انتشار این مقاله


حتى يك بار مصرف الكل در دوران باردارى به جنين آسيب مى‌رساند

مادرانی که در دوران بارداری نوشیدنی الکلی مصرف می‌کنند، به احتمال زیاد صاحب فرزندانی با سندرم جنین الکلی خواهند شد.

مصرف الکل در دوران باردارى و حفظ سلامت جنین دو مفهوم بیگانه هستند. البته در مورد مقدار مصرف و تاثیرات وابسته، اختلاف نظر وجود دارد. اگرچه در این خصوص نظرات متفاوتی وجود دارد، مطالعه‌ی جدیدی در Bmj Open نشان داد حتی مقدار کمی الکل به سلامت جنین آسیب می‌رساند و سندرم جنین الکلی (FAS) را موجب می‌شود.

Luisa Zuccolo، اپیدمیولوژیست دانشگاه Bristol و محقق اصلی این پژوهش، مصرف یک یا دو بار الکل در هفته را با منع مصرف کامل آن بررسی کرد. او و همکارانش دریافتند مصرف بیش از دو یا سه بار الکل، احتمال تولد نوزاد preterm را تا ۱۰ درصد افزایش می‌دهد. اما به طور دقیق نمی‌توان گفت این افزایش مربوط به مصرف الکل بوده یا عوامل دیگر هم اثر‌گذار است. محققان می‌گویند زنان باردار باید از مصرف الکل خودداری کنند، آن‌ها باید شواهدی روشن از اثرات مضر الکل و محدوديت مصرف براى مردم بيان كنند.


مقاله مرتبط: الکل بدن را تسخیر می‌کند!


مصرف الکل یا منع مصرف آن؟

سال گذشته، مرکز کنترل و پیش‌گیری بیماری‌ها (CDC) توصیه کرد زنان در سال‌های فرزند‌آوری الکل مصرف نکنند جز این بایستی از بارداری جلوگیری کنند.

دکتر Anne Schuchat بیان می‌کند:

امکان دارد مصرف الکل، قبل از اطلاع مادر از بارداری‌اش آسیب دائمی و جبران ناپذیری به جنین برساند. حدود نیمی از بارداری‌ها در ایالات متحده برنامه‌ریزی نشده‌ است و حتی اگر برنامه‌ریزی شده باشد بیش‌تر زنان در ماه اول بارداری، از باردار بودن خود آگاه نیستند و ممکن است الکل مصرف کنند و این یک خطر بزرگ است. یک نظر‌سنجی در سال ۲۰۱۵ نشان داد ۱۰ درصد از زنان آمریکایی مایلند حداقل یک بار در ماه نوشیدنی الکلی مصرف کنند.

تنها مقدار مطمئن نوشیدنی الکلی برای تمام جنین‌ها، ننوشیدن است.
وقتی الکل می‌نوشید، جنین شما نیز آن را می‌نوشد!

افزایش احتمال خطر

دکتر Susan Astley، مدیر شبکه ملی تشخیص و پیشگیری از بیماری‌های جنین در مرکز واشنگتن و استاد دانشگاه Washington، خاطر نشان کرد از هر هفت کودک مبتلا به سندرم الکل جنین یک نفر در معرض ۱ تا ۸ بار مصرف نوشیدنی توسط مادرش بوده است. ژنتیک نیز نقش مهمی دارد. ریسک ابتلا به سندرم جنین الکلی فقط به میزان الکل مصرف شده توسط مادر باردار وابسته نیست. هیچ دو جنینی به یک اندازه نسبت به اثرات مصرف الکل آسیب‌پذیر نیستند.

وقتی یک زن باردار نوشیدنی مصرف می‌کند، جنین‌اش در معرض خطر است و هرچه بیشتر نوشیدنی مصرف کند، خطر بیش‌تری جنین را تهدید می‌کند. برای اطمینان از سلامت کودک، زنان نباید هنگامی که قصد باردار شدن دارند الکل مصرف کنند. هم‌چنین اطرافیان لازم است از زنانی که مصرف نوشیدنی را ترک کرده‌اند حمایت کنند. تنها مقدار مطمئن نوشیدنی الکلی برای تمام جنین‌ها، ننوشیدن است. دکتر Amos Grünebaum پرفسور مامایی و رییس بخش زایمان Weill Cornell در شهر نیویورک اظهار می‌کند مطالعه‌ی جدید تصدیق می‌کند که حتی مقدار کمی الکل، برای کودک آسیب‌رسان است.

سندرم جنین الکلی
صورت کودکان مبتلا به سندرم جنین الکلی چگونه است؟

مقاله مرتبط: چرا مصرف الکل در زنان باردار احتمال اعتیاد فرزندش را افزایش می‌دهد؟


همیشه به زنان باردار توصیه می‌شود غذای سالم بخورند و از هر چیزی که به طور بالقوه به کودک آسیب می‌رساند دوری کنند. ارزش غذایی الکل صفر است و بنابراین هیچ سوالی وجود نخواهد داشت که چرا در بارداری نباید مصرف شود. تفکر رایجی وجود دارد مبنی بر این‌که اروپایی‌ها در دوران بارداری به طور منظم نوشیدنی مصرف می‌کنند و خطری ندارد صحیح نیست. آن‌ها سال‌هاست این‌طور عمل می‌کنند و بسیاری از نوزادان با FAS به دنیا می‌آیند. در واقع، برخی کشور‌های اروپایی بالا‌ترین میزان بروز FAS را در سطح جهان دارند. الکل یک سم است، مهم نیست دیدگاه شما نسبت به الکل چگونه است؛ هیچ مقدار از نوشیدنی برای هیچ زنی بی‌خطر نیست و تنها مقدار بی‌خطر، عدم مصرف نوشیدنی الکلی است. سیگار کشیدن، مصرف هرویین، کوکایین و ماری جوانا در دوران بارداری به هیچ وجه خوب نیست و نوشیدنی الکلی از همه بد‌تر است.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید