انتشار این مقاله


چگونه رویا‌های خود را کنترل کنیم؟

تحقیقات جدید نشان داده‌است که تلفیق تکنیک‌هایی خاص، باعث افزایش شانس افراد برای داشتن رویاهای شفاف می‌شود.

تحقیقات جدید نشان داده‌است که تلفیق تکنیک‌های خاصی، باعث افزایش شانس افراد برای داشتن رویاهای شفاف می‌شود که در آن فرد خوابیده آگاهی دارد که در خواب است در حالی که هنوز هم اتفاق می‌افتد و می تواند این تجربه را کنترل کند.

اگر‌چه تکنیک‌های بسیاری برای تجسم رویا‌های شفاف وجود دارد، مطالعات پیشین میزان موفقیت کمی را گزارش کرده‌اند. این امر توانایی محققین راجع به مطالعه مزایای بالقوه و کاربرد‌های تجسم رویا‌های شفاف را سلب می‌کند.


مقاله مرتبط: رویای شفاف و فراشناخت


تحقیقات Dr Denholm Aspy در دانشکده روانشناسی دانشگاه آدلاید، بر حل این مشکل و ارتقا‌ی تکنیک‌های موثر‌تر در القای رویایی شفاف هدف‌گذاری کرده‌است.

نتایج مطالعات او که در مجله Dreaming منتشر شده‌است، تایید کرده‌است که مردم می توانند شانس خود را برای داشتن رویایی شفاف افزایش دهند.

این مطالعه سه گروه از شرکت‌کنندگان را شامل می‌شود و اثربخشی سه تکنیک متفاوت برای القای رویایی شفاف را بررسی می‌کند:

۱. تست واقعیت: روزانه چندین بار محیط اطراف را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند خواب نمی‌بینند.

۲. بازگشت به رختخواب: بعد از پنج ساعت، بیدار شدن برای یک دوره کوتاه و پس از آن به خواب رفتن برای وارد شدن به یک دوره خواب REM، که احتمال بالایی برای رویا دیدن وجود دارد.


مقاله مرتبط: خواب REM، باعث تمایل به غذاهای شیرین و چرب می‌شود


۳. MILD (القای حافظه‌ای رویا‌های روشن): پس از پنج ساعت از خواب بیدار می شود و سپس توجه خود را با تکرار عبارت: «دفعه بعد که در خواب هستم، به یاد خواهم داشت که خواب می‌بینم، برای به یاد آوردن رویا قبل از به خواب رفتن متمرکز می‌کند. همچنین خود را در رویایی روشن تصور می‌کند.

در میان گروه ۴۷ نفری که تمام این تکنیک‌ها را ترکیب کرده‌اند، شرکت کنندگان به موفقیت ۱۷ درصدی در داشتن رویا‌های شفاف در طول یک هفته دست یافتند که این رقم، در مقایسه با هفته انتهایی که در آن هیچ تکنیکی اجرا نشده، به طور قابل توجهی بالاتر است. در میان کسانی که از طریق تکمیل تکنیک MILD، در ۵ دقیقه اول می‌توانستد به خواب روند، میزان موفقیت رویای شفاف بسیار بالاتر بوده‌است (تقریبا ۴۶ درصد).

 Dr Aspy  فلوشیپ و محقق مهمان در دانشکده روانشناسی دانشگاه می‌گوید:

تکنیک MILD بر روی آنچه که ما حافظه آینده‌نگر می‌نامیم کار می‌کند و این یعنی توانایی شما برای به یاد آوردن کار‌ها در آینده. با تکرار عبارت من به یاد خواهم‌ آورد که خوابیدم، در ذهن خود ذهنیت ایجاد می‌کنید. در واقع، به یاد داشتن این موضوع که شما در حال خواب هستید، منجر به رویایی شفاف می‌شود.

وی افزود:

عمده کسانی که موفقیت توسط تکنیک MILD را گزارش کردند، روز بعد محرومیت از خواب را تجربه نکردند. این امر نشان می‌دهد خواب رویایی تاثیر منفی بر کیفیت خواب ندارد.


مقاله مرتبط: محرومیت از خواب به صورت كنترل‌شده ممکن است به کاهش افسردگی کمک کند


دکتر Aspy می‌گوید:

این نتایج ما را یک گام به تکنیک‌های مؤثر القا‌ی رویا‌های شفاف نزدیک می‌کند و به ما این امکان را می‌دهد تا بسیاری از مزایای بالقوه‌ی خواب شفاف مانند درمان کابوس و ارتقای مهارت‌های فیزیکی و توانایی‌ها از طریق تمرین در محیط آرام رویایی را مورد مطالعه قرار دهیم.

نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید