انتشار این مقاله


نیکوتین پتانسیل جلوگیری از پیری مغز را دارد!

نیکوتین ماده‌ی شیمیایی اعتیادآوری است که در تنباکو و مایع سیگارهای الکتریکی یافت می‌شود. در ظاهر این ماده “مفید بودن برای سلامتی” را فریاد نمی‌زند. اما تحقیقات و پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که نیکوتین می‌تواند از پیر شدن مغز جلوگیری کند. تحقیقات سابق روی نمونه‌های انسانی و حیوانی نشان می‌دادند که نیکوتین ممکن است منفعت […]

نیکوتین ماده‌ی شیمیایی اعتیادآوری است که در تنباکو و مایع سیگارهای الکتریکی یافت می‌شود. در ظاهر این ماده “مفید بودن برای سلامتی” را فریاد نمی‌زند. اما تحقیقات و پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که نیکوتین می‌تواند از پیر شدن مغز جلوگیری کند.

تحقیقات سابق روی نمونه‌های انسانی و حیوانی نشان می‌دادند که نیکوتین ممکن است منفعت شناختی و ادراکی داشته باشد. این ماده‌ی شیمیایی به گیرنده‌های نیکوتین-استیل‌کولین در مغز متصل شده و باعث کاهش تجزیه نورون‌ها می‌شوند. استفاده از نیکوتین و آگونیست‌های آن برای سلامتی می‌تواند بسیار مفید باشد.
اگرچه فرایند‌ها و مکانیسم‌های این سیستم کاملا مشخص نیست و جنبه‌ی اعتیادآور آن استفاده‌‌اش را به عنوان ماده‎ی شیمیایی جلوگیری کننده از نورودژنراسیون دچار مشکل می‌کند.

برای مطالعه‌ی بیشتر تیم مطالعاتی از مدل‌های موشی برای تاثیر دز های مختلف نیکوتین بر اشتها، وزن و اضطراب استفاده کرد.

دزهای بالای نیکوتین اضطراب را بیشتر نمی‌کند

محققین به آب نوشیدنی موش‌ها دزهای مختلف کم و متوسط و بالا را اضافه کردند. موش‌هایی که دزهای بالای نیکوتین را دریافت کرده بودند ، اگرچه ، کاهش چشم گیری در مصرف غذا و وزن داشتند ولی هیچ اثری از افزایش اضطراب را مشاهده نکردند.
محققان هم اکنون بر روی اثر نیکوتین در جلوگیری از تجزیه نورون‌ها در  موش‌های پیر مطالعه می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌خواهند مشخص کنند که آیا تاثیر نیکوتین بر اشتها و افزایش وزن می‌تواند نقش احتمالی آن در جلوگیری از پیری مغز را توجیه کند؟

محمد رضا وطن‌خواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید