انتشار این مقاله


با هر بار دویدن دچار گرفتگی عضلانی یا درد در ناحیه‌ی شکمی می‌شوید؟

گرفتگی عضلانی و درد ناحیه شکم یکی از متداول‌ترین مشکل‌ها در همه‌ی دونده‌‌هاست

به گفته‌ی مایکل اولزینسکی (Michael Olzinski) کارشناس علوم تجربی، مربی دو و ورزش‌های استقامتی، گرفتگی عضلانی و درد ناحیه شکم یکی از متداول‌ترین مشکل‌ها در همه‌ی دونده‌‌هاست، ولی بیشتر در دونده‌های تازه‌کار و کم‌تجربه اتفاق می‌افتد.

وی توضیح می‌دهد:

دونده‌های تازه‌کار بیشتر دچار آسیب و عدم توازن می‌شوند، که نهایتاً زمینه را برای گرفتگی عضلانی و درد ناحیه شکم (Side Stitching) فراهم می‌کند. با این وجود اگر مهارت‌تان را در دویدن افزایش دهید و درباره‌ی بدن‌تان بیشتر یاد بگیرید، در دراز‌مدت شاهد کاهش درد‌های ناحیه شکمی خواهید بود.

به گفته‌ی اولزینسکی با این که اطلاعات کمی در مورد علت دقیق گرفتگی و درد ناحیه شکم به هنگام دویدن وجود دارد، می‌توان آن‌ ها را به دو دسته اصلی تقسیم کرد.

دلایل بیو‌شیمیایی

این درد ناشی از به هم خوردن تعادل در انرژی، آب و الکترولیت‌های بدن است. اگر آب و انرژی دریافتی ما کم‌تر از میزان نیازمان باشد و یا غلظت الکترولیت‌ها کمتر از حد نرمال باشد، عضلات‌مان عملکرد طبیعی خودشان را از دست می‌دهند که به صورت درد ناحیه‌ی شکمی بروز پیدا می‌کند.

در روی دیگر سکه سرعت و قدرت شما قرار دارد. اگر در همان اول شروع تمرین و بدون گرم کردن، با تمام انرژی و سرعت شروع به دویدن کنید، بدن شما بد خلقی کرده و به زبان دیگری با شما حرف خواهد زد.

دلایل بیو‌مکانیکی

این دلایل ناشی از عضلات و مفاصل شماست. به علت ضعف یا آسیب در بعضی رشته‌های عضلانی، بعضی رشته های دیگر متحمل فشار بیشتری می‌شوند که می‌تواند منجر به درد ناحیه‌ شکم شود. دلایلی که باعث می‌شود این درد یا گرفتگی بیشتر در ناحیه‌ی شکم اتفاق بیافتد، این است که عضلات نواحی شکم برای دویدن اندکی ضعیف اند و باید قوی تر شوند.

با این که قوی‌تر کردن عضلات شکم به وسیله‌ی تمرینات بدون وزنه‌ مثل اسکات یا پلنک شاید آسان باشد، برای یک فعالیت پویا و چند بعدی مثل دویدن به زمان و کار بیشتری نیاز است.

چگونه از بروز این مسائل پیشگیری کنیم؟

سوال بسیار مهمی هم که وجود دارد همین است. خواسته‌ی ما تمرینات قوی، موثر و بدون درد است. اولزینسکی چند توصیه‌ی طلایی دارد که درد های ناحیه شکم هنگام دویدن را در بلند‌مدت به حداقل خواهد رساند.

  • حواستان به آن چه یک ساعت قبل دویدن می‌خورید باشد. وقتی شکم‌تان را پر از غذا می‌کنید، بدن‌تان به ناچار روی روی هضم آن تمرکز می‌کند، و از همین رو عضلات مربوط به ناحیۀ شکم دیگر به خوبی عمل نخواهند کرد. در نتیجه احتمال این که دچار درد یا گرفتگی شوید افزایش پیدا می‌کند.
  • به اندازه‌ی کافی آب و الکترولیت دریافت کنید؛ نه فقط قبل تمرین، بلکه در همه‌ی طول روز. بسیاری از افراد این اشتباه را می‌کنند که قبل تمرین آب زیادی می‌نوشند و سعی در خوراندن آب اضافی به خود دارند. همچنین ترکیب آب و آب لیمو و اندکی نمک دریا پیشنهاد می‌شود.
  • حتما قبل از تمرین، بدن‌تان گرم کنید و برای آن وقت بگذارید. اجازه دهید خون‌تان به گردش در‌آمده و ماهیچه‌ها گرم شوند. این کار را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه قبل از این که ورزش اصلی را شروع کنید، ادامه دهید.
  • تمریناتی انجام دهید که ثبات و توازن شما را برای دویدن افزایش دهد. تمریناتی که تمامی انواع حرکت‌های دویدن را برای شما مهیا کند و به شما کمک کند تا ماهیچه‌های مناسب را تمرین دهید تا حین دویدن، هر عضله مقدار فشار متناسبش را متحمل شود.

آخرین مطلب مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که اگر حین دویدن دچار گرفتگی عضلانی و درد ناحیه شکم شدید، از سرعت تان بکاهید و شانه‌ها و بازوهایتان را شل کنید. هرگز سعی نکنید با کشیدن عضله وضعیت را بهتر کنید، این کار فقط باعث می‌شود واکنش شدیدتری رخ دهد.

هومن ناطقیان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید