انتشار این مقاله


رشد مغز هوش را تعیین می‌کند، نه اندازه‌ی آن!

سرعت رشد مغز یک نوزاد صرف نظر از این که اندازه‌ی آن چقدر است، می‌تواند توانایی‌های ذهنی او را پیش‌بینی کند. با ما همراه باشید. هر چقدر قشر مخ مغز با سرعت بیشتری در طول ماه اول زندگی رشد کند، همان‌قدر هم آن کودک در سن ۶ سالگی می‌تواند در تست IQ خود که شامل […]

سرعت رشد مغز یک نوزاد صرف نظر از این که اندازه‌ی آن چقدر است، می‌تواند توانایی‌های ذهنی او را پیش‌بینی کند. با ما همراه باشید.

هر چقدر قشر مخ مغز با سرعت بیشتری در طول ماه اول زندگی رشد کند، همان‌قدر هم آن کودک در سن ۶ سالگی می‌تواند در تست IQ خود که شامل مهارت‌های فکری، زبانی و توجهی است، نمره‌ی بهتری کسب کند.

قشر مخ لایه‌ی خارجی مغز است که وجود آن برای زبان، حافظه، توجه و تفکر ضروری است. برعکس این قضیه، تحقیقات ارتباطی را بین اندازه‌ی مغز و توانایی‌های یاد شده پیدا نکرده‌اند. محققان بر این باورند که این یافته‌ها می‌تواند به فهم موضوع مشکلات شناختی در نوزادانی که زودتر از موعد مقرر به دنیا می‌آیند کمک کند. شرایط زمان قبل از تولد برای رشد مغز ضروری به نظر می‌رسد و هر چیزی که طول این مدت را تحت تأثیر قرار دهد، شاید باعث بروز مشکلاتی شناختی شود.

مغزهای کوچک

در مطالعه‌ای ۸۲ نوزاد که قبل از ۳۰ ماه کامل جنینی در رحم مادر به دنیا آمده بودند، مورد پژوهش قرار گرفتند. (بارداری‌های کامل باید حداقل ۳۸-۴۲ ماه طول بکشد). آن‌ها با استفاده از MRI مغز این کودکان را درست پس از تولد مورد بررسی قرار دادند. برخی از این نوزادان مغزی با وزن کمتر از ۷۰۰ گرم داشتند (اگر در وقت مشخص هم به دنیا می‌آمدند مشکل خاصی نداشتند) ولی هیچ نقصی در بررسی متوجه آن‌ها نشد.

از کودکان در سنین ۲ و ۶ سالگی تست هوش گرفته شد

سرعت رشد قشر مخ در نخستین دوره‌ی رشد به طور ویژه با امتیاز کودکان در تست‌های توجه، زبان، حافظه و… مرتبط  بود. کودکانی که قشر مخ آن‌ها ۵-۱۰% کمتر از دیگر کودکان رشد کرده بود میانگین IQ کمتری را در ۶ سالگی ثبت کرده بودند.
با این حال باید تأثیر شرایط دیگری مثل برهم‌کنش بین کودک و خانواده را هم در نظر گرفت. شاید درمان‌هایی در آینده مبتنی بر افزایش رشد قشر مخ برای مرتفع ساختن مشکلات شناختی ابداع شود.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید