انتشار این مقاله


مکمل‌های روی: فوائد و اطلاعات بیشتر

روی یکی از مواد مغذی ضروری است که تقریبا برای هر جنبه‌ای از سلامتی شما حیاتی است. تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده معدنی ممکن است عملکرد ایمنی را بهبود بخشد، سطح قند خون را تثبیت کند و در حفظ سلامت پوست، چشمان و قلب شما موثر باشد.  

روی یکی از مواد مغذی ضروری است که تقریبا برای هر جنبه‌ای از سلامتی شما حیاتی است. این عنصر در جایگاه دوم نسبت به آهن، که فراوان‌ترین ماده معدنی در بدن شما است، قرار دارد.

مکمل‌های روی به شکل‌های مختلفی موجود هستند که اغلب برای درمان تعدادی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده معدنی ممکن است عملکرد ایمنی را بهبود بخشد، سطح قند خون را تثبیت کند و در حفظ سلامت پوست، چشمان و قلب شما موثر باشد.

این مقاله انواع، مزایا، توصیه‌های دوز مصرفی دارو و عوارض جانبی بالقوه مکمل‌های روی را بررسی می‌کند.

انواع مکمل‌های روی

هنگام انتخاب یک مکمل روی، احتمالا متوجه خواهید شد که انواع مختلف مکمل در بازار موجود است. انواع مختلف مکمل‌های روی سلامت فرد را به طریق مختلفی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در این قسمت تعدادی از مکمل‌هایی که ممکن است در بازار پیدا کنید توضیح داده شده است:

گلوکونات روی: یکی از رایج‌ترین فرم‌های بدون نسخه مکمل روی بوده، گلوکونات روی اغلب در داروهای سرما خوردگی مانند قرص‌های مکیدنیlozenges))  و اسپری بینی استفاده می‌شود.

استات روی: مانند گلوکونات روی، استات روی معمولا به داروهای مکیدنی سرماخوردگی اضافه می‌شود تا علائم بیماری را کاهش و میزان بهبودی را افزایش دهد.

سولفات روی: علاوه بر کمک به جلوگیری از کمبود روی، سولفات روی به کاهش شدت آکنه کمک می‌کند.

روی پیکولینات: برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است بدن شما این فرم از مکمل روی را بهتر از سایر انواع روی، از جمله گلوکونات روی و سیترات روی جذب کند.

اوروتات روی: این فرم متصل شده به اسید اوروتیک بوده و یکی از رایج‌ترین انواع مکمل‌ روی در بازار است.

سیترات روی: یک مطالعه نشان داده است که این نوع مکمل روی به خوبی نوع گلوکونات روی جذب می‌شود، اما طعم و مزه‌اش کمتر تلخ بوده و خوش آیند است.

از آن جایی که گلوکونات روی یکی از فرم‌هایی است که مقرون به صرفه یوده به طور گسترده در دسترس افراد است، می‌تواند یک گزینه مناسب برای کمک به افزایش دریافت روی بدون پرداخت هزینه زیاد می‌باشد. با این حال، اگر شما قادر به پرداخت هزینه کمی بیشتر هستید، روی پیکولینات جذب بهتری دارد.

با موجود گزینه‌های مختلف دارو به شکل کپسول، قرص و قرص مکیدنی، صرف نظر از نوع مکملی که انتخاب می‌کنید، گزینه‌های زیادی برای دریافت دوز روزانه مورد نیاز روی وجود دارد.

با این حال، در نظر داشته باشید که اسپری بینی حاوی روی با از دست دادن حس بویایی مرتبط است پس باید از مصرف آن‌ها اجتناب کرد.

خلاصه

انواع مختلف مکمل‌های روی موجود بر سلامت شما به شیوه‌های منحصر به فردی تاثیر می‌گذارد. به طور کلی مکمل‌ها به فرم کپسول، قرص و یا قرص مکیدنی موجود است. از اسپری‌های بینی حاوی روی باید اجتناب کرد.

مزایای بالقوه

روی برای بسیاری از جنبه‌های سلامت فرد حیاتی است و مصرف این ماده معدنی فواید مختلف دارد

۱- می‌تواند عملکرد ایمنی فرد را بهبود بخشد.

از روی در بسیاری از داروهای بدون نسخه و درمان‌های طبیعی به علت توانایی آن در تقویت عملکرد ایمنی بدن و مبارزه با التهاب استفاده می‌شود.

بررسی بر روی ۱۸ مطالعه انجام شده که اثر روی بر سرماخوردگی را بررسی کی‌کردند، این نتیجه حاصل شد که استفاده از روی در طول ۲۴ ساعت اول آغاز علائم، مدت زمان علائم به طور متوسط در حدود یک روز کاهش می‌یابد.

همچنین روی ممکن است به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند و باعث کاهش التهاب و محافظت در برابر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت شود.

یک مطالعه بر روی ۵۰ سالمند نشان می‌دهد که استفاده از ۴۵ میلی گرم گلوکونات روی برای یک سال، چندین نشان‌گر التهاب را کاهش می‌دهد و موجب کاهش فراوانی بروز عفونت‌ها می‌شود.

۲- می‌تواند موجب کنترل بهتر قند خون شود.

روی به علت نقش فوق العاده‌اش در کنترل قند خون و ترشح انسولین شناخته شده است. انسولین هورمونی است که مسئول انتقال قند از جریان خون به بافت‌های شما است.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که روی ممکن است به ثابت نگه داشتن سطح قند خون فرد کمک کند و حساسیت بدن وی را به انسولین بهبود بخشد.

یک بررسی نشان داد که مصرف مکمل‌های روی در کنترل سطح کنترل قند خون چه به صورت کوتاه مدت و چه به صورت بلند مدت در افراد مبتلا به دیابت موثر است.

تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که روی ممکن است به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند که این کار به خودی خود می‌تواند توانایی بدن شما را برای استفاده از انسولین برای حفظ سطح قند خون طبیعی را به طور موثری بهبود بخشد.

۳- کمک به مبارزه با آکنه

مکمل‌های روی اغلب برای بهبود سلامت پوست و درمان بیماری‌های شایع پوستی مانند آکنه استفاده می‌شود.

اثرات مفید به‌خصوص سولفات روی در کاهش علائم آکنه شدید شناخته شده است.

یک مطالعه ۳ ماهه در ۳۳۲ نفر نشان داده است که مصرف ۳۰ میلی گرم عنصر روی- مقداری که در مکمل‌های روی یافت می‌شود- در درمان آکنه التهابی موثر می‌باشد.

علاوه بر این، مکمل‌های روی بر سایر روش‌های دیگر درمانی ارجحیت دارد، زیرا ارزان و مؤثر است و عوارض جانبی کمتری دارند.

۴- می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد.

بیماری قلبی یک مشکل جدی است که تقریبا ۳۳٪ مرگ و میر در سراسر جهان را شامل می‌شود.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روی ممکن است چندین عامل خطر بیماری قلبی را بهبود بخشد و حتی سطوح تری‌گلیسیرید و کلسترول را کاهش دهد.

بررسی ۲۴ مطالعه نشان داد که مکمل‌های روی به کاهش کلسترول کل یا توتال و کلسترول به اصلاح بد LDLو همچنین تریگلیسیرید خون کمک می‌کنند که به طور بالقوه در جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی-عروقی کمک کننده باشد.

علاوه بر این، یک مطالعه در ۴۰ زن جوان نشان داد که مصرف بیشترروی با سطوح پایین فشار خون سیستولیک مرتبط است.

با این حال، تحقیقات در زمینه تأثیر مکمل‌ها بر فشار خون محدود است.

تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که سطح پایین سرمی روی ممکن است با خطر بالاتری از بروز بیماری‌های قلبی-عروقی همراه باشد، اما یافته‌ها بدون نتیجه گیری باقی ماندند.

۵- دژنراسیون ماکولا را آهسته‌تر می‌کند.

دژنراسیون ماکولا یک بیماری چشمی شایع است و یکی از دلایل اصلی از دست دادن بینایی در سراسر جهان است.

مکمل‌های روی اغلب برای کند کردن پیشرفت دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (AMD) و کمک به محافظت در برابر از دست دادن بینایی و نابینایی استفاده می‌شود.

یک مطالعه انجام شده بر روی ۷۲ نفر مبتلا به AMD نشان داد که مصرف روزانه ۵۰ میلی گرم روی سولفات به مدت سه ماه باعث کند شدن پیشرفت بیماری می‌شود.

به طور مشابه، بررسی دیگری بر روی ۱۰ مطالعه نشان داد که مکمل‌های روی در کاهش خطر ابتلا به نوع پیشرفت دژنراسیون ماکولا موثر است.

با این حال، مطالعات دیگر در این بررسی نشان می‌دهد که مکمل‌‌های روی به تنهایی ممکن است بهبود چشم‌گیری در بینایی را منجر نشود و برای دست یابی به نتیجه حداکثری یاید با سایر گزینه‌های درمانی همراه باشد.

خلاصه

روی ممکن است مدت زمان علائم سرماخوردگی را کاهش دهد، در کنترل قند خون و بهبود آکنه شدید و التهابی موثر باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد و پیشرفت دژنراسیون ماکولا را آهسته‌تر کند.

مقدار استعمال دارو

مقدار روی روزانه مصرفی شما به نوع مکمل بستگی دارد، زیرا هر مکمل حاوی مقادیر مختلف عنصر روی است.

به عنوان مثال، سولفات روی شامل حدود ۲۳% روی را شامل می‌شود، بنابراین ۲۲۰ میلی گرم روی سولفات با حدود ۵۰ میلی گرم روی متناسب است.

این مقدار معمولا بر روی برچسب مکمل شما فهرست شده است، تعیین مقدار لازم برای پاسخ گویی به نیازهای روزانه را آسان کرده است.

برای بزرگسالان، مقدار مصرفی روزانه توصیه شده  به طور معمول ۱۵-۳۰ میلی گرم روی می‌باشد. دوزهای بالاتر برای درمان شرایط خاصی از جمله آکنه، اسهال و عفونت‌های تنفسی استفاده شده است.

با این حال، با توجه به عوارض جانبی بالقوه مرتبط با مصرف بیش از حد روی، بهتر است بیش از ۴۰ میلی گرم در روز استفاده نشود- مگر تحت نظارت پزشکی.

خلاصه

مکمل‌های مختلف روی حاوی غلظت‌های متفاوت عنصر روی هستند. دوز توصیه شده برای مکمل‌های روزانه ۱۵-۳۰ میلی گرم است.

خطرات و عوارض جانبی

هنگامی که به طور مستقیم استفاده می‌شود، مکمل‌های روی می‌تواند یک روش مطمئن و موثر برای افزایش مصرف روی شما باشد و جنبه‌های مختلف سلامت شما را بهبود بخشد.

با این حال، این مکمل‌ها با عوارض جانبی ناخوشایندی، از جمله تهوع، استفراغ، اسهال، و درد معده همراه هستند.

مصرف بیش از ۴۰ میلی گرم در روز از عنضر روی می‌تواند باعث بروز علائم آنفولانزا مانند تب، سرفه، سردرد و خستگی شود.

همچنین روی می‌تواند با توانایی بدن در جذب مس دخالت کند و در نتیجه منجر به کمبود این ماده معدنی در طول زمان شود.

علاوه بر این، مکمل‌های روی مانع از جذب برخی از آنتی بیوتیک‌ها می‌شوند و در صورتی که هم‌زمان مصرف شوند، اثر آنتی بیوتیک کاهش می‌یابد.

برای کاهش خطر عوارض جانبی، یه مقدار دوز توصیه شده توجه داشته باشید و از مصرف بیشتر از دوز حداکثر قابل تحمل ۴۰ میلی گرم در روز اجتناب کنید؛ مگر تحت نظارت پزشکی.

اگر بعد از مصرف مکمل روی، هر گونه عارضه جانبی منفی را تجربه کردید، میزان مصرف دارو را کاهش دهید و اگر علائم همچنان ادامه پیدا کرد، با متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید.

خلاصه

روی می‌تواند عوارض جانبی منفی، از جمله درگیری‌های گوارشی و علائم آنفلوآنزا را ایجاد کند. همچنین ممکن است در جذب مس دخالت کرده و اثر آنتی بیوتیک‌های خاصی را کاهش دهد.

سخن پایانی

روی ماده معدنی ضروری برای بسیاری از جنبه‌های سلامتی فرد است.

استفاده روزانه از مکمل‌های حاوی ۱۵-۳۰ میلی گرم عنصر روی ممکن است ایمنی، سطح قند خون و سلامت چشم، قلب و پوست را بهبود بخشد. اطمینان حاصل کنید که مصرف روزانه شما از دوز  ۴۰میلی گرم فراتر نباشد.

عوارض جانبی روی عبارتند از: مشکلات گوارشی، علائم آنفولانزا و کاهش جذب مس و کاهش اثرات آنتی بیوتیکی.

مکمل‌های روی به طور گسترده‌ای در اینترنت، فروشگاه‌های بهداشتی محلی یا داروخانه‌ها در دسترس می‌باشد.

علاوه بر این، اگر شما می‌خواهید میزان مصرفی روی خود را از طریق رژیم غذایی افزایش دهید، بسیاری از غذاها منبع غنی از این مواد معدنی هستند مانند آجیل، دانه، حبوبات، گوشت، غذاهای دریایی و لبنیات.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *