انتشار این مقاله


چرا قلب زنان برای سالم ماندن نسبت به مردان برتری دارد؟

تعامل بین هورمون‌های تخمدانیِ زنان و یک ساعت سیرکادین مولکولی از سلامت قلب زنان با بالا رفتن سنشان محفاظت می‌کند.

تعامل بین هورمون‌های تخمدانیِ زنان و یک ساعت سیرکادین مولکولی از سلامت قلب زنان با بالا رفتن سن‌شان محفاظت می‌کند.

از سال‌ها قبل می‌دانستیم، بیماری‌های قلبی در زنان دیرتر از مردان به وجود می‌آیند. اما دلایل بیولوژیکی این موضوع، که چرا زنان این برتری را نسبت به مردان دارند، شناخته نشده بود.

ظبق پژوهش جدیدی که توسط محققان دانشگاه گیولف (Guelph) انجام شده است: تعامل بین هورمون‌های تخمدانیِ زنان و ساعت ریتم شبانه‌روزی مولکولی از سلامت قلب زنان با بالا رفتن سن‌شان محفاظت می‌کند.


مقالۀ مرتبط: اینفوگراف: ریتم‌های شبانه‌روزی


این نخستین پژوهش به منظور نشان دادن ارتباط بین هورمون‌های تخمدانی، ریتم شبانه روزی و مشاهداتی است که دال بر وجود یک سیستم حفاظتی مهم برای حفظ سلامت قلب زنان است که در مردان وجود ندارد.

در مطالعات پیشین، تیم تحقیقاتی دریافته بود که حملات قلبی برای مردان نسبت به زنان هم سن‌شان گرانتر تمام می‌شود. همچنین این تحقیق نشان داد که حملات قلبی در مردان، هنگام خواب شدید‌تر است.

همین موضوع منجر به این ایده شد که احتمالا مکانیسم سیرکادین – ساعت‌های ریز درون سلولی در تمامی سلول‌‌ها که فرآیندهای شبانه‌روزی بدنمان را در طول ۲۴ ساعت تنظیم می‌کنند – در قلب زنان و مردان متفاوت عمل می‌کند.

برای آزمودن این موضوع محققان موشی پیر را که یکی از ژن‌های ساعت بیولوژیکی‌اش جهش یافته بود مورد بررسی قرار دادند. در کمال تعجب موش پیر نر مبتلا به بیماری قلبی شد ولی موش ماده سالم ماند. تیم دریافت که سلول‌های قلبی ماده واقعا نسبت به سلول‍های قلبی نر متفاوتند.


مقالۀ مرتبط: به بهانۀ جایزۀ نوبل امسال در پزشکی؛ ساعت بیولوژیک چگونه کار می‌کند؟


محققان اذعان داشتند:

کاردیولیپین‌ها در موش‌ نر شبیه کاردیولیپین‌های افراد مبتلا به بیماری قلبی بود. همچنین این موش گلوکز قلبی بدتری داشت. در مقابل قلب موش ماده کاردیولیپین سالم‌تری داشت و از انرژی بهتری نیز برخوردار بود.

رضا کوفه‌ای


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید