انتشار این مقاله


هیچ راه آسانی برای بازماندگان ابولا وجود ندارد

اکثر افرادی که از عفونت ویروس ابولا جان سالم به در می‎برند، با ناتوانی‌های مداوم روبه‌رو می‌شوند.

اکثریت قریب به اتفاق افرادی که از عفونت ویروس ابولا جان سالم به در می‎برند، با ناتوانی‌های مداوم از جمله محدودیت‌های قابل توجه در تفکر، بینایی و توانایی حرکت روبه‌رو می‌شوند.


مقاله مرتبط: واکسن ابولا با تاثیر صد درصدی کشف شد


دانشمندان دانشگاه علوم‌پزشکی Liverpool، وضعیت یک گروه ۲۷ نفره از بازماندگان ابولا در شهر Freetown، پایتخت Sierra Leone، را به مدت ۱۲ ماه پس از پشت سر گذاشتن بیماری بررسی کرده و سلامت آن‌ها را با ۵۴ فرد نزدیک به آن‌ها که تحت تأثیر ویروس ابولا نبودند، مقایسه کردند. محققان کشف کردند ٨٠ درصد از آن‌هایی که از بیماری ویروس ابولا جان سالم به در برده‌اند، حداقل تا یک سال بعد از مرخص شدن از بیمارستان با مشکلات بهداشتی بعد از بیماری مواجه هستند. به گفته‌ی محققان، این یافته‌ها بر روی نیاز طولانی‌مدت این بیماران به توان‌بخشی تأکید دارند. دکتر جاقادش از دانشکده‌ی پزشکی Liverpool، گفت:

مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که در افراد بازمانده از شیوع ویروس ابولا (EVD) در غرب آفریقا، تا یک‌ سال احتمال بروز ناتوانی‌های شناختی، حرکتی و بینایی، بیشتر از افراد نزدیک آن‌ها بود.

جاقادش در یک انتشار خبری نیز اذعان داشت که مسائلی مانند اضطراب و افسردگی هم‌چنان در بازماندگان EVD وجود داشته و نباید نادیده گرفته شوند. این ناتوانی‌ها در میان شرکت‌کنندگان، با استفاده از پرسش‌نامه محاسبه شد؛ به این صورت که از بیماران درخواست کردند تا در مورد اختلالات جسمی و روانی خود گزارش دهند. این نظرسنجی شامل اطلاعات مربوط به شش طبقه‎بندی از جمله بینایی، شنوایی، توانایی در توجه به اطراف، مراقبت از خود و توانایی آن‌ها در تفکر و ارتباط بود. محققان هم‌چنین اضطراب، افسردگی، درد و سطح انرژی شرکت‌کنندگان را ارزیابی کردند.


مقاله مرتبط: ویروس ابولا ممکن است بیش از دو سال در منی مردان باقی بماند


طبق مطالعه، بازماندگان ابولا به‌طور معنی‌داری حداقل در یکی از این ۶ طبقه‌بندی، بدترین نمره را داشتند. در میان این بیماران، ٧٨ درصد افراد با ناتوانی مواجه شدند؛ در حالی که این رقم در افرادی که به ابولا آلوده نشده بودند، ۱۱ درصد بود. در مطالعه‌ی صورت گرفته، احتمال بروز مشکل در راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها و حرکت بدون درد در میان بازماندگان ۲۰۶ برابر سایر افراد برآورد شد. محققان خاطرنشان کردند که تحرک در میان بازماندگان ابولا به دلیل سطوح بالاتر درد، خستگی، اضطراب و افسردگی کاهش یافته است. یافته‌ها نشان دادند که این بیماران با حافظه و تمرکز خود نیز مشکل داشته و احتمال تاری دید در آن‌ها هشت برابر سایرین بود.

کیمیا مظهری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید