انتشار این مقاله


روش معروف ایلان ماسک برای جلوگیری از اتلاف وقت در ملاقات‌ها چیست؟

هیچکس دوست ندارد با ملاقات‌های غیرضروری وقت خود را تلف کند. اما ایلان ماسک برای این کار استراتژی خاصی دارد.

بیشتر مردم دوست ندارند با ملاقات‌های غیرضروری وقت خود را تلف کنند. اما ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی SpaceX، برای تحرک بخشیدن به چنین مسائل استراتژی خاصی دارد. کارمند سابق او در SpaceX این استراتژی را در Quora به اشتراک گذاشته است.

این کارمند سابق ماجرایی را نقل می‌کند که یکبار ماسک هنگام ملاقات یکی از کارکنان را صدا زد. او می‌نویسد:

یکی از دوستان نزدیک من چند سال پیش کار خود را در آن مجموعه شروع کرده بود. او در یک گروه آنالیز کار می‌کرد (و هنوز هم مشغول به کار است). بنابراین زمانی که بتوان در زد و سؤال پرسید، ملاقات داشتن زیاد معنا ندارد. او یکبار ماجرایی را برای من تعریف کرد (مفهومش را می‌رسانم):


مقاله‌ی مرتبط: ۵ راه برای جلوگیری از اتلاف وقت


ایلان خطاب به عضوی از ملاقات‌کنندگان: “شما هیچ چیزی نگفته‌اید. پس برای چه اینجا هستید؟”


کارمند سابق همچنین توضیح می‌داد که ماسک برای اعلان‌های بی‌پرده‌ی چنینی منطق خودش را دارد.

این کار شاید نوعی بی‌ادبی باشد ولی کارایی دارد. شما هیچ وقت به ملاقاتی دعوت نمی‌شوید، مگر اینکه دلیلی وجود داشته باشد، یا برای تصمیم‌گیری آنجا رفته باشید و یا اطلاع‌رسانی به افراد. در بیشتر موارد، یک ایمیل کافی خواهد بود.

ماسک تنها مدیری نیست که ملاقات مؤثر برایش ارزش داشته باشد. جف بیزوس، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی آمازون، از “قانون دو پیتزا” برای کم کردن کارهای بیهوده در ملاقات‌ها استفاده می‌کند.

تفکر او ساده است: ملاقات‌های کاری باید آنقدر کوتاه باشند که دو تا پیتزا برای کل گروه کافی باشد. اگر اینطور نبود، احتمالاً ملاقات بیش از حد طولانی و بی‌بهره می‌شود.

بیزون همچنین سال ۲۰۱۲ به Fortune گفت که بعضی از ملاقات‌ها با مدیران ارشد، با زمان سکوت برای خواندن شروع می‌شود. در طول این زمان، همه‌ی شرکت‌کننده‌ها در ملاقات خودشان را با موضوع آشنا کرده، نوت برداشته و عمیقاً راجع به مسائل موجود فکر می‌کنند. او گفته بود که با این راه توانسته توجه هر کسی را بلافاصله جلب نماید؛ چون هیچکس دوست ندارد وقتش را در اتاق کنفرانس تلف کند!

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید