انتشار این مقاله


درمان بیماری های دستگاه عصبی در آینده ای نزدیک

درمان بیماری روانی در آینده ی نزدیک به شکل متفاوتی صورت می گیرد.

گاهی برای یک پزشک، تشخیص قطعی اختلال افسردگی یا اسکیزوفرنی دشوار است. لذا دانشمندان به دنبال علائم وسیع تر هستند تا راه های درمانی موثر تری برای اختلالات روانی پیدا کنند.

مصرف دارو های ضد افسردگی از سال ۲۰۰۰ میلادی، دو برابر شده است. هنوز هم کسی به طور دقیق نمی داند که این دارو ها چگونه مکانیسم های فیزیولوژیک ایجاد کننده ی افسردگی را تحت تاثیر قرار می دهند. پروفسور Gunter Schumann از دانشگاه لندن در این باره می گوید:

دیگر روش های تشخیصی قدیمی را بایدکنار بگذاریم، علائمی که بین افسردگی و اعتیاد فرق می گذاشت. در علوم عصبی نوین باید با توجه به تغییرات رفتاری فرد، به بیماری آن پی ببریم.


مقاله ی مرتبط: یافتن راهی برای بهبود یافتن از بیماری‌های روانی


پروفسور Schumann و تیم تحقیقاتی با بررسی اسکن مغزی، رابطه ی بین عملکرد سلول عصبی در بیماری های عصبی مختلف را با رفتار های بیماران مثل شادی و یادگیری را پیدا کردند؛ مشاهده شد که آسیب های مغزی ناشی از اختلالات عصبی مثل افسردگی، اعتیاد و بیش فعالی (ADHD) قابل بهبود است، اما علائم آنها با یکدیگر فرق دارد. آرایش شبکه های عصبی در بیماری های روانی مختلف متفاوت می باشد که راه تحقیق را برای دانشمندان باز می کند.

هوش مصنوعی

این پژوهش، علوم مختلفی را از جمله علم عصب، ژنتیک، و اپی ژنتیک، روان شناسی و بهداشت محیط زیست می طلبد که محققان با استفاده از هوش مصنوعی و مطالعه ی اسکن های مغزی تهیه شده، الگو های شبکه ی عصبی افراد بیمار را بدست می  آورند. دکتر Hugh Martson به صورت محدود به دنبال طبقه بندی علائم مشابه اسکیزو فرنی و آلزایمر می باشد و معتقد است که داروی بیولوژیکی برای این بیماران کافی نیست، این افراد باید از نظر روانی و اجتماعی درمان شوند. این روش درمانی با کمک یک اپلیکیشن که روی موبایل هوشمند نصب می شود، صورت می گیرد. از این طریق، میزان خروج از خانه، نحوه ی رفتار فرد بیمار با دیگران و مسیر های طی شده ثبت می گردد و از طریق ایمیل به پزشک و خانواده ی آن فرد فرستاده می شود. این پروسه که تخمین زده شده تا سال ۲۰۱۹ ادامه دارد، می تواند کیفیت زندگی افراد ابتلا به این بیماری ها را افزایش دهد.


مقالات مرتبط:


اگرچه ممکن است روش درمانی این بیماری ها چند دهه طول بکشد، ولی پروسه ی درمانی بیماری های مربوط به دستگاه عصبی مثل آلزایمر، اسکیزوفرنی و افسردگی کاری بسیار ارزشمند است و نیازمند زمان کافی برای نتیجه بخشی می باشد. دکتر Schumann در این باره گفت:

با گذشت زمان می توانم حدس بزنم که اسکیزوفرنی را نمی توانید درمان کنید، بلکه بخشی از علائمی را که بیمار از آن رنج می برد، از بین برده و کیفیت زندگی طبیعی را به او برگردانید.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید