benyi، به اين نكته اشاره كرد كه:

بايد تأكيد كرد كه نتايج ما بروز سرطان در سطح جمعيت را نشان مى دهد. از آن جايى كه علت سرطان وابسته به فاكتور هاى متعددى مى باشد، پيش بينى اين كه نتايج ما چه اهميتى در خطر سرطان در سطح فردى دارد، بسيار دشوار است.

اين تيم اميد دارد در آينده بتواند، تعيين كند كه چگونه مرگ در اثر سرطان و ديگر علل مرگ در ميان جمعيت سوئد، با قد در ارتباط هستند. سوال اين است كه آيا افراد بلندتر احتمال بالاترى براى مرگ، به طور خاص در اثر سرطان دارند يا احتمال مرگ و مير آن ها به طور كلى افزايش پيدا مى كند؟


مقاله‌ى مرتبط: چاقی در نوجوانی با خطر ابتلا به سرطان کولون در بزرگسالی مرتبط است 


سپیده بویاقچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید