انتشار این مقاله


آيا گوشى هوشمند شما مى تواند ناراحتى تان را تشخيص دهد؟

گوشی‌های هوشمند می‌توانند برای تشخیص اینکه آیا شما از افسردگی رنج می برید استفاده شوند.

گوشی هوشمندتان چقدر شما را می شناسد؟ با توجه به تحقیقات جدید، این دستگاه ها هم اکنون می توانند برای تشخیص اینکه آیا شما از افسردگی رنج می برید استفاده شوند. 


مقاله ى مرتبط: فن آوری جدید می تواند استفاده از گوشی‌های هوشمند را متحول کند


ما قبلا در مورد شاهکارهای قابل توجهى كه گوشی های هوشمند انجام مى دهند، از جمله تشخیص انگل های خون و کاهش سطح اضطراب مطالبى آورده ايم. دانشمندان بر این باورند که می توانند از اين ها دستگاه ها برای شناسایی افراد مبتلا به علائم افسردگی با دقت ٨٧ درصد، استفاده کنند.

یافته ها كه در مجله تحقیقات پزشکی منتشر شدند، در نهایت می توانند در نظارت بر افرادی که در معرض خطر افسردگی قرار دارند، کمک کند تا پزشكان بتوانند سريع تر اقدام كنند.

محققان از فنون مداخله رفتاری در دانشکده پزشکی دانشگاه  Feinberg در شیکاگو، IL، از یک برنامه برای جمع آوری اطلاعات از گوشی های هوشمند شرکت کنندگان استفاده کردند.


مقاله ى مرتبط: تنها حضور گوشى‌هاى هوشمند عملكرد مغزى را كاهش مى‌دهد


محققان پس از تجزیه و تحلیل داده ها، دریافتند که کسانی که زمان بیشتری را صرف تلفن همراه می کنند احتمال بیشتری برای نشان دادن علايم افسردگی دارند. این تحقیق همچنین نشان داد که صرف كردن بيشتر وقت خود در خانه یا رفتن به مکانهای کمتر، نيز به بیماری ارتباط دارد. همچنين داشتن یک برنامه روز به روز نامنظم تر، یک عامل ديگر بود.

افسردگی احساس غم و اندوه و عدم علاقه ى مداوم را ایجاد می کند. پيش بينى آمار رسمی این بیماری سخت است، اما یک مطالعه در سال ٢٠١٠ (CDC) برآورد کرد که يكى از هر ١٠ نفر آمریکایی نشانه های افسردگی را نشان می دهد.

درمان بیماری ممکن است دشوار باشد، همانطور كه افراد مبتلا به اين ناراحتى، خود را در انزوا نگه داشته و یا از درك  احساساتشان اجتناب مى کنند. نویسنده ى ارشد، دكتر  David Mohr، معتقد است که نتایج در فهم افسردگی نقش مهمى دارد. او توضیح می دهد:

اهمیت این مطالعه، اين است که ما می توانیم تشخیص دهیم که آیا فرد علائم افسردگی را نشان مى دهد و شدت این علائم چقدر است، بدون آن كه از وى سوالى بپرسيم.

نویسنده ى سابق، دكتر سهراب سائب، این دیدگاه را تأكيد کرد. او تصدیق كرد که اطلاعات تلفن در تشخیص افسردگی قابل اعتماد تر از پرسش های روزانه است که شرکت کنندگان  در مورد احساس ناراحتى روزانه ى خود در صحنه هاى مختلف، پاسخ دادند.

در ابتداى مطالعه، از هر یک از شركت كنندگان خواسته شد كه پرسشنامه ی آنلاین شامل پرسشنامه های جمعیت شناختی و پرسشنامه ى سلامت بیماران ٩ (PHQ-٩) را تکمیل نمایند. دومين پرسشنامه، اغلب برای اندازه گیری شدت علائم افسردگی افراد گزارش شد. شایع ترین نشانه های افسردگی، مانند غم و اندوه، تغییر اشتها و اختلالات خواب، در PHQ-٩ ملموس مى باشند.

افراد افسرده سه برابر افراد عادى از تلفن همراه خود استفاده مى كنند

برنامه ى Purple Robot، مورد استفاده در این تحقیق، سيستم موقعيت يابى جهانى (GPS) و اطلاعات استفاده از تلفن در طول ۲ هفته را ردیابی کرد. دکتر سائب این داده ها را با نتایج آزمون های افراد مرتبط کرد تا ارتباط بین استفاده از تلفن، موقعیت جغرافیایی و افسردگی را تعیین کند.

از بين ٤٠ شرکت کننده ى انتخاب شده در ابتدا، فقط ٢٨ نفر  برای تجزیه و تحلیل داده ها در نظر گرفته شدند. ١٢نفر دیگر، اطلاعات حساس كافى تولید نکردند. نتایج حاصل از ٢٨ نفر، دقيقاً نشان داد كه نیمی از افراد هيچ گونه علائمى از افسردگى ندارند و نيمى از آن ها علائم خفيف تا شديد افسردگى را نشان دادند.

نتایج نشان داد افرادی که نشانه های افسردگی را نشان می دهند، سه برابر تمايل بيشترى به استفاده از تلفن همراه خود در مقایسه با شرکت کنندگان غیرافسرده، داشتند. میانگین مصرف روزانه در مطالعه ى اول ٦٨ دقیقه و نيز در دومين بار ١٧ دقيقه بود. 


مقاله ى مرتبط: آیا استفاده‌ی بی‌رویه از گوشی‌های هوشمند موجب سرطان می‌شود؟


همچنين، شرکت کنندگان افسرده، اغلب در خانه مى ماندند یا به مکان های کمترى سفر می کردند. دکتر Mohr  توضیح می دهد كه هنگامی که مردم افسرده می شوند، تمایل به عقب نشینی دارند و انگیزه و انرژی كافى برای بيرون رفتن و انجام كارها ندارند. اگر چه داده هاى رديابى شده، نحوه ى استفاده ى مردم از تلفن هاى همراهشان را شناسايى نمى كند، وى معتقد است كه شرکت کنندگان با دوستانشان صحبت نمی کنند، اما در عوض از تفکر در مورد احساسات استرس یا دردناک اجتناب مى کردند، او می گوید این  رفتار اجتناب معمولا در افسردگی یافت می شود.

دکتر سائب امیدوار است که داده ها بتوانند برای تشخیص بهتر بيمارى استفاده شوند. او می گوید:

این اطلاعات در نهایت می تواند برای نظارت بر افرادی که در معرض خطر افسردگی قرار دارند، استفاده شود و در صورتی که سنسور، افسردگی را در آن ها شناسایی کرده باشد، امكان مداخله را فراهم كند یا اطلاعات را به پزشک آن ها منتقل کند.

گام بعدی برای تیم در این تحقیق پیگیری خواهد شد تا نشان دهد كه آیا تغییرات در رفتارهای مرتبط با افسردگی مى تواند خلق و خوی آنها را بهبود بخشد يا نه.

سپیده بویاقچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید