انتشار این مقاله


بهبودی و پیشگیری از آسیب‌های قلبی عروقی به کمک ویتامین D3

مطالعات جدید نشان می دهد دریافت مقدار بیشتری از نور خورشید می تواند در بهبودی آسیب سیستم قلبی عروقی کمک کننده باشد.

مطالعات جدید انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه اوهایو، نشان می دهد دریافت مقدار بیشتری از نور خورشید می تواند در بهبودی آسیب سیستم قلبی عروقی کمک کننده باشد.

بر این اساس ویتامین D3 که به طور طبیعی در بدن هنگامی که پوست در معرض خورشید قرار می‌گیرد ساخته می‌شود، می‌تواند به طور قابل توجهی در ترمیم آسیب‌های سیستم قلبی عروقی ناشی از بیماری‌های مختلف از جمله فشار خون بالا، دیابت و تصلب شرائین نقش داشته باشد. پروفسور مالینسکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید:

به طور کلی ویتامین D3 با استخوان‌ها مرتبط است. اما در چند سال اخیر بر اساس یافته‌های بالینی، بسیاری از بیماران مبتلا به حمله‌ی قلبی کمبود ویتامین D3 دارند. این بدان معنا نیست که این کمبود موجب حمله‌ی قلبی شده است، اما خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی را افزایش داده است. ما برای یافتن علت اهمیت ویتامین D3 در عملکرد و بازسازی سیستم قلبی عروقی از نانوسنسورها استفاده کردیم.

تیم پروفسور مالینسکی روش‌های منحصر‌به‌فرد اندازه‌گیری به منظور بررسی اثرات ویتامین D3 بر سلول‌های اندوتلیال با استفاده از نانو سنسورهایی که قطر آن‌ها هزار برابر کمتر از موی انسان است، ابداع کردند. سلول‌های اندوتلیال یک مولفه‌ی مهم و حیاتی در سیستم قلبی عروقی هستند.  مهمترین یافته این مطالعات  کشف ویتامین D3 عنوان محرک قوی نیتریک اکسید (NO) است. نیتریک اکسید مولکول اصلی سیگنال‌دهنده در تنظیم جریان خون و جلوگیری از تشکیل لخته در قلب و عروق است.  علاوه بر این ویتامین D3 به میزان قابل توجهی سطح استرس اکسیداتیو را در سیستم قلبی عروقی کاهش می‌دهد.


مقاله مرتبط:مکمل‌های ویتامین D به سلامت شریان‌ها کمک می‌کنند


مهم‌تر از همه این مطالعات نشان می‌دهد که درمان با ویتامین D3 می‌تواند به طور قابل توجهی آسیب سیستم قلبی عروقی ناشی از بیماری‌های مختلف از جمله فشار خون بالا، تصلب شرائین و دیابت را بهبود دهد و همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی شود. این مطالعات که بر روی سلول‌های سفید و سیاه‌پوستان آمریکایی انجام شده است، نتایج مشابهی را برای هر دو گروه قومی داشته است.

مطالعات دانشگاه اوهایو اولین مطالعه‌ای است که باعث شناسایی مکانیسم مولکولی ویتامین D3 در بازیابی عملکرد اندوتلیال آسیب دیده در قلب و عروق شد. در حالی که این مطالعات با استفاده از یک مدل فشار خون بالای سلولی انجام شد، تأثیر ویتامین D3 بر اندوتلیوم غیرفعال و بدون کارکرد بسیار گسترده‌تر بود. اختلال اندوتلیوم یکی از معروف‌ترین فاکتورهای بیماری‌های قلبی عروقی، به ویژه در ارتباط با حوادث ایسکمیک است.


مقاله مرتبط:استرس چگونه می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی و سکته‌ی مغزی را افزایش دهد؟


آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید