انتشار این مقاله


چگونه با افكار منفی و اضطراب مقابله كنيم؟

به طورکلی کسانیکه نسبت به داشتن احساسات بد احساس بدی نداشته باشند سلامت روانی بالاتری دارند.

به طورکلی کسانیکه نسبت به داشتن احساسات بد احساس بدی نداشته باشند سلامت روانی بالاتری دارند.

در مطالعه‌ی انجام شده از افراد شركت كننده خواسته شده بود پراسترس‌ترين تجربه خود را بنويسند. نتایج این مطالعات جديد نشان می‌دهد قبول كردن احساسات منفی بهترين راه برای مقابله با آن‌ها در طولانی مدت است. افرادی كه بهتر افكار منفی خود را قبول می‌كنند از نظر روانشناسی سلامت بالاتری دارند.

دكتر ايريس ماوس۱ يكی از نويسندگان مطالعه گفت:

ما دريافتيم افرادی كه برحسب عادت احساسات منفی خود را می‌پذيرند احساسات منفی كمتری را تجربه می‌كنند كه اين امر موجب سلامت روانی بالاتری می‌شود.

روانشناسان از علت اين موضوع دقيقا مطمئن نيستند. طبق گفته دكتر ماوس ممكن است برخورد پذيرشی در مقابل احساسات منفی موجب شود توجه كمتری به آن‌ها داشته باشيد و ممكن است دائما قضاوت كردن احساسات موجب افزايش بار منفی آن‌ها شود.


مقاله مرتبط: ده نشانه‌‌ی رایج ابتلا به اختلال اضطراب


نتايج بدست آمده حاصل مطالعه روی بيش از ١٣٠٠ نفر است. كسانيكه بيشتر در برابر احساسات منفی مقاومت می‌كردند يا بيش از اندازه آن‌ها را قضاوت می‌كردند بيشترين استرس را داشتند. در طول شش ماه افرادی بهترین عملکرد را داشتند كه بدون هیچ انتقاد یا قضاوتی اجازه می‌دادند احساسات منفی  آن‌ها را تخت تاثیر قرار دهد و علایم کمتری از اختلالات احساسی مانند افسردگی در آن‌ها دیده می‌شد. دکتر برت فورد۲، نویسنده مطالعه، گفت:

به نظر می‌رسد طرز برخورد ما با واکنش‌های احساسی منفی در سلامت کلی ما بسیار مهم است. افرادی که احساسات خود را بدون هیچ قضاوت یا تلاشی برای تغییر آن‌ها می‌پذیرند در مقابله با استرس موفق‌تر هستند.

محققان ثروتمند بودن را به عنوان فاکتوری برای ایجاد استرس رد کردند؛ زیرا طبق گفته دکتر ماوس داشتن برخورد پذیرنده در برابر افکار منفی در یک زندگی مرفه راحت‌تر است. بنابراین در این مطالعه محققان موقعیت اجتماعی-اقتصادی و عوامل استرس دهنده عمده زندگی را که می‌تواند نتایج را تحت تاثیر قرار دهد، در نظر نگرفتند.

در قدم بعدی محققان به دنبال منشا عادت پذیرفتن احساسات منفی خواهند بود. دکتر ماوس گفت:

با پرس و جو از والدین در مورد برخورد آن‌ها با احساسات فرزندانشان قادر خواهیم بود پیش‌بینی کنیم فرزندانشان چگونه برخوردی با احساساتشان خواهند داشت و چگونه این عامل سلامت روانی کودان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


۱. Iris Mauss

۲.Brett Ford

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید