انتشار این مقاله


آيا غذاى منحصر به فردى وجود دارد كه فقط با خوردن آن بتوان زنده ماند؟

آیا مصرف تنها یک غذا نیاز‌های بدن را مرتفع می‌کند؟

سيب زمينى یک گزينه‌ی عالی است اما برای همیشه مصرف کردن غذای کاملی نیست.
Andrew Taylor تمام سال ۲۰۱۶ فقط سیب زمینی خورد. او از سیب زمینی سفید و شیرین استفاده می‌کرد، گاهی نیز سیب زمینی را با سس سویا، سس گوجه، نمک و سبزیجات مخلوط می‌کرد. هم‌چنین مکمل‌های B12 را مصرف می‌کرد. به طور كلى او براى صبحانه، ناهار و شام سيب زمينى مى‌خورد. او در طول سال چهار بار آزمایش خون انجام داد که همه‌ی آزمایش‌ها طبیعی بود. هم‌چنین توانست وزن کم کند و با‌انرژی‌تر باشد. Taylor مى‌گوید:

اگر شما بایستی یک غذا را انتخاب کنید، اگر از افرادی هستید که قرار است به مریخ فرستاده شود، سیب زمینی را انتخاب کنید. من برای سیب زمینی تبلیغ نمی‌کنم اما حقیقتا تجربه‌ی خوبی از مصرف آن دارم.

در وهله‌ی اول، مصرف تنها یک غذا ایده‌ی خوبی نیست. برای زنده ماندن ما به ۲۰ اسید آمینه نیاز داریم که ۹ تای آن‌ها ضروری است (بدن قادر به ساختن اسید آمینه‌های ضروری نیست و مانند بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌ها باید از طریق غذا تامین شوند). هم‌چنین بدیهی است که ما برای ادامه‌ی حیات، علاوه بر غذا به آب نیاز داریم تا سلول‌ها بتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند. در طول تاریخ، مردم معمولا مواد غذایی را با هم ترکیب می‌کردند، مانند برنج و حبوبات مختلف، ماست و مغز‌ها، ماکارونی و پنیر به میزان مشخص. به قصد این‌که میان مواد مغذی دریافتی تعادل برقرار کنند. گفتنی است همه‌ی مواد مغذی مورد نیاز را نمی‌توان از یک غذا تامین کرد.


مقاله مرتبط: آیا غذا نوعی دارو است؟


در زمان قحطی، جنگ و روزه داری می‌توان با مصرف بعضی غذا‌ها برای مدت زمان طولانی زنده ماند. سیب زمینی یک مثال خوب است. Taylor تنها کسی نیست که تنها از سیب زمینی تغذیه کرده، در دهه‌ی اول قرن هجده میلادی، حدود یک سوم جمعیت ایرلند بیش‌ترین کالری را از مصرف سیب زمینی به دست می‌آوردند. هر آمریکایی در سال ۲۰۱۵ به طور متوسط ۵۰ کیلوگرم سیب زمینی مصرف کرده است.

سیب زمینی سفید تمام اسید آمینه های لازم برای ساختن پروتیین‌ها، بازسازی سلول‌ها و مقابله با بیماری‌ها را دارد و با خوردن پنج سیب زمینی در روز شما می‌توانید اسیدآمینه‌های لازم را دریافت کنید. با این وجود، اگر فقط از سیب زمینی سفید استفاده می‌کنید در نهایت دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی خواهید شد. در این‌جا لازم است از سیب زمینی شیرین کمک بگیرید. این سیب زمینی‌های نارنجی رنگ خانواده‌ی متفاوتی از سیب زمینی های سفید دارند. بدین طریق مصرف‌کننده مقدار توصیه‌شده ویتامین A را دریافت می‌کند.

ویتامین A و E به صورت ارگانیک در هویج وجود دارد و مادر‌ها برای افزایش قدرت بینایی، هوبج را به فرزندان توصیه می‌کنند. هیچ کس با رژیم غذایی سیب زمینی سفید و شیرین به اسکوروی دچار نشده است. بیماری وحشتناکی که در اثر کمبود ویتامین C رخ می‌دهد و باعث سستی دندان‌ها و افتادن آن‌ها می‌شود.

بنابراین برای دستیابی به سطح مناسبی از مواد مغذی، لازم است مقدار زیادی سیب زمینی بخورید. مصرف پنج سیب زمینی در روز برای ساخت تمام اسید آمینه‌های ضروری کفایت می‌کند و بدن می‌تواند برای ساخت پروتئین‌های جدید، بازسازی سلول‌ها و مقابله با بیماری‌ها اقدام کند. اگر روزانه کمتر از ۳۴ سیب زمینی شیرین یا ۸۴ سیب زمینی سفید بخورید دچار کمبود کلسیم خواهید شد. برای تامین پروتئین مورد نیاز لازم است روزانه ۲۵ سیب زمینی بخورید. سویا پروتئین و کلسیم بیش‌تری دارد اما ویتامین E یا بتاکاروتن ندارد.

البته سیب زمینی ضرر‌هایی نیز دارد، خصوصا وقتی به طور گسترده مصرف شود. سیب زمینی سفید مقدار زیادی کربوهیدرات دارد که سبب افزایش قند خون و اعمال فشار به سیستم انسولین می‌شود. بر اساس مطالعات متعدد، افرادی که سیب زمینی زیادی مصرف می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت و چاقی هستند.


مقاله مرتبط: غذای پرکالری خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد


Taylor توانست با کم‌تر خوردن و ترک شکر وزن کم کند، البته کاهش وزن هدف غایی او نبود. او از خوردن اکثر غذا‌ها دست کشید و خود را ملزم کرد به ابعاد دیگر زندگی بیش‌تر توجه کند. گرچه هم‌اکنون دوره‌ی مصرف منحصرا سیب زمینی تمام شده اما او هنوز به سیب زمینی علاقمند است.

هيچ متخصص تغذيه‌ای رژیم تنها سیب زمینی را پیشنهاد نمی‌کند. هم‌چنین آن‌ها رژیم منحصرا نارگیل و کلم پیچ را نیز توصیه نمی‌کنند. گایدلاین‌های تغذیه آمریکا، مصرف سبزیجات متنوع، غلات، پروتئین، میوه‌ها و روغن را پیشنهاد می‌دهند. اگر هر کدام از این مواد را به تنهایی مصرف کنید، در زمان کوتاهی دچار کمبود مواد مغذی مشابه کمبود‌های رژیم سیب زمینی می‌شوید. تنوع مهم است و در این مورد حیاتی است. بنابراین فقط سیب زمینی پخته نخورید، سیب زمینی را همراه با بقیه‌ی مواد سالم بخورید.

در حقیقت برای ادامه‌ی حیات ۲۰ نوع اسید آمینه نیاز داریم، که از این میان ۹ تا اسید آمینه ضروری هستند.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید