انتشار این مقاله


گزینه‌‌های درمانی جدیدی برای بیماری‌های رایج و ناتوان‌کننده‌ی زنان در راه است!

داروهای جدید برای بیماری‌هایی که زنان از صحبت کردن درباره‌ی آن‌ها خجالت می‌کشند

بازارهای دو بیلیونی آمریکا در چند سال آینده برای درمان‌های جدیدی آماده خواهند شد! داروهای جدیدی که روی آن‌ها سرما‌یه‌گذاری شده است، در تلاش برای مقابله با دو بیماری رایج در زنان آماده می‌شوند؛ اندومتروزیس و فیبروئیدهای رحمی. این مشکلات می‌توانند درد فراوانی را برای بیمار به دنبال داشته باشند و در برخی موارد، منجر به ناباروری شوند. در مواردی دیگر نیز جراحی تنها راه درمان است.
طبق گزارش‌ها، در حدود ۵ میلیون آمریکایی اکنون به اندومتروزیس مبتلا هستند؛ شرایطی که در آن بافت رحمی شروع به رشد به طرف خارج رحم می‌کند و منجر به کیست، خون‌ریزی‌های شدید و بافت زخم می‌شود. به علاوه نزدیک به ۳ میلیون نیز به فیبروئید مبتلا هستند. در این شرایط نیز، تومورهای خوش‌خیمی با نام فیبروئید درون و در اطراف رحم رشد می‌کنند؛ در زنانی که نشانه‌های بیماری را بروز می‌دهند، فیبروئیدها منجر به خون‌ریزی شدید و درد می‌شوند.
از مشکلات اساسی که در مسیر درمان این بیماری قرار دارند، عدم تشخیص به موقع آن‌ها است. چرا که بیماران معمولاً درباره‌ی آن صحبت نمی‌کنند.
Myovant، نام یکی از کمپانی‌هایی است که روی درمان‌های جدید برای این دو مشکل، همراه با سایر بیماری‌های زنان کار می‌کنند. با پیشرفت‌های اخیر، تحلیل‌کنندگان پیش‌بینی می‌کنند که سهام مربوط به داروهای درمان اندومتروزیس و فیبروئید در دهه‌ی پیش‌ِ رو، از ۲ بیلیون دلار بگذرد.

درمان‌های جدیدی در راه است!

درمان اندومتروزیس و فیبروئید شامل تغییر سطح هورمون‌های بدن است. امروزه، داروهای اندکی وجود دارند که این عمل را انجام می‌دهند؛ از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به دارویی با نام leuprolide که سرکوب‌کننده‌‌ی هورمونی است، اشاره کرد. بنا بر Mayo Clinic در این راستا از قرص‌های پیشگیری از بارداری نیز استفاده می‌شود. برخی از این داروها با عوارض جانبی خطرناکی همراه هستند؛ از قبیل کاهش تراکم استخوان و گر گرفتگی.


مقاله‌ی مرتبط: جراحی اولتراساوند متمرکز برای درمان فیبروئید رحمی


این بیماری‌ها به وسیله‌ی جراحی نیز قابل درمان هستند؛ اما امید است که روش‌های درمانی جدید، اثرات جانبی کم‌تری داشته و کم‌تر تهاجمی باشند. در ادامه به راه‌هایی که برای درمان فیبروئید، اندومتروزیس و در برخی موارد، هردوی آن‌ها استفاده می‌شود، اشاره شده است.

  • کمپانی Allergan در حال پرورش دارویی با نام Esmya است که برای درمان فیبروئیدهای رحمی در حال بررسی است. مکانیسم اثر آن، تعدیل پروژسترون است؛ هورمونی کلیدی که در زنان در ارتباط با رحم عمل می‌کند. این نوع دارو، در دسته‌ی “گیرنده‌ی تعدیل‌کننده‌ی انتخابی پروژسترون” قرار می‌گیرد. محققان اظهار دارند که این دارو، با احتمال زیادی تائیدیه خود را در سال ۲۰۱۸ دریافت خواهد کرد.
  • کمپانی Bayer دارویی با نام Vilaprisan را در دست بررسی قرار داده است که همانند Esmya با تعدیل اثر پروژسترون فعالیت می‌کند. در ماه جولای، کمپانی فاز ۳ پژوهشی خود را روی این دارو برای درمان فیبروئید، آغاز کرده است. انتظار می‌رود پژوهش‌ها روی این دارو تا ۳ سال آینده پایان یابند.
  • دارویی که کمپانی Myovant در حال ساختن آن است، Relugolix نام دارد و عملکرد آن، با سرکوب استروژن تا مقادیر پایین همراه است؛ سپس آن را تا حدی افزایش می‌دهد که به کاهش تراکم استخوان منجر نشود. بدین صورت، مقدار استروژن نه آن‌قدر بالا می‌رود که سبب فیبروئید و اندومتروزیس شود و آن‌قدر پایین می‌آید که منجر به از دست رفتن بافت استخوانی شود. این دارو، در دسته‌ی “آگونیست گیرنده‌ی هورمون آزادکننده‌ی گنادوتروپین” قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۹ وارد بازار شود. با این وجود، فاز سوم یک پژوهش کلینیکال در ژاپن نشان می‌دهد این دارو در موقعیتی پایین‌تر نسبت به leuprolide، یکی از درمان‎های رایج کنونی، قرار ندارد.
  • AbbVie با همکاری Neurocrine Biosciences در حال انجام دادن تحقیقاتی روی دارویی با نام Elagolix است. مکانیسم اثر آن، تغییر سطح هورمون‌ها در بدن زنان مبتلا به فیبروئید رحمی و اندومتروزیس است تا درد مبتلا به این بیماری‌ها کنترل شود. همانند مورد پیشین، این دارو نیز در دسته‌ی “آگونیست گیرنده‌ی هورمون آزادکننده‌ی گنادوتروپین” قرار می‌گیرد. در ماه سپتامبر، AbbVie اعلام کرد که دارو توسط سازمان غذا و دارو تائید شده است.

مسائلی که نیازمند توجه هستند!

هرچند که هدف از ابداع این درمان‌ها، بهبود اندومتروزیس و فیبروئید رحمی با عوارض جانبیِ کمتری نسبت به داروهایی که اکنون موجودند، می‌‌باشد، اما راه در این نقطه خاتمه نمی‌یابد. محققان اظهار دارند که چیزی بیش‌تر از آن‌چه به نظر می‌آید، توسط روش‌های جدید محقق شود.
حوزه‌های دیگری در رابطه با سلامت زنان وجود دارد که نیاز به توجه بیش‌تری دارند؛ Allergan در حال انجام دادن پژوهش‌های برای کمک به درد مقاربت جنسی است و Myovant در تکاپو برای ابداع دارویی برای درمان ناباروری در مراحل اولیه است.
زمینه‌های مربوط به سلامت روان و افسردگی پس از زایمان وجود دارد که نیاز به پژوهش‌های بیشتری دارند.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید