انتشار این مقاله


۵ ماده ی غذایی برای داشتن چشم‌های سالم

منابع بتاکاروتن، تخم مرغ، بادام‌ها، انواع توت و ماهی‌ها از جمله مواد غذایی مهم برای سلامت چشم هستند.

هویج و مواد حاوی بتاکاروتن

احتمالا شنیده اید که هویج و میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ باعث تقویت سلامت چشم و محافظت از بینایی می شوند، این موضوع از نظر علمی درست است: بتا کاروتن، نوعی از ویتامین A است که عامل رنگ نارنجی در این مواد است و به شبکیه و دیگر نقاط چشم برای عملکرد بدون نقص کمک می کند. اما راه رسیدن به بینایی خوب فقط دررابطه با بتا کاروتن نیست، بلکه چندین ویتامین و مواد معدنی دیگر نیز برای داشتن چشم های سالم ضروری است که مصرف آن ها را باید در اولویت رژیم غذایی خود قرار دهید.

سبزیجات با رنگ سبز

این مواد دارای لوتئین و آنتی اکسیدان‌های zeaxanthin هستند که مطالعات نشان می‌دهد خطر ابتلا به دژنراسیون (تخریب) ماکولا و  بیماری آب مروارید را کاهش می‌دهد.


مقاله‌ی مرتبط: مراقب چشم‌هایتان باشید


تخم‌مرغ

به گفته پل دانتی، پزشک و مدیر پزشکی Dougherty Laser Vision در لس‌آنجلس، زرده تخم مرغ به عنوان منبع اولیه لوتئین و zeaxanthin به همراه روی است که باعث کاهش خطر دژنراسیون ماکولا ی چشم می شود.

مرکبات و انواع توت‌ها

این میوه‌ها منابع غنی از ویتامین C هستند، که خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش می‌دهند.


مقاله‌ی مرتبط: رفع سیاهی زیر چشم


بادام‌ها

تحقیقات نشان می دهد که انواع بادام ها منابع غنی از ویتامین E هستند که دژنراسیون ماکولا را کند می‌کند. با مصرف چند عدد بادام (۲۵گرم) تقریبا نصف دوز ویتامین E روزانه خود را به دست می‌آورید.

ماهی چرب

به گفته ی جیملی لی، مدیر بخش جراحی انکساری در مرکز پزشکی مونته فایر، ماهی تن، ماهی قزل آلا، ماهی خال‌دار و ماهی کولی غنی از DHA هستند، DHA یک اسید چرب در شبکیه است که سطح پایین آن با سندرم چشم خشک مرتبط می‌باشد.

سحر سیدی مقدم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *