انتشار این مقاله


کربوهیدرات‌ها بیش‌تر از چربی‌ها برای قلب مضرند

کربوهیدرات‌ها در مقایسه با چربی‌ها، تهدید بزرگ‌تری برای قلب هستند.

محققان معتقد‌ند کربوهیدرات‌ها بر ریسک فاکتور‌های بیماری قلبی تاثیر بسیار بدی می‌گذارند، آن‌ها میوه و سبزیجات را پیشنهاد می‌دهند. پژوهشگران از مطالعه‌ی اپیدمیولوژی آینده‌نگر شهری-روستایی (PURE) به این نتیجه رسیدند که کربوهیدرات‌ها تاثیر منفی بیش‌تری بر سلامت قلب دارند. در این مطالعه، عادت های غذایی ۱۲۵ هزار نفر از ۱۸ کشور بررسی شد، داده ها از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ طی یک دوره‌ی ۱۰ ساله جمع آوری شد. افراد شرکت کننده در این تحقیق از نظر شرایط اقتصادی و جغرافیایی متفاوت بودند.

چه باید خورد؟

طبق نظر محققان، رژیم غذایی ایده آل شامل حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد کربوهیدرات و ۳۵ درصد چربی است. نوع چربی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. چنانچه چربی‌ غیر‌اشباع در موادی چون روغن زیتون، مغز‌ها و آووکادو وجود دارد و مفید است اما چربی اشباع‌شده که اغلب در گوشت قرمز یافت می‌شود تاثیر منفی بر سلامت قلب دارد.


مقاله مرتبط: چربی در تغذیه‌ی انسان


اما مطالعه‌ی PURE محدودیت‌هایی دارد. اين مطالعه بر روى مردم كم‌درآمد انجام شد، مناطقی که کربوهیدرات‌های رایج مصرفی برنج، نان و حبوبات است.

دکتر مهشید دهقان از دانشگاه مک مستر کانادا می‌گوید

امروزه تمرکز در جهت ارتقای رژیم‌های کم چربی است و این جهت‌گیری، اقزایش کربوهیدرات در رژیم غذایی کشور‌های کم درآمد را رد می‌کند. افزایش بیش از حد کربوهیدرات در رژیم غذایی، تهدید‌کننده‌ی سلامتی است. در کشور‌هایی با درآمد پایین یا متوسط، بیش از ۶۵ درصد انرژی توسط کربوهیدرات‌ها تامین می‌شود. دستور‌العمل‌ها بایستی به جای کم کردن چربی از رژیم غذایی، کربوهیدرات‌ها را کاهش دهند.

مشابه چربی‌ها، انواع و کیفیت کربوهیدرات‌ها بر حسب در دسترس بودن متفاوت است. غلات کامل از محصولات فرآوری‌شده چون نان سفید و ماکارونی سالم‌تر هستند. در مناطق کم‌درآمد، حتما بایستی به کیفیت غذایی توجه شود.

Kristin Kirkpatrick متخصص تغذیه و مدیر بهداشت کلینیک Cleveland بیان کرد

داده ها نشان می‌دهند اين بررسى در مناطقى انجام شده که کیفیت كربوهيدرات مصرفی پایین است (منابعى چون قند و شكر، غذا‌هاى سرخ‌شده، غلات فرآوری‌شده). جالب است بدانیم اگر از منابع با‌کیفیت کربوهیدرات مثل غلات کامل، لوبیا، حبوبات و سبزیجات نشاسته‌ای استفاده می‌شد داده‌ها چه تغییری می‌کرد؟

او پیشنهاد می‌دهد افراد به جای استفاده از کربوهیدرات‌های کم‌کیفیت، چربی مصرف کنند. بیماران دیابتی نیز باید بدانند چربی‌ها کم‌ترین اثر را بر انسولین و قند‌خون دارند، در‌حالی‌که کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده تاثیر قابل‌توجه‌ای دارند.


مقاله مرتبط: آنچه بیمارهای دیابتی باید از نکات پزشکی که در نسخه ها ذکر نمی شود ، بدانند


مصرف زیاد میوه و سبزی؟

افزون بر توصیه‌ها در خصوص چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها، میوه‌ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی هستند؛ با این وجود محققان بیش از ۳ یا ۴ وعده در روز را پیشنهاد نمی‌کنند. مصرف متوسط، مزیت‌هایی دارد به عنوان مثال: کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی و کاهش کلی آمار مرگ و میر. بسیاری از آمریکایی‌ها در مصرف میوه و سبزی زیاده‌روی می‌کنند و این مسئله نگران‌کننده است. بایستی به تعداد وعده‌های غذایی میوه و سبزیجات مصرف کرد. Kirkpatrick راه‌های مختلفی جهت افزودن میوه و سبزیجات به رژیم روزانه پیشنهاد می‌دهد: سرو کردن متفاوت، مصرف بروکلی یا گل‌کلم به صورت پخته و حتی اضافه کردن این سبزیجات به سوپ و سایر غذا‌ها.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *