انتشار این مقاله


موی قرمز چه تأثیری در القای سرطان پوست دارد؟

برای نخستین بار، دانشمندان در مؤسسه Wellcome Trust Sanger و دانشگاه Leeds موفق به اثبات میزان بالای جهش‌های ژنتیکیِ عامل سرطان‌های پوست در افرادی با مو‌های قرمز، پوست‌های بسیار روشن و کک مک‌های پوستی شدند. با ما همراه باشید. از نظر آماری می‌توان این گروه از افراد را مانند اشخاصی با ۲۱ سال قرارگیری در معرض […]

برای نخستین بار، دانشمندان در مؤسسه Wellcome Trust Sanger و دانشگاه Leeds موفق به اثبات میزان بالای جهش‌های ژنتیکیِ عامل سرطان‌های پوست در افرادی با مو‌های قرمز، پوست‌های بسیار روشن و کک مک‌های پوستی شدند. با ما همراه باشید.
از نظر آماری می‌توان این گروه از افراد را مانند اشخاصی با ۲۱ سال قرارگیری در معرض نور شدید خورشید مقایسه نمود.

نتایج منتشر شده در Nature نشان از تاثیر ژن مرتبط با موی MC1R در افزایش تعداد جهش‌های مرتبط با سرطان پوست ملانوما داشته است. ملانوما به عنوان خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست شناخته می‌شود. لازم به ذکر است بسیاری از افراد که موی قرمز نیز ندارند، حامل این الل می‌باشند. لذا دقت به نکات ایمنی و مهار تابش شدید خورشید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

مو قرمز‌ها حدود ۱ تا ۲ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. این میزان در بریتانیا برابر با ۶ درصد است. این افراد دو نسخه از الل MC1R را دارا می‌باشند. این ژن موجب تاثیرگذاری بر رنگدانه‌های ملانین می‌گردد و در نهایت سبب تولید پیگمان تغییر‌یافته‌ای بنام فئوملانین می‌شود. این رنگدانه عامل قرمز بودن مو‌های این افراد می‌باشد. همچنین این ژن سبب ایجاد پوستی بسیار روشن و حساس در برابر اشعه خورشید می‌گردد. سوختگی‌های خورشیدی در این افراد بسیار شایع است.

دکتر دیوید آدامز، سرپرست تحقیقات در انستیتو Wellcome Trust Sanger اظهار داشت:

برای مدتی است که می‌دانیم در افرادی با مو‌های قرمز احتمال بیشتری برای بروز سرطان‌های پوست وجود دارد. اما این اولین باری است که افزایش تعداد جهش‌های ژنتیکیِ ژن‌های عامل، مورد اثبات قرار گرفته‌ است.

به‌طور غیر‌منتظره‌ای تحقیقات ما نشان از بالا بودن شانس تکوین تومور‌های سرطانی در افرادی که تنها یک نسخه از این الل را نیز دارا می‌باشند داشته اشت. این مورد یکی از اولین مثال‌هایی از ثبت اطلاعات ژنتیکیِ عمومی است که اثر گسترده‌ای بر ژنوم سرطان و شناخت بهتر افرادِ در معرض خطر دارد.

پژوهشگران با بررسی داده‌های ژنتیکی مربوط به توالی‌های DNA در بیش از ۴۰۰ انسان، نشان‌ دادند افراد حامل ژن مذکور، بطور متوسط ۴۲ درصد بیشتر از سایرین جهش‌های ژنی مرتبط را تجربه می‌کنند.

پروفسور تیم بیشاپ از دانشگاه Leeds اظهار داشت:

این اولین مطالعه‌ی صورت گرفته در رابطه با ارتباط ژن عامل قرمزی مو با جهش‌های پوستی خود‌به‌خودی بوده و سبب ایجاد درک بهتری از علت وقوع سرطان‌های پوستی می‌گردد.

قرارگیری در معرض نور فرابنفش و پرتو‌های UVA می‌تواند موجب سوختگی‌های پوستی و سایر آسیب‌های ژنتیکی به ساختار DNA گردد. یکی از فرضیه‌های علمی مرتبط، قدرت نفوذ بالاتر اشعه‌ی خورشید و لذا توانایی بالاتر برای رسیدن به DNA است که موجب آسیب‌های بیشتری می‌گردد.

دکتر جولیا شارپ، سرپرست بخش اطلاعات سلامت و بیماران در پژوهش سرطان انگلستان:

این تحقیق بسیار مهمی است که توضیح می‌دهد چرا باید افراد موقرمزدر تابش‌های شدید آفتاب بیشتر نگران پوشش خود باشند. همچنین بر این نکته تأکید دارد که فقط موقرمزها نیستند که باید این نگرانی را داشته باشند؛ کسانی که تمایل دارند با نور خورشید خود را برنزه کنند، یا پوست، مو و چشمان ظریفی دارند و همچنین افرادی که روی پوست خود کک و مک و خال دارند در خطر بیشتری هستند.

برای همه‌ی ما بهترین راه برای محافظت از پوست زمانی که تابش آفتاب شدید است، گذراندن زمان بین ساعات  ۱۱ تا ۱۵ بعد از ظهر در مکان‌های سایه‌دار و استفاده از تی‌شرت، کلاه و عینک آفتابی می‌باشد. کرم‌ ضدآفتاب نیز به محافظت از قسمت‌هایی از بدن که قابل پوشش نیستند کمک می‌کند. از کرمی استفاده کنید که که حداقل SPF15 و ۴ ستاره به بالا باشد و در مصرف آن صرفه‌جویی نکنید! در دکتر مجازی بخوانید: برچسب روی کرم‌های ضدآفتاب چه اطلاعاتی را ارائه می‌دهند؟

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید