انتشار این مقاله


ده راهکار برای خلاص شدن از بوی بد پا

پای بدبو می‌تواند خجالت آور باشد، اما به لحاظ پزشکی جدی‌ تلقی نمی‌شود.

پاها می‌توانند شخص را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر جابه‌جا کنند، اما آن‌ها در این مسیر در معرض ناراحتی، درد و داشتن بوی بد قرار دارند؛ درحالی که اکثر مردم این بوی بد پا را تجربه می‌کنند، برخی نیز با ترس پوشیدن کفش، زندگی می‌کنند.

اصطلاح پزشکیِ پای بد بو، برومودوزیس می‌باشد. خبر خوب این است که درمان‌های در دسترسِ بسیاری، برای کاهش بروز این رخداد وجود دارد.

مطالب این مقاله:

۱. نکته‌هایی در مورد کفش

۲. درمان‌های خانگی

۳. درمان‌های پزشکی

۴. چشم انداز

حقایقی در مورد پای بد بو

  • در اغلب موارد دلیل اصلی پای بد بو، باکتری‌ها و رطوبت می‌باشد.
  • پای بد بو عموما نشانه‌ای از نگرانی های پزشکی نیست، اما می‌تواند بر روابط فرد با دیگران تاثیر گذاشته و باعث ایجاد حس خودآگاهی شود.
  • مردم به طور طبیعی دارای باکتری‌هایی هستند که بر روی پاها زندگی می‌کنند.
  • هنگامی که باکتری‌ها از ضایعات ناشی از تجزیه‌ی روغن‌ها و سلول‌های مرده‌ی پوست رها می‌شوند در نهایت می‌توانند باعث ایجاد بوی بد شوند.

مقاله‌ی مرتبط: ۵ موردی که موجب بد بو شدن عرق می‌شوند


نکته‌هایی در مورد کفش

جوراب و کفش می توانند باعث ایجاد عرق در پا شوند، که می‌تواند بوی بد پاهای بدبو را بدتر کنند.در اینجا چندین گام وجود دارد که فرد می‌تواند برای جلوگیری از بروز پدیده‌ی بد بو شدن پا، آن‌ها را بکار گیرد.

۱. جوراب

استفاده از جوراب به طور مداوم می‌تواند باعث بدبویی پا شود. جوراب‌هایی که از موادی با خاصیت تهویه کنندگی ساخته شده‌اند می‌توانند رطوبت را جذب کرده و بوی آن‌ها را کاهش دهند.

۲. کفش

کفش‌هایی که دارای تهویه می‌باشند، می‌توانند به کاهش تعریق و رطوبت پا کمک کنند. افراد می‌توانند کفش‌هایی را که دارای سوراخی برای تهویه هستند انتخاب کنند.

کفش‌های ساخته شده از پلاستیک (مانند Jellies) تقریبا تضمین شده که به بوی بد پاها کمک می‌کنند زیرا آن‌ها نه تنها دارای تهویه نیستند بلکه به افزایش رطوبت پا نیز کمک می‌کنند.

۳. جایگزین کفش و جوراب

به کفش‌ها در حد فاصل پوشیدن، اجازه دهید که خشک شوند. این امر به کاهش بوی بد پا کمک می‌‌کند. روزی از یک جفت کفش استفاده کنید و روز دیگر از جفت کفش دیگری. این کار زمان مناسبی برای خشک شدن در اختیار کفش‌تان قرار می‌دهد.

ممکن است برخی از افراد تمایل داشته باشند که در طول روز بیش از یک جفت جوراب استفاده کنند تا در طول روز آن‌ها را عوض کنند. این کار نیز می‌تواند به کاهش تعریق و بوی بد پا کمک کند.

۴. عوض کردن کف کفش

می‌توان کف کفش‌ها را با یک کف ضد باکتری تعویض کرد.

یکی از گزینه‌های دیگر، خرید یک اسپری ضد باکتری یا ضدعفونی‌کننده برای استفاده در کف کفش است. با این حال، انتخاب این گزینه معمولا اجازه نمی‌دهد که کف کفش کاملا خشک شود.


مقاله‌ی مرتبط: بوی بد پا و مبارزه با آن


درمان‌های خانگی

بهداشت پا، یک عامل کلیدی در درمان و پیشگیری از بوی بد پا است. این درمان شستن روزانه‌ی پاها با صابون ضد باکتری را شامل می‌شود؛ با توجه ویژه‌ای به ناحیه‌ی بین انگشتان پا.

سایر درمان‌های خانگی عبارتند ار:

۵. پاکسازی پا

استفاده از اسکراب یا سنگ پا می‌تواند به حذف سلول‌های مرده پوست که باکتری‌ها از آن‌ تغذیه کمک می‌کنند کمک کند.

فردی که پاهای بد بو دارد، می‌تواند هر هفته ۲ تا ۳ بار از سنگ پا استفاده کند تا از تجمع و جمع‌شدگی این سلول‌ها جلوگیری کند.

۶. خیساندن در آب نمک

یک کاسه یا تشتی از آب گرم تهیه کنید و نیم لیوان نمک اپسوم را در آن حل کنید. پاها را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در آن خیس کنید سپس پاها را به طور کامل خشک کنید.

۷. خیساندن در سرکه

۲ قسمت گرم آب و ۱ قسمت سرکه (سرکه‌ی سیب یا سرکه سفید هر دو مناسب است) به یک وان اضافه کنید و پاها را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در آن قرار دهید.

با این حال، ممکن است فردی به علت داشتن زخم، یا هرگونه بریدگی و یا جراحتی، نتواند از سرکه استفاده کند، چراکه سرکه باعث تحریک زخم‌های پوستی می‌شود.

۸. ضد عرق

درمان دیگر، استفاده از یک ضد عرق بر روی پاهاست. اگرچه عموما برای زیربغل کاربرد دارد، اما استفاده از آن بر روی پاها، ممکن است میزان تعریق و رطوبت را کاهش دهد.

در صورت لزوم، پزشک می‌تواند ضد عرق‌های قوی مناسب پا تجویز کند. راهکار دیگر، استفاده از نشاسته‌ی ذرت می‌باشد که دارای خاصیت جذب‌کنندگی قوی است.

درمان‌های پزشکی

گاهی اوقات، به رغم تلاش‌های مفید و موثر افراد برای کاهش بوی بد پاهای‌شان، نمی‌توانند آن را به طور کلی برطرف کنند؛ در چنین مواقعی لازم است به یک دکتر جهت درمان مراجعه کنند.

۹. روش یونتوفورزیس

یک روش درمانی تحت عنوان فرآیند یونتوفورزیس وجود دارد. یک رویکردی که عبور جریان الکتریسیته خفیف از طریق آب به پوست برای کاهش تعریق پا مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

۱۰. بوتاکس

راهکار دیگری که در بعضی موارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد تزریق سم بوتولینوم یا بوتاکس است. این دارو توسط وسیله‌ای به کف پا تزریق می‌شود.

با این وجود، این تزریق می‌تواند دردناک باشد. نتایج معمولا بین ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد و فرد نیاز به درمان‌های بعدی دارد.

بوتاکس برای تعریق بیش از حد زیر بغل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.


مقاله‌ی مرتبط: درمان عرق شدید (هایپرهیدروزیس) با بوتاکس


چشم انداز

به گفته‌ی موسسه‌ی سلامت پا، ۱۶ درصد از بزرگسالان بالای ۲۱ سال، مشکلاتی در رابطه با بوی بد پاهای‌شان دارند.

با این حال، اگر فردی به طور ناگهانی بوی بد پاهایش را تجربه کند، باید آن‌ها را برای علائمی چون زخم یا برش‌هایی که می‌توانند عفونی شوند، بررسی کند.

شخص می‌تواند آینه‌ای را زیر کف پایش قرار دهد و به دنبال هرگونه ناهنجاری در قسمت پایینی کف پایش باشد. اگر پاها نشانه‌ای از زخم داشته باشند، فرد باید به یک پزشک مراجعه کند. در صورت عدم انجام این کار، می‌تواند اقدامات خانگی دیگری را برای کاهش دادن به بوی بد پاهایش در پیش گیرد.

اگر بوی بد پاهای فرد و یا تعرق بیش از حدآن با استفاده از داروهای خانگی کنترل نشود، در این صورت درمان‌های نسخه‌ای در دسترس می‌باشند؛ فرد هرگز نباید بخاطر بوی بد پاهایش رنج بکشد!

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید