انتشار این مقاله


مقابله با تهوع در طول درمان سرطان

در این مقاله با علل و نحوه‌ی کنترل حالت تهوع در طی شیمی‌درمانی آشنا خواهید شد. هنگامی که مردم در مورد شیمی‌درمانی فکر می‌کنند، تصویری که اغلب به ذهن می‌آید از یک فرد در حال استفراغ در توالت است. درحالی که این تجربه در واقع برای بسیاری از افرادی بود که سال‌ها پیش تحت درمان بوده‌اند (و […]

در این مقاله با علل و نحوه‌ی کنترل حالت تهوع در طی شیمی‌درمانی آشنا خواهید شد.

هنگامی که مردم در مورد شیمی‌درمانی فکر می‌کنند، تصویری که اغلب به ذهن می‌آید از یک فرد در حال استفراغ در توالت است. درحالی که این تجربه در واقع برای بسیاری از افرادی بود که سال‌ها پیش تحت درمان بوده‌اند (و برای شخصیت‌هایی که در فیلم‌ها می‌بینیم)، پیشرفت‌های شیمی‌درمانی و همچنین داروهایی برای کنترل عوارض جانبی گوارشی شیمی‌درمانی، برای بسیاری از بیماران جلوگیری از استفراغ در طی درمان سرطان را امکان‌پذیر ساخنه است. با این حال، تهوع یکی از نشانه‌هایی است که هنوز برای کنترل و اداره کردن بسیار دشوار می‌باشد.

تهوع احساس قریب‌الوقوع بودن استفراغ است، و این می‌تواند یک عارضۀ ناخوشایند از درمان سرطان باشد. بعضی از بیماران گزارش می‌دهند که آن‌ها ترجیح می‌دهند درد را به دلیل نارضایتی، ناراحتی و ناخوشایندی حالت تهوع خارج از کنترلیرکه باعث می‌شود احساس کنند، تجربه نمایند. کنترل حالت تهوع همیشه آسان نیست و ممکن است زمان و توجه خاصی را برای کنترل علامت نیاز داشته باشد.


مقاله مرتبط: حالت تهوع و استفراغ


با درک آن‌چه که باعث ایجاد تهوع می‌شود، شروع کنید. یک تقویم تهیه کنید، یکی که فضای زیادی برای یادداشت داشته باشد و به حالت تهوع خود در مقیاس ۱ تا ۱۰ (۱۰ بدترین حالت) در طول روز نمره دهید. سعی کنید آنچه را که خورده‌اید یادداشت کنید، اگر قرار ملاقات دکتر داشتید، چه داروهایی برای کاهش تهوع مصرف می‌کنید، آیا مفید هستند، و چه روزی پس از شیمی‌درمانی بوده، همه را بنویسید. شاید بتوانید یک الگو پیدا کنید، مثلا غذاهای خاص (غذاهای تند، بسیار پردازش شده، فست‌فودها، نوشیدنی‌های کافئین‌دار)، این‌ها حالت تهوع را بدتر می‌کنند و سپس می‌توانید بر روی تغییر رژیم غذایی خود کار کنید. یا شاید متوجه شوید یک داروی خاص مورد نیاز (Ondansetron، Prochlorperazine، Dronabinol، Scopolamine، Lorazepamn) واقعا مفید است و پس از آن، استفاده از آن را در روزهای مشخصی از شیمی‌درمانی تکرار خواهید کرد. هنگامی که آن‌چه را که تهوع را بهبود می‌بخشد آزمایش می‌نمایید، سعی کنید چیزی را در زمانی تغییر دهید تا بتوانید دقیقا مشخص کنید چه چیزی اثر داشته و مفید است.

اگر حالت تهوع شما در روز قبل از قرار ملاقات بدتر شود یا هنگامی که به درمانگاه سرطان مراجعه می‌کنید یا حتی قبل از یک قرار ملاقات بعد از درمان، ممکن است دچار اضطراب پیشگیرانه شده باشید. یکی از بیماران می‌گوید:

لحظه‌ای که تابلوی بیمارستان در کنار جاده قبل از دور زدن به سمت مرکز سرطان را می‌بینم، باید پنجره را پایین دهم چون فکر می‌کنم ممکن است استفراغ کنم.

اضطراب اینکه چه چیزی را در قرار ملاقات خواهید شنید، و یا خاطراتی که در مورد درمان به ذهن می‌آیند، واکنشی شیمیایی در مغز شما ایجاد می‌کند که در واقع تاثیر فیزیولوژیکی روی روده دارد. برخی از محققین این ارتباط بین ذهن و بدن را محور مغز-روده می‌نامند. ممکن است مردم با پروانه‌ها در معده قبل از ارائه یک پروژه آشنا باشند که هنگام نگرانی و اضطراب در مورد کاری، معده را ناراحت می‌کند. این پروانه‌ها باعث احساس ناراحتی و نارضایتی در روده‌ی شما می‌شوند (توجه کنید که حس اضطرابی که همراه با ناراحتی گوارشی باشد در انگلیسی اصطلاحاً “Butterflies in Stomach” خوانده می‌شود) و اگر این را یک میلیون بار بزرگ‌نمایی کنید، احساس خواهید کرد که برخی از بیماران مبتلا به سرطان در زمان اضطراب پیش‌بینی چه چیزی را تحمل می‌کنند. کنترل حالت تهوع ناشی از اضطراب پیش‌بینی شامل: مدیریت استرس؛ تمرین روزانه روش‌های آرام‌سازی (حمام گرم، کشش ملایم، موسیقی آرام‌بخش)، پرت کردن حواس (اجتماعی شدن با دوستان، خواندن کتاب، کارت بازی کردن)، تفکر مفید (این کار را قبلا انجام داده‌ام می‌توانم آن را دوباره انجام دهم) و برای برخی از تهوع شدید، هیپنوتیزم، طب‌سوزنی یا دارو برای درمان اضطراب.


مقاله مرتبط: ۵ روش آسان برای به آرامش رسیدن


بسیاری از مردم در مورد استفاده از ماری‌جوانا برای درمان حالت تهوع در طول شیمی‌درمانی می‌پرسند. استفاده‌ی ماری‌جوانا پیچیده است، زیرا در سراسر کشور قانونی نیست، بنابراین تحقیقات محدودی در مورد مزایا و بهترین دوز و یا روش مصرف (خوردن یا دود کردن) وجود دارد. ممکن است که شما با ماری‌جوانا گیج یا متزلزل یا روان‌پریش شوید، یا تداخل یک دارو با سایر داروها (به ویژه تهوع، درد یا داروهای خواب) را تجربه کنید.  در حالی که ماری‌جوانا برخی افراد را آرام می‌کند، می‌تواند باعث شود بعضی‌ها عود شدید اضطراب را تجربه کنند (به ویژه احساس خارج از کنترل بودن). لطفا در مورد استفاده از ماری‌جوانا به طور مستقیم با متخصص آنکولوژی خود مشورت کنید.


مقاله مرتبط: ماری‌جوانا


تهوع یک نشانه فیزیکی مهم است و اگر حالت تهوع شما به طرز چشمگیری افزایش یابد که مجبور به استفراغ باشید، فورا این را به انکولوژی خود گزارش دهید. چندین مشکل پزشکی از جمله کلسیم بالا، انسداد در دستگاه گوارش و اختلالات گوش داخلی می‌تواند موجب تهوع و استفراغ شود. داروهای ضد افسردگی که برای درمان درد استفاده می‌شوند می‌توانند با کاهش سرعت دستگاه گوارش موجب تهوع و استفراغ شوند و تنها باید با یک رژیم روده‌‌دوست مصرف شوند تا روده‌ها در حال حرکت باشند.

بله، برای مدیریت حالت تهوع زمان و توجه مورد نیاز است، اما هر دقیقه ارزش دارد تا تهوع زندگی شما را مختل نکند حتی در حالی که با سرطان مقابله می‌کنید.

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید