انتشار این مقاله


رابطه‌ای میان بیماری‌های مقاربتی و کم‌وزنی نوزادان در هنگام تولد!

زنانی که به بیماری‌های مقاربتی مبتلا بوده‌اند، ۵۰ درصد بیشتر از سایر مادران، مستعد تولد نوزادانی با وزن کم بوده‌اند!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد، زنانی که تجربه‌ی ابتلا به بیماری‌های مقاربتی چون ویروس پاپیلوم انسانی (یا HPV) را در دو سال منتهی به زایمان خود داشته‌اند، ۵۰ درصد بیشتر از سایر مادران، مستعد تولد نوزادانی با وزن کم و جثه نحیف بوده‌اند!

تحقیقی که در دانشگاه استرالیای جنوبی، با بررسی و آنالیز نمونه برداری‌های انجام شده از دهانه رحم ۳۲‌ هزار مادر، صورت پذیرفت، نشان داد که رابطه‌ی نسبتا تنومندی میان ضعف وزنی و جسمی نوزاد با ابتلای مادر به بیماری‌های مقاربتی وجود دارد. در واقع در کلامی پیچیده‌تر باید گفت، ارتباط اصلی میان ضعف وزنی و جسمی نوزادان متولد شده با ایجاد سلول های پیش سرطانی آلوده به ویروس‌های مقاربتی وجود داشت!

در مقاله‌ای که از این تحقیق به چاپ رسید، دکتر جودی فورد، نویسنده‌ی ارشد مقاله بیان می‌کند: “این دسته از نوزادان با وجود این که شاید میزان بالایی از مرگ و میر را در جمعیت خود نشان ندهد، ولی در مسیر رشد خود با مشکلاتی چون مشکلات و عارضه‌های جسمی و رفتاری روبرو خواهند بود. این دسته از نوزادان احتمال بیشتری را در ابتلا به بیمای‌هایی چون دیابت و نقص در رشد در بزرگسالی، دارا می‌باشند.”

دکتر فورد، استاد واحد نوآوری در این دانشگاه، بیان کرد:

بررسی‌ها نشان می‌دهد، زنانی که تست HPV آن‌ها مثبت بوده است، به میزان ۲۰ درصد بیشتر از زنانی که تست‌شان منفی شده است، نوزاد کوچک تر به دنیا آورده‌اند! این احتمال حتی برای نوزادانی با کبود وزن جدی (کمتر از ۱۵۰۰ گرم) به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد.

وی در ادامه می گوید: “ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV، ایجاد کننده اصلی سرطان دهانه‌ی رحم است، که هر ساله ۹۰۰ زن را در استرالیا به خود درگیر می‌کند، که چیزی در حدود، ۱.۲ درصد تمام سرطان‌های گزارش شده محسوب می‌شود. قدم بعدی ما، بررسی کودکان دارای این شرایط، در مسیر دوران کودکی آن‌هاست. این احتمال وجود دارد که این ویروس در هفته‌های اول بارداری، به جفت حمله کرده و جنین را نسبت به مواد دریافتی تحت تاثیر قرار دهد.”

“یافته‌های ما در واقع حاکی از آن‌اند که تزریق واکسن در برابر HPV، در بانوان و مردان نوجوان، چقدر حائز اهمیت است. حتی باید به این نکته هم اشاره کرد که انجام تست‌هایی چون تست دهانه رحم، برای یافتن موارد ابتلا به HPV، که حتی با نمونه‌ی ساده‌ای از مایعات مخاطی رحم امکان پذیرست، می‌تواند در اطمینان بخشی به این افراد موثر باشد.”

با ما بمانید!

حسین مصطفی‌نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید