انتشار این مقاله


۱۰ عامل انگیزشی برای افزایش تحرک

برای شروع یک فعالیت بدنی، انگیزه مهم ترین عامل است. آن را تقویت کنید و برای خود برنامه ریزی داشته باشید.

اگر مدتی است که تحرکی نداشته اید اما می خواهید ورزش کردن را شروع کنید، انگیزه اولین چیزی است که به آن نیاز دارید. اگر فردی هستید که برای ورزش نکردن خود بهانه های مختلفی می آورید، این بهانه ها را با افکار انگیزشی جابه جا کنید. برای مثال به جای اینکه به خود بگویید فرصتی برای ورزش کردن ندارم، بگویید من الان به تقویم نگاه می کنم و زمان مناسبی برای ورزش در این هفته انتخاب می کنم. اگر ورزش کردن برای شما طاقت فرسا به نظر می رسد، کمی تحقیق کنید و ببینید یک فعالیت سرگرم کننده برای شما چه می تواند باشد! اگر به ورزش کردن علاقه ای ندارید، به خودتون یادآوری کنید اگر زندگی طولانی تر، سالم تر و شادتری می خواهید، باید بیشتر روزها در برخی از فعالیت های بدنی شرکت کنید.

به یاد داشته باشید که نوع فعالیت و یا شدت آن مسئله مهمی نیست، فقط در زمانی که انگیزه ای برای ورزش ندارید، مهم این است که تحرک داشته باشید. برنامه زیر را چاپ کنید و آن را بر روی یخچال و یا در نزدیکی میز یا درب جلو خود قرار دهید.

۱. به آرامی شروع کنید

یک پیاده روی ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ای بهتر از هیچگونه فعالیتی است. به سمت فروشگاهی که حداقل ۱۰ دقیقه از شما فاصله دارد حرکت کنید. همراه با سگتان راه بروید و یا هنگام زمان استراحت به بیرون بروید.

۲.مکانی امن و راحت برای ورزش کردن انتخاب کنید

پارکی با هوای تمیز، رودخانه، محل های مخصوص راه پیمایی، مسیر دوچرخه (البته اگر مجاز بودید!) بهترین مکان برای پیاده روی و فعالیت بدنی است، به خصوص برای شهروندانی که ادارات کار می کنند. این افراد نه تنها به ورزش و هوای تازه نیاز دارند بلکه زیبایی های طبیعی نیز برای آرامش ذهنشان نیاز است.

۳.با چیزی سرگرم کننده شروع کنید

اگر تنهایی را دوست دارید شاید تصمیم به پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنا بگیرید. اگر بخواهید بخشی از یک گروه باشید، ممکن است ترجیح دهید به ورزشگاه بروید یا یک ورزش تفریحی مانند گلف، تنیس انتخاب کنید یا به یک گروه از راه پیمایان یا شناگرها بپیوندید. شما باید از ورزش کردن لذت ببرید بنابراین ورزش ها و مکان هایی را که دوست ندارید، انتخاب نکنید.

۴. بهترین زمان روز را انتخاب کنید

 سعی کنید تمریناتی را که می توانید در یک زمان مناسب انجام دهید، برنامه ریزی کنید و با آن کنار بیایید.

۵. مدیریت کنید

اگر نمی توانید هر روز به مدت ۴۵ دقیقه یا یک ساعت ورزش کنید، برنامه های ورزشی خود را بشکنید و به برنامه های کوتاه تر تبدیل کنید تا بتوانید آن ها را مدیریت کنید.

۶. اهداف خود را تعیین کنید

برنامه ورزشی برای خود بنویسید که شامل؛

  • اهداف کوتاه مدت: برای مثال هر روز بعد از ناهار ۲۰ دقیقه پیاده روی داشته باشید.
  • اهداف میان مدت: برنامه خود را تا آخر ماه تنظیم کنید
  • اهداف بلند مدت:  تمرین های مختلفی برای یک ساعت روز، آن هم طی حداقل ۵ روز در هفته داشته باشید

۷. به خودتان یادآوری کنید

هنگامی که ورزش می کنید، به خودتان یادآوری کنید که انجام این کار حتی برای یکبار، چقدر حس خوبی می تواند داشته باشد. به خاطر داشته باشید که اهدافی دارید و زمانی که به آنها می رسید، احساس خوبی خواهید داشت.

۸. آنچه را که می توانید انجام دهید

با تنظیم اهداف غیرواقعی و انجام فعالیت های سنگین، خود را خسته نکنید. اگر بیمار و یا خسته شدید، یک روز استراحت کنید.

۹. همراه پیدا کنید

 از دوستان، خانواده، همکلاسی ها، و همکاران کسی را انتخاب کنید که ورزش می کند و به سالم ماندن اهمیت می دهد. شاید در آخر توانستید یک گروه تشکیل دهید. 

۱۰. به گذشته بنگرید

اگر ورزش کردن را در گذشته رها کرده اید، علت و چگونگی از دست دادن انگیزه خود را برای ادامه فعالیت، بیابید. آیا به راحتی از عادات خود دست می کشید؟ آیا ورزشگاهی در نزدیکی محل سکونتتان وجود ندارد؟ در مسیر حرکت کنید، به آرامی شروع کنید و گزینه هایی را برای موانعی که نمی توانید کنترل کنید، پیدا کنید.

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید