انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته

این هفته بخوانید: هورمونی که جنسیت کروکودیل‌ها و غذایی که سرنوشت زنبورهای عسل را عوض می‌کند.


۲۵ آگوست تا ۱ سپتامبر ۲۰۱۷


چیزی در حال عوض کردن جنسیت کروکودیل‌های کاستاریکاست

یک کروکودیل آمریکایی در کاستاریکا، جایی که نوعی آلاینده‌ی هورمونی مورد استفاده برای پرورش ماهی‌ها در حال تغییر جنسیت این حیوانات است. (ROBERT BLANKEN)

پس از بررسی و مشاهد‌ه‌ی دشوار آلت‌های تناسلی‌ تقریباً ۵۰۰ کروکودیل در Palo Verde، تیمی از دانشمندان بوم‌شناس به پدیده‌ای عجیب برخوردند: نسبت جنسیت این حیوانات به طرز عجیبی تغییر کرده است؛ در بین کروکودیل‌هایی که سر از تخم بیرون می‌آورند، شمار جنس نر چهار برابر جنس ماده شده است. پس از تحقیقات کاشف به عمل آمد که بافت‌های این جانوران با نوعی هورمون صناعی (متیل‌تستوسترون) آلوده شده که باعث تعویض جنسیت آن‌ها می‌شود.

عوامل ضدالتهاب خطر حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهند

مصرف مواد ضدالتهاب می‌تواند خطر سکته‌ی مغزی و حمله‌ی قلبی مجدد را که بخاطر عروق کرونری تنگ (تصویر) رخ می‌دهد، در افراد پرخطر کاهش دهد. (Zephyr/Science Source)

یک کارآزمایی بالینی از ۱۰,۰۰۰ بیمار دچار حمله‌ی قلبی از روشی نو برای محافظت در برابر سکته‌ی مغزی و حمله‌ی ثانویه پشتیبانی می‌کند: داروهایی که جلوی التهاب را می‌گیرند. این روش طی چندین سال توسط دانشمندان پیشرفت کرده ولی این اولین تحقیقی است که نشان می‌دهد استفاده از ضدالتهاب‌ها کارایی دارد. کاردیولوژیست‌ها از این کار به عنوان تجدیدنظر در رابطه‌ی بین حمله‌ی قلبی و التهاب یاد کرده‌اند که قبل از این در مورد انسان‌ها اثبات نشده بود.

سلول‌های T برای درمان سرطان خون اولین ژن‌درمانی تأیید شده در ایالات متحده

سلول T در حال حمله به سلول سرطانی

هفته‌ی گذشته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نوعی روش درمانی جدید برای سرطان را تأیید کرد که شامل سلول‌های ایمنی تغییریافته‌ی یک بیمار برای کشتن سلول‌های سرطانی است. این روش درمانی که از سوی pharma giant Novartis ارائه شده، سند اولین ژن‌درمانی تأییدشده در آمریکا را به نام خود زده است.

داروی آسم شاید بتواند جلوی پارکینسون را نیز بگیرد


وقتی بیماران مبتلا به آسم با مشکل تنفسی روبه‌رو می‌شوند، دارویی استنشاقی به نام سالبوتامول را مصرف می‌کنند تا مجاری هوایی‌شان را گشادتر نماید. با این حال فوائد دیگری نیز از این دارو مشاهده شده: سالبوتامول شاید از بیماری پارکینسون نیز جلوگیری کند. پژوهشی جدید به این نتیجه رسیده است که احتمال بروز عوارض نورولوژیکی مثل پارکینسون در کسانی که سالبوتامول مصرف کرده‌اند، تقریباً نصف کسانی است که از این دارو استفاده نکرده‌اند.

چرا سرنوشت برخی از زنبورها کارگری و برخی دیگر ملکه شدن است؟

این حرف که “شما چیزی هستید که می‌خورید” به طور ویژه‌ای برای زنبورهای عسل ماده درست است که هم می‌توانند کوچک، نازا و کارگر باشند و هم بارور و ملکه و این سرنوشت به رژیم غذایی آن‌ها بستگی دارد. محققان از قبل بر این باور بودند که غذای ملکه‌های جوان (چیزی که ما با نام ژله‌ی رویال به قیمت هر گرم ۱۰ هزار تومان می‌شناسیم!) این تفاوت را به وجود می‌آورد. اکنون تحقیقات جدید پیشنهاد می‌کند که این مولکول‌های پیام‌رسان در غذای زنبورهای کارگر جوان است که رشد جنسی آن‌ها را تحت کنترل خود دارد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید