انتشار این مقاله


آیا میان کیفیت خواب مادران با فرزندانشان ارتباطی وجود دارد؟

کودکان دارای الگو های نامناسب مرتبط با خواب، معمولا مادرانی دارند که از اختلال بیخوابی رنج می‌برند.

مطالعات جدید نشان می‌دهند که کودکان دارای الگو های نامناسب مرتبط با خواب، معمولا مادرانی دارند که از اختلال بیخوابی رنج می‌برند، البته هنوز رابطه ای میان کیفیت خواب کودکان و اختلال بیخوابی در پدران یافت نشده است و حال به ادامه شرح تحقیقات خواهیم پرداخت.تحقیقات دکتر ساکاری لمولا از دپارتمان روانشناسی دانشگاه Warwick و  ناتالی ارفر از دانشگاه Basel، در زمینه خواب نشان می‌دهد فرزندان مادرانی که علایم اختلال بی خوابی از خود بروز می‌دهند، معمولا دیر تر از زمان مقرر بخواب می‌روند، کمتر از هم سن و سالان خود می‌خوابند و همینطور اپیزود خواب عمیق در این کودکان، کمتر از حد استاندارد می‌باشد.

تحلیل داده‌ها

تحلیل داده ها از یک جامعه ۱۹۷ نفری که کودکان بین سنین ۷ تا ۱۲ سال را به‌مراه والدینشان پوشش می‌داد، وجود رابطه ای میان اختلال بی خوابی در مادران با کیفیت ضعیف خواب در فرزندانشان را اثبات کرد.

ارزیابی کیفیت خواب کودکان طی یک شب در خانه، بوسیله دستگاه انسفالوگرافی (EEG) که بمنظور ثبت فعالیت  الکتریکی مغزی و شناسایی مراحل مختلف خواب بکار می‌رود، انجام شد. نمونه ازمایشی والدین دارای علایم اختلال بی خوابی با فرزندانی دارای مشکلات در کیفیت خواب بود.

یافته ها بوسیله اندازه گیری فعالیت الکتریکی مغز در کودکان، نشان دادند که این کودکان نسبت به کودکان سالم، دیر تر بخواب می‌روند و همینطور کمتر از حد استاندارد رشدی می‌خوابند و حتی زمان اپیزود خواب عمیق انها کوتاه تر از حد استاندارد است.

اگرچه اندازه گیری فعالیت الکتریکی مغز، هیچ ارتباطی میان اختلالات خواب پدران با کیفیت خواب فرزندانشان را نشان نداده است.

این پژوهش بمنظور روشن سازی نتیجه بدست امده، این دلیل را مطرح ساخته است که بطور میانگین، مادران زمان بیشتری را نسبت به پدران،با فرزندانشان سپری می‌کنند و همین موضوع باعث شکلگیری نوعی تاثیر متقابل میان خواب مادر و کودک شده است.


مقاله مرتبط: به خاطر استرس نمی‌توانید بخوابید؟ راه‌حلش اینجاست!


زمانیکه والدین از وضعیت خواب فرزندانشان خبر می‌دهند، اگر مادر و پدر هر دو دارای اختلالات خواب باشند، احتمال اینکه فرزندشان نیز خواب کافی نداشته باشد و خواب کودک از کیفیت پایینی برخوردار باشد، بسیار بیشتر است.

خواب نقشی اساسی در سلامتی کودکان و بزرگسالان ایفا می‌کند. خواب کوتاه و خواب دارای کیفیت پایین، می‌توانند بر سلامتی روان، یادگیری، حافظه و عملکرد تحصیلی کودکان تاثیر منفی بگذارند. حدود ۳۰ درصدبزرگسالان از اختلالات خواب رنج می‌برند که شایع ترین انها اختلال بیخوابی (Insomnia) می‌باشد و از مهمترین علایم ان، می‌توان به مشکل خوابیدن در ابتدای شب اشاره کرد.

دکتر ساکاری لمولا در این باره اظهار داشت: این یافته ها در زمینه خواب کودکان پر اهمیت می‌باشد، زیرا که خواب نقشی حیاتی در زمینه سلامتی و رشدی کودکان بازی می‌کند.

یافته ها نشان می‌دهند که باید وضعیت خواب کودکان با توجه به وضعیت خانوادگی انها، سنجیده شود. از همه مهمتر، خواب مادران می‌تواند نقشی کلیدی در وضعیت خواب کودکان محصل، ایفا کند.

مکانیسم های متفاوتی می‌تواند رابطه میان خواب مادر و فرزند را روشن سازد. اولا، کودکان ممکنست تنها عادات خواب را از والدینشان اموخته باشند. ثانیا، عملکرد ضعیف خانواده می‌تواند بر کیفیت خواب والدین و فرزندانشان تاثیر بگذارد، بعنوان نمونه مشاجرات خانوادگی مکرر در زمان قبل خواب، که می‌تواند بر کیفیت خواب تمامی‌اعضای خانواده تاثیر منفی بگذارد.


مقاله مرتبط: بی‌خوابی


ثالثا، ممکنست والدینی که از کیفیت پایین خواب رنج می‌برند، توجه خود را تنها معطوف به مشکلات خواب خود و فرزندانشان کنند و بر وضعیت خواب اعضای خانواده  بطور پیوسته نظارت کنند که همین نظارت و تلاش برای کنترل وضعیت و کیفیت خواب، می‌تواند نتیجه ای بلعکس را بهمراه داشته باشد و کیفیت خواب اعضای خانواده را تضعیف کند. در پایان، می‌توان به دلایل ژنتیکی میان والدین و فرزندانشان در مستعد شدن انها برای اختلالات خواب، اشاره کرد.

علیرضا زحمتکش


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید