انتشار این مقاله


افزايش وزن در نوجوانى با خطرات سلامتى در آينده همراه است

افزايش وزن كه از دوره ى نوجوانى تا ميانسالى اتفاق مى افتد، ممكن است خطر ابتلاى فرد به بيمارى هاى مزمن و مرگ زودرس را افزايش دهد.

افزايش وزن كه از دوره ى نوجوانى تا ميانسالى اتفاق مى افتد، ممكن است خطر ابتلاى فرد به بيمارى هاى مزمن و مرگ زودرس را افزايش دهد.

مطابق نتايج يك مطالعه ى جديد انجام گرفته در ماساچوست، افزايش وزن تجمعى، از ١٨ تا ٥٥ سالگى، ممكن است با خطر بالايى از ابتلا به بيمارى هاى مزمن و عوارض جانبى چون ديابت نوع ٢ و مرگ زودرس گره خورده باشد. 

نويسنده ى ارشد، پروفسور Frank Hu، از بخش تغذيه ى مدرسه ى سلامت همگانى چان هاروارد در بوستون(MA) ، با همكار فوق دكتراى خود،Yan Zhang و همكارانش مطالعه را پيش برد.مطالعه در مجله ى JAMA منتشر شد.

چاقى، به يك نگرانى بزرگ سلامت عمومى در سراسر جهان تبديل شده است.تخمين زده مى شود كه افراد در ايالت متحده از نوجوانى تا ميان سالى از ١/١ تا ٢/٢ پوند ١به وزنشان اضافه مى شود.

اما در طول زمان، اين افزايش وزن ناچيز تجمع مى يابد و مى تواند سرانجام به چاقى منجر شود. مكانيسم پشت پرده اين كه چگونه افزايش وزن از نوجوانى تا ميان سالى پيامد هاى ناگوار سلامتى دارد، در حال حاضر روشن نيست.

پروفسور Hu، Zheng و همكاران، داده هاى دو مطالعه را تجزيه و تحليل كردند؛ مطالعه ى سلامت پرستاران و پيگيرى مطالعه ى كارشناسان بهداشتى. شركت كنندگانى از هر دو مطالعه، وزنشان را در نوجوانى_يعنى ١٨ سالگى براى زنان و ٢١ سالگى براى مردان_ و ميان سالى_ در ٥٥ سالگى_به خاطر مى آوردند.

روى هم رفته مجموعاً ٩٢,٨٣٧ زن و ٢٥,٣٠٣ مرد در اين تحقيقات شركت كردند. ميانگين افزايش وزن براى زنان در طول دوره ى ٣٧ سال ، ٢٧.٨ پوند ٢ و براى مردان در طول مدت ٣٤ سال، ٢١.٤ پوند ٣ بود.

پروفسور Hu بيان كرد كه:

مطالعه ى ما اولين مطالعه از اين نوع است كه به طور سيستماتيك ارتباط بين افزايش وزن از نوجوانى تا ميان سالى را با خطرات بزرگى براى سلامتى در آينده، آزمايش مى كند.

يافته ها نشان مى دهد كه حتى ميزان جزئى افزايش وزن ممكن است عواقب سلامتى مهمى را در پى داشته باشد.

تنها ١١ پوند٤ افزايش وزن مى تواند خطر ابتلا به بيمارى‌ها را افزايش دهد

محققان متوجه شدند كه در مقايسه با افرادى كه قبل ٥٥ سالگى وزنشان تقريبا ثابت بوده است – كه اين افراد بيشتر از ٥ پوند كاهش يا افزايش در وزن خود نداشته اند – افرادى كه به طور متوسط به وزنشان اضافه شده است، ابتلا به بيمارى هاى مزمن شديد در آن‌ها محتمل‌تر است. 

علاوه بر اين، آن هايى كه به ميزان متوسطى دچار افزايش وزن شده اند، خطر مرگ زودرس در آن ها افزايش مى يابد وهمچنين شانس موفقيت در ارزيابى پيرى سالم كه براى سنجش توانايى شناختى و جسمى آن ها طراحى شده است، كاهش مى يابد.

افزايش وزن به مقدار ناچيزى چون ١١ پوند از نوجوانى تا ميان سالى، با ٣٠ درصد افزايش خطر ابتلا به ديابت نوع ٢ و ١٤ درصد افزايش خطر فشارخون بالا و ٨ درصد افزايش شانس ابتلا به بيمارى هاى قلبى و عروقى همراه است. 

افزايش وزن به ميزان ١١ پوند، اغلب با افزايش ٦ درصدى خطر سرطان مرتبط با چاقى، همراه است، همچنين با ٥ درصد خطر افزاينده ى مرگ زودرس و ١٧ درصد كاهش شانس دست يابى به پيرى سالم همراه مى باشد.

به گفته ى Yan Zheng:

اين يافته ها ممكن است به متخصصين سلامت كمك كند تا به بيماران در مورد عواقب سلامتى افزايش وزن، مشاوره دهند. جلوگيرى از افزايش وزن از طريق رژيم هاى غذايى و شيوه ى زندگى از اهميت اساسى برخوردار است.

به هر حال، يك محدوديت مطالعه اين بود كه وزن دوره ى نوجوانى در يك مرحله ى بعدى فراخوانده شد. به اين علت كه، اشتباهات تغييرات وزن برخی از شرکت کنندگان اجتناب ناپذیر بود.


مقاله‌ى مرتبط : چرا برخی افراد نمی‌توانند وزن خود را كاهش دهند؟


 ١: تقريباً ٥٠٠ گرم تا يك كيلوگرم

٢: ١٢/٥ كيلوگرم

٣: ٨ كيلوگرم

٤:حدود ٥ كيلوگرم

سپیده بویاقچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید