انتشار این مقاله


عوارض سرطان: هذیان

هذیان یک حالت روحی پیچیده است که شامل تغیراتی در تفکر ، سطح آگاهی و هوشیاری ، قضاوت ، الگوهای خواب و همچنین رفتارمی‌شود.

هذیان یک حالت روحی پیچیده است که شامل تغیراتی در تفکر، سطح آگاهی و هوشیاری، قضاوت، الگوهای خواب و همچنین رفتارمی‌شود. با وجود اینکه هذیان می‌تواند در پایان عمر اتفاق افتاده باشد و به علت كهولت سن به وجود بيايد، ولى بسیاری از عوارض هذیان به خاطر دارو و یا کم‌آبی ایجاد می‌شوند و برگشت‌پذیر هستند. هذیان ممکن است در طول روز گاه بروز کند و گاه از بین برود .علائم هذیان معمولا به طور ناگهانی و در دوره کوتاه چند ساعته یا چند روزه اتفاق می‌افتند و ممکن است به صورت رفت و برگشتی باشند. همچنین هذیان ممکن است با افسردگی و زوال عقل اشتباه گرفته شود، اما این اختلالات با یکدیگر متفاوت هستند و درمان های متفاوتی نیز دارند.


مقاله مرتبط: عوارض سرطان: مشکلات حافظه و تمرکز


انواع هذیان

سه نوع از هذیان وجود دارد:
هذیان کم فعال: بیمار خواب آلود، خسته، و یا افسرده به نظر می‌رسد.
هذیان بیش فعال: بیمار بی‌قرار یا مضطرب است و ناگهان هیجان‌زده و سردرگم می‌شود.
هذیان مخلوط: بیمار بین این دو حالت در تغییر است.

دلایل هذیان

تیم مراقبت‌های بهداشتی شما برای یافتن دلایل هذیان تلاش خواهد کرد تا بتواند هر چه سریعتر آن را درمان کند.
علل هذیان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. سرطان پیشرفته
  2. کهولت سن
  3. تومورهای مغزی
  4. کمبود آب
  5. عفونت
  6. مصرف داروهای خاصی مانند دوزهای بالای مواد مخدر
  7. توقف مصرف بعضی داروهای خاص

نظارت زودهنگام بر فردی که این ریسک فاکتورهای هذیان در او وجود دارد ممکن است موجب پیشگیری از این بیماری شود و یا کمک کند که هر چه سریع‌تر درمان گردد. تغییرات ناشی از هذیان ممکن است برای اعضای خانواده ناراحت‌کننده و برای خود فرد خطرناک باشد. افراد مبتلا به هذیان احتمال بیشتری دارد که زمین بخورند و سقوط کنند، کنترل مثانه و یا روده خود را از دست بدهند و یا دچار کمبود ‌آب شوند. وضعیت سردرگم آن‌ها ممکن است موجب این شود که نتوانند با دیگران در مورد نیازهای خود صحبت کنند و تصمیمات مربوط به مراقبت را بپذیرند. اعضای خانواده ممکن است نیاز به مشارکت بیشتری در تصمیم‌گیری داشته باشند.


مقاله مرتبط: عوارض سرطان: درد


راه‌های درمان هذیان در بیماران سرطانی

برای درمان علائم مربوط به هذیان می‌توان از گام‌های زیر استفاده کرد:
علل هذیان را درمان کنید: اگر داروها باعث هذیان شوند، کاهش دوز یا متوقف کردن مصرف آن‌ها ممکن است هذیان را درمان کند. اگر شرایطی از قبیل کمبود آب، تغذیه نامناسب و عفونت سبب ایجاد هذیان شوند، درمان آن‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد.
محیط اطراف را کنترل کنید: اگر علائم هذیان خفیف باشد، حفظ روشنایی و آرامش اتاق با یک ساعت یا تقویم و وسایل آشنا، می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند. همچنین حضور افراد خانواده در اطراف بیمار، در حد امکان، همراه با مراقبت‌های مشابه می‌تواند موثر باشد.
به داروها توجه کنید: بعضی داروها برای درمان هذیان مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال این داروها عوارض جانبی جدی دارند و بیماران دریافت‌کننده آن‌ها نیاز به مراقبت دقیق توسط پزشک دارند.
گاهی اوقات مسکن‌ها می‌توانند کمک‌کننده باشند: در بعضی موارد پس از مشورت با خانواده بیمار، اگر درمان‌های دیگر موثر نباشند، داروهای مسکن در روزهای پایانی عمر برای درمان هذیان مورد استفاده قرار می‌گیرند. پزشک تصمیمات مربوط به استفاده از مسکن را برای درمان هذیان با خانواده مورد بحث قرار خواهد داد.


مجموعه مقالات مرتبط: عوارض جانبی سرطان


فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید