انتشار این مقاله


آیا کلسیم بر قلب تأثیری دارد؟

همه ما از تاثیر کلسیم بر سلامت استخوان با خبریم. اما آیا می دانید کلسیم بر قلب چه تآثیری دارد؟ مطالعه‌ای که بر روی ۵۰۰۰ نفر در کره‌ی جنوبی صورت گرفته جواب سؤال ما را خواهد داد. مطالعات نشان داد افراد مسنی که کلسیم لبنیاتی مصرف می‌کنند با ریسک سکته قلبی کمتری مواجه‌اند. با دکتر مجازی […]

همه ما از تاثیر کلسیم بر سلامت استخوان با خبریم. اما آیا می دانید کلسیم بر قلب چه تآثیری دارد؟ مطالعه‌ای که بر روی ۵۰۰۰ نفر در کره‌ی جنوبی صورت گرفته جواب سؤال ما را خواهد داد. مطالعات نشان داد افراد مسنی که کلسیم لبنیاتی مصرف می‌کنند با ریسک سکته قلبی کمتری مواجه‌اند. با دکتر مجازی همراه باشید.

نقش کلسیم در قلب

کلسیم نقش حیاتی بر روی قلب دارد، انقباضات قلب تحت تأثیر ورود و خروج کلسیم به سلول‌های قلبی صورت می‌گیرد. به طوری که با ورود کلسیم به داخل سلول آن را منقبض کرده و با خروج آن، سلول به حالت استراحت برمی گردد.

 با توجه به گفته های بالا، آیا لازم است که برای حفاظت از قلب کلسیم بیشتری مصرف کنیم؟ در سال ۲۰۱۲ نزدیک ۲۰۰۰ نفر مورد آزمایش قرار گرفتند که در آن مشخص شد که کلسیم موجود در لبنیات برای بدن کافی نیست، از طرف دیگر کلسیم به طور قرص  مکمل خطر سکته قلبی را افزایش می دهد!  ولی در سال ۲۰۱۵  با روش متاآنالیز بر روی افراد مسن، موردی از افزایش احتمال سکته قلبی در این افراد گزارش نشد. حتی در انجمن اندوکراین (Endocrine Society) بحثی حول رابطه مکمل کلسیم و مشکلات قلبی صورت گرفت که در آن تأثیر مثبت مکمل کلسیم بر کاهش سکته قلبی به نتیجه نرسید. لذا پزشکان بالا بردن مقدار کلسیم مصرفی را برای سلامتی قلب پیشنهاد نمی‌کنند.

فواید اثبات شده کلسیم

مقدار ۱۳۰۰-۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز برای بدن انسان سالم و بالغ لازم است. با توجه به ساختار استخوان و تأثیر حیاتی کلسیم بر سلامت استخوان، مقدار کمتر از آن باعث Osteoporosis (پوکی استخوان) می‌شود. مصرف بیشتر کلسیم شاید کمکی به قلب شما نکند اما همان طور که گفته شد بدان معنی نیست که روی قلب بی‌تأثیر است.

کلسیم ۲% از وزن یک فرد بزرگسال را تشکیل می‌دهد که مقدار عظیمی از آن در استخوان و دندان هاست. مصرف کلسیم با موادی مثل ویتامین D، منیزیم و زینک  برای عملکرد بهتر کلسیم توصیه می‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که در رژیم‌های غذایی کم کالری، کلسیم باعث لاغر شدن هر چه بیشتر فرد می‌گردد. هم چنین تأثیری که کلسیم بر انقباضات دارد به قلب خلاصه نمی‌شود. در ماهیچه‌ها کلسیم در شبکه‌ی سارکوپلاسمی به صورت ذخیره وجود دارد که در صورت انقباض به مصرف عضلات می‌رسد.

مصرف بیش از اندازه از هیچ ماده‌ای توصیه نمی‌شود، لذا تا ۲۵ سالگی استخوان‌ها فرصت دارند تا بافت خود را تکمیل کنند. پس تا این سن مصرف کلسیم به صورت غدایی یا مکمل توصیه می‌شود اما بعد از این مدت همان مقدار تعیین شده برای بدن کافی است.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *