انتشار این مقاله


تکنولوژی مچ پوینت: چگونه امواج یک فنجان قهوه یا قاشق می‌تواند کانال‌های تلویزیون را تغییر دهد؟

دیگر نیازی به استفاده از ریموت برای کنترل از راه دور ندارید! یک فنجان نیز می‌تواند از پس این کار بربیاید.

دیگر نیازی به استفاده از ریموت برای کنترل از راه دور ندارید! یک فنجان نیز می‌تواند از پس این کار بربیاید. به زودی اشیای معمول که روزانه برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، در کنترل تلویزیون به کار برده خواهند‌شد. ما این مزیت را مدیون فناوری جدیدی به نام مچ پوینت هستیم که طبق آن، می‌توان از یک وب کم به منظور تشخیص حرکات استفاده کرد.سیستمی که Matchpoint نامیده می‌شود به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید توسط اشیای مختلف یا حتی قسمت‌های مختلف بدن جنبه‌های متفاوت تلویزیون را تحت کنترل خود درآورید. برای تنظیم آن، ابتدا صفحه تلویزیون، آیکون‌هایی را نمایش می‌دهد که دستورالعمل‌هایی مانند تغییر کانال‌ها و یا تنظیم صدا را نشان می‌دهد. با انتخاب دستور مورد نظر، دایره‌ای مانند صفحه کلید در فضا رسم شده و اینگونه موجب کنترل از راه دور می‌شود. به عنوان مثال یک فنجان می‌تواند با حرکت دادن این دایره به اطراف و تطابق با کنترل لغزنده روی صفحه نمایش، برای تنظیم صدا مورد استفاده قرار گیرد. این روند تا زمانی‌که دوربین حرکت این دایره را تشخیص دهد، ادامه می‌یابد.


مقاله مرتبط: نور صفحه نمایش‌ تلفن‌های هوشمند؛ فاجعه‌ای برای بدن


معمولا سیستم‌های مشابه اشیا یا افراد را شناسایی می‎‌کنند با این حال تغییر موقعیت می‌تواند بر شناسایی تاثیر گذارد و موجب عدم تشخیص توسط سیستم شود. Matchpoint به سادگی می‌تواند حرکت اجسام را دنبال کند و افراد مختلف می‌توانند همانند کنترل عمل کنند و حتی نیازی به دیده شدن کامل اشیا نیست.

این سیستم ممکن است با یک اشاره‌ی کنترل اشتباها فعال شود برای مثال شخصی که به طور تصادفی سیگنال یک دستور را فعال می‌کند.

Christopher Clarke از Lancaster University, UK که  Matchpoint را با همکاران خود توسعه داد، یک حرکت دایره‌ای برای ارتباط یک شی و کنترل طراحی کرد. علاوه بر این، وقتی در حین تماشای نمایش کنترل‌ها از میدان دید خارج شوند، غیر‌فعال خواهند‌شد.

کاربرد مچ پوینت در جراحی

این سیستم کاربرد‌های فراوانی دارد. Chris Harrison از Carnegie Mellon University in Pittsburgh کسی که روش‌های جدید تعامل با رایانه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد، می‌گوید:

این کاربرد شما را توانمند‌تر و چابک‌تر می‌سازد به خصوص زمانی‌که درگیر انجام کار دیگری هستید؛ برای مثال حین پختن شام در آشپزخانه، این کاربرد می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

به همین دلیل است که پزشکان متخصص ابراز علاقه خود را نسبت به این سیستم نشان دادند. به عنوان مثال جراحان گاهی باید در طی جراحی به اطلاعات صفحه نمایش دسترسی داشته باشند.

Clarke می‌گوید:

آن‌ها نمی‌توانند ابزار کار خود را رها کرده و وسیه دیگری را که احتمالا غیربهداشتی می‌باشد، لمس کنند.


مقاله مرتبط: نشستن نزدیک تلویزیون: مخرب یا خودخواهی


توجه به حرکات، باعث می‌شود تا این سیستم در دسترس افراد بیشتری قرار گیرد. با این که ممکن است حرکات دست برای افراد دارای معلولیت‌های خاص محدود‌کننده به نظر برسد ولی Matchpoint به راحتی می‌تواند با نیاز‌های شخصی سازگاری یابد.

در شرایط فعلی، استفاده از اشیا به عنوان کنترل می‌تواند یک نوآوری محسوب شود.

Harrison می‌گوید:

کنترل از راه دور یا حرکات ناقص و ابتدایی دست می‌تواند کاربردی‌تر باشد. از آنجا که سیستم به یک وبکم متکی است در صورت کمبود نور یا سایز کوچک اشیا، ردیابی برای آن دشوار خواهد‍‌بود.

با این حال Clarke و همکارانش قصد دارند تا کاربرد‌های بیشتری را اضافه کنند برای مثال یک حرکت ساده حین تماشای یک برنامه می‌تواند سیستم را متوجه خود کند. این فناوری در ماه آینده در UIST201 conference و در شهر Quebec کاندا رونمایی خواهد‌شد.

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید