انتشار این مقاله


نقش دفیبریلاتور‌های اتوماتیک در نجات جان انسان‌ها در مراکز ورزشی

دفیبریلاتور‌های خارجی اتوماتیک (AEDs) جان افراد را در ورزش‌های غیر‌حرفه‌ای و مراکز سلامت نجات می‌دهند.

بارسلونای اسپانیا، ۲۷ آگوست ۲۰۱۷: بر طبق تحقیقات ارائه شده در کنگره ی ESC، دفیبریلاتور‌های خارجی اتوماتیک (AEDs) جان افراد را در ورزش‌های غیر‌حرفه‌ای و مراکز سلامت نجات می‌دهند. مطالعه‌ای ۱۸ ساله نشان می‌دهد، زنده ماندن از ایست قلبی در مراکز مجهز به AED به ۹۳ درصد رسیده است.


مقاله مرتبط: هنگام حمله‌ی قلبی چگونه زنده بمانیم؟


سرپرست نویسندگان، دکتر دیگو پنلا، کاردیولوژیستی در بیمارستان گاگلیلمو دا سالیستو در پیاسنزای ایتالیا بیان می‌کند:

مرگ ناگهانی قلب یک عامل منجر به مرگ فرد در اروپا است و سالانه ۳۰۰,۰۰۰ نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با گذشت هر دقیقه و انجام ندادن دفیبریلاسیون شانس زنده ماندن کاهش پیدا می‌کند.

AEDs ها می‌توانند توسط پرسنل درمانی اورژانس و یا افراد آموزش ندیده از بین عموم مردم برای انجام دادن یک شوک خارجی مورد استفاده قرار گیرند. استفاده‌ی بیشتر و اجباری از AEDs ها شانس زنده ماندن افراد را افزایش می‌دهد.

ایست قلبی بیشتر در مراکز ورزش‌های تفریحی تا شرایط عادی رخ می دهد زیرا که حین این ورزش‌ها استرس به قلب وارد می‌شود. تخمین زده می‌شود که شانس داشتن یک آریتمی مهلک سه برابر در ورزشکاران نسبت به غیر ورزشکاران بالاتر است. اگرچه مرگ در ورزش‌های رقابتی در معرض توجه قرار می‌گیرد اما بیشتر ایست های قلبی حین ورزش‌های تفریحی رخ می‌دهد.

پروگتو ویتا (Project life) اثر خرید AEDها توسط مراکز ورزشی آماتور را روی بقا از ایست ناگهانی قلب بررسی کرده است. این مطالعه ۲۵۲ مرکز ورزشی را در منطقه‌ی پیاسنزای ایتالیا مورد بررسی قرار داده است. داده‌ها بر مبنای رخداد و پیامد‌های ایست ناگهانی قلبی در یک دوره‌ی ۱۸ ساله جمع آوری شده است. احیا، علائم حیاتی و زمان پاسخ‌دهی بین مراکز بدون AED و همراه با AED با یکدیگر مقایسه شدند.

در هنگام مطالعه ۲۰۷ (۸۲ درصد) مرکز دارای دستگاه‌های AED بوده و ۴۵ (۱۸ درصد) مرکز نیز از این دستگاه ها بهره‌مند نبودند. در طی این ۱۸ سال، ۲۶ مورد ایست ناگهانی قلبی رخ داده که ۱۵ (۵۸ درصد) مورد آن در مراکزی بوده که مجهز به دستگاه AED بوده اند. دستگاه‌های AED به طرز قابل‌توجهی زمان اولین شوک را از ۳/۷ دقیقه به ۳/۳ دقیقه (P=0.001) کاهش داده است. سلامت نورولوژیکی در بیماران درمان‌شده با AED حاضر در محل ۹۳ درصد در مقابل ۹ درصد بوده است (P<0.001).

محققین محاسبه نمودند که برای جلوگیری از یک مرگ یا یک پیامد نورولوژیکی مضر در اثر ایست قلبی ناگهانی به ۱۸ دستگاه AED نیاز است.

دکتر پنلا اظهار داشت:

نتایج به دست آمده به وضوح نشان می‌دهند که وجود یک AED می‌تواند نجات‌بخش باشد. از ۱۵ نفر از بیماران مبتلا به ایست قلبی ناگهانی در مراکز مجهز به AED ، ۱۴ نفر نجات یافته و هیچ آسیب نورولوژیکی ندیدند (۹۳درصد). می‌توان این آمار را با ۱ نجات یافته از ۱۱ مورد ایست قلبی اتفاق افتاده در مراکز بدون AED مقایسه کرد (۹درصد).

دکتر دنیلا آشیری، رئیس پروگتو ویتا بیان داشت:

ما دریافتیم که استفاده‌ی سریع‌تر از AED شانس بیشتری برای زنده ماندن افراد ایجاد خواهد کرد. به‌علاوه زمانیکه یک فرد عادی از دستگاه AED استفاده کند، شانس بقا بیش‌تر از حالتی است که منتظر کمک پزشکی باشد.

دکتر آشیری نتیجه گرفت که:

AEDهای در محل میزان بقای همراه با سلامت نورولوژیکی از ایست قلبی مرتبط با ورزش را افزایش می‌دهند. دستگاه AED یک وسیله‌ی ایمن است حتی در صورتی که در دست فردی آموزش ندیده باشد. با توجه به نتایج، ما پیشنهاد می‌کنیم از دستگاه‌های AED در مراکز ورزشی تفریحی و سلامت استفاده شود. برنامه‌های آموزشی می‌تواند آگاهی از مرگ ناگهانی و دانش عمومی در مورد فواید AEDها را افزایش دهد.

حسن محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید