انتشار این مقاله


آزمایش خون می‌تواند سرطان نادر سینوس را تشخیص دهد

آزمایش خون DNA جدید می‌تواند سرطان نادر اما کشنده را که در سینوس‌ها ایجاد می‌شود، تشخیص دهد.

محققان گزارش کردند آزمایش خون DNA جدید می‌تواند سرطان نادر اما کشنده را که در سینوس‌ها ایجاد می‌شود، تشخیص دهد. براساس نتایج یک کارآزمایی بالینی، آزمایشی که برای جستجوی شواهدی از DNAی ویروس ابشتین-بار (Epstein-Barr) در نمونۀ خون انجام می‌شود، در تشخیص سرطان نازوفارنژیال ۹۷ درصد دقیق است.

دنیس لو، محقق ارشد، می‌گوید:

باور دارم این آزمایش به‌طور حرفه‌ای و تخصصی برای غربالگری سرطان نازوفارنژیال در مناطق پرخطر مانند هنگ کنگ قابل استفاده است.

نازوفارنکس قسمت فوقانی گلو است که پشت بینی قرار دارد، درست بالای قسمت نرم سقف دهان و پشت مجاری بینی که به عنوان گذرگاه هوایی بین بینی و گلو عمل می‌کند.

براساس انجمن سرطان آمریکا (ACS)، سرطان نازوفارنژیال نسبتا نادر است؛ کم‌تر از یک مورد در هر صد هزار نفر در آمریکا و بسیاری از نقاط دیگر جهان. این سرطان در جنوب چین، سایر نقاط آسیا و آفریقای شمالی بسیار شایع‌تر است، به‌طوری که انجام آزمایش برای تشخیص زودهنگام برای نجات جان آن‌ها مهم است.

سرطان نازوفارنژیال رابطۀ نزدیکی با ویروس Epstein-Barr از خانوادۀ هرپس دارد. ژنوم این ویروس در بیش از ۹۹ درصد سلول‌های توموری سرطان نازوفارنژیال می‌تواند یافت شود. اعتقاد بر این است که این ویروس یکی از عوامل ایجاد کنندۀ این سرطان است.
براساس این، لو و همکارانش برای تشخیص قطعات ویروس Epstein-Barr موجود در DNA تومور که همانند سلول‌های سرطانی در بدن فرد بیمار وارد جریان خون می‌شوند، آزمایشی توسعه دادند.


مقالۀ مرتبط: آزمایش ساده‌ی خون: راهی برای تشخیص زودتر سرطان


در تست غربالگری بیش از بیست هزار نفر، قطعات ویروس Epstein-Barr در بیش از هزار و صد نفر یا تقریبا ۵.۵ درصد شناسایی شد. ۳۰۹ نفر از آن‌ها نیز هنگامی‌که تست به‌طور مکرر انجام می‌شد، مداوم نتیجۀ مثبتی نشان می‌دادند.
نتایج آزمایش نشان می‌دهد آزمایش DNA در ۹۷ درصد مواقع به‌طور دقیق سرطان نازوفارنژیال را تشخیص می‌دهد و در ۹۸ درصد مواقع بادقت افراد سالم را رد می‌کند.

این مطالعه در New England Journal of Medicine منتشر شده است.

با بررسی خون و جستجوی قطعاتی از DNA ویروسی می‌توان افرادی را پیدا کرد که به بررسی دقیق‌تری برای تشخیص سرطان زودهنگام نیاز دارند.
این تست بیشترین ارزش را در کشورهای آسیایی خواهد داشت و احتمالا در آمریکا دنبال نشود.
گزارشی جدید به شیوه‌های تازه‌ای اشاره می‌کند که می‌توان سایر سرطان‌های مرتبط با ویروس را شناسایی کرد.

آنچه از سلول‌های تومور خارج می‌شود DNA آن است که شامل DNA ویروسی می‌باشد. علاقه و پیشرفت زیادی در تشخیص سایر تومورها به‌وسیلۀ وجود DNA تومور در خون وجود دارد. برخی مواردی وجود دارد که یافت DNA ویروسی را آسان‌تر می‌کند.

دکتر ریچارد آمبیندر، پرفسور انکولوژی، می‌گوید:

پیش‌بینی می‌کنم سرطان‌های بسیاری وجود دارد که خواهیم توانست به‌وسیلۀ وجود قطعات DNA تشخیص دهیم. این فقط یک شروع است. اصلا تعجب نخواهم کرد اگر بتوانیم سایر سرطان‌های رایج را نیز اینگونه شناسایی کنیم.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید