انتشار این مقاله


چاقى در كودكان با بيماری‌هاى لگن ارتباط دارد

مطالعات نشان داده اند كه چاقى در سنين كودكى با افزايش ريسك ابتلا به بيمارى هاى مفصل ران مرتبط است.

تحقيقات جديد منتشر شده در مجله‌ى بيمارى‌هاى كودكان، ارتباطى قوی بین چاقی دوران کودکی و بیماری‌های لگن را نشان می‌دهد.

ناهنجاری‌های مفصل ران، در حدود ١ در هر ٥٠٠ کودک اتفاق مى‌افتند. Slipped Capital Femoral Epiphysis١ شایع‌ترین بیماری در دوران نوجوانی می‌باشد. این بيمارى همیشه نیاز به عمل جراحی دارد، می‌تواند درد قابل توجهی را براى فرد ايجاد كرده و اغلب نياز به تعويض مفصل ران در نوجوانی یا سنين پايين بزرگ‌سالى داشته باشد.

کودکان مبتلا به SCFE، دچار كاهش محدوده‌ى حرکت خود مى شوند و اغلب قادر به تکمیل حرکت بدنی و یا چرخش کامل مفصل ران نيستند. متأسفانه، بسیاری از موارد SCFE به اشتباه تشخیص داده شده یا نادیده گرفته می‌شوند، زیرا اولین علامت درد زانو است که به هیپ برمى گردد. زانو اغلب مورد بررسی قرار گرفته و طبیعی است. تشخیص زودرس SCFE بسيار مهم است زیرا اگر انحراف بدون درمان باشد، تغییر شکل ممکن است بدتر شود.


مقاله‌ى مرتبط: افزايش وزن در نوجوانى با خطرات سلامتى در آينده همراه است


فاكتورهاى مورد بررسى

در تلاش برای شناسایی کودکانى كه بيشتر  در معرض خطر این بيمارى قرار دارند، محققان انجمن پزشكى ترجمه‌ى دانشگاه، به رهبرى دانشمند بالينى مؤسسه‌ى ملی تحقیقات بهداشت (NIHR) و مدرس ارشد جراحى ارتوپدى، Daniel Perry، پرونده‌های بیمارستانی و اجتماعی را برای بررسی عوامل مرتبط با SCFE و توضیحات مرتبط با تاخیرهای تشخیصی مورد بررسی قرار داد.

تمام سوابق افراد زیر ١٦ سال با تشخیص SCFE مورد بررسى قرار گرفت و مدارک پزشکی الکترونیکی توسط یکی از ٦٥٠ روش مراقبت اولیه در انگلستان بین سال های ١٩٩٠تا ٢٠١٣ انجام شد. با استفاده از قد و وزن کودکان، كه در یادداشت ها ثبت شده بود، در برخی مواقع پیش از تشخیص بیماری، محققان توانستند شناسایی کنند که کودکان چاق بیشترین خطر این بیماری را دارند. این مطالعه توسط آکادمی علوم پزشکی دنبال می شود.


مقاله‌ى مرتبط: درد لگن در ناحیه‌ی مفصل ران


بهترين شواهد

Daniel Perry، كه جراح ارتوپدى و مشاور افتخارى در بيمارستان كودكان Alder Hey، است بيان كرد:

شواهد دقيقى وجود دارد که بیماری را به چاقی دوران کودکی مرتبط می‌کند، که این بيمارى را به یکی از محدود بیماری‌های مرتبط با چاقی بدل مى‌كند که می‌تواند باعث مرگ و میر افراد در دوران کودکی شود.

بخش قابل توجهی از بیماران مبتلا به SCFE در ابتدا به اشتباه تشخيص داده مى شوند و کسانی که دچار درد زانو مى شوند،بيشتردر معرض خطر قرار دارند.

در نهایت این مطالعه به ما کمک می کند تا بتوانیم یکی از مهم ترین بیماری‌هایی که در دوران کودکی رخ می‌دهد را به نحو احسن درک کنیم. در حالی که، ارتباط قوی با چاقى تایید شده است، هنوز به طور قطع نمی‌توانیم بگوییم چاقی این بیماری را ایجاد می‌کند.


١: SCFE

سپیده بویاقچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید