انتشار این مقاله


دارویی جدید شاید بتواند به افراد الکلی در ترک کمک کند!

طبق یک بررسی تازه، داروی جدیدی شاید برای افراد معتاد به الکل مفید باشد، خصوصاً آن‌هایی که استرس زیادی را تجربه می‌کنند. با دکتر مجازی همراه باشید. این تحقیق مشتمل بر ۱۴۴ نفر الکلی (یعنی نوشیدن منجر به خطر یا پریشانی شامل مشکلات در کار و ارتباطات خود) بود. در ابتدای مطالعه، شرکت‌کنندگان ده نوشیدنی […]

طبق یک بررسی تازه، داروی جدیدی شاید برای افراد معتاد به الکل مفید باشد، خصوصاً آن‌هایی که استرس زیادی را تجربه می‌کنند. با دکتر مجازی همراه باشید.

این تحقیق مشتمل بر ۱۴۴ نفر الکلی (یعنی نوشیدن منجر به خطر یا پریشانی شامل مشکلات در کار و ارتباطات خود) بود. در ابتدای مطالعه، شرکت‌کنندگان ده نوشیدنی الکلی در روز، به طور میانگین استفاده می‌کردند.

محققان به طور تصادفی به شرکت کنندگان داروی جدیدی، بنام ABT-436، یا یک داروی مصنوعی هر روز به مدت ۱۲ هفته می‌دادند. این تحقیق برای هر دو طرف آزمایش گنگ بود، یعنی نه افراد الکلی و نه پژهشگران می‌دانستند چه کسانی داروی جدید، و چه کسانی داروی مصنوعی را دریافت کرده‌اند.

افرادی که دارو را مصرف کردند در مقایسه با افرادی که داروی مصنوعی را خوردند، در طول ۱۲ هفته‌ی تحقیق روزهای بیشتری الکل مصرف نکردند. به طور میانگین، کسانی که در گروه داروی جدید بودند توانایی این را داشتند که ۵۱ روز بیشتر از مدت تحقیق از نوشیدن الکل امتناع کنند، این درحالیست که کسانی که در گروه داروی مصنوعی بودند میتوانستند ۴۲ روز خود را دور از الکل نگه دارند.

همچنین شرکت کنندگان در گروه داروی ABT-436  در مقایسه با گروه داروی مصنوعی، روزهایی را که بیش از حد مصرف می‌کردند کمتر تجربه کردند. افرادی که از داروی جدید استفاده کردند، به طور میانگین، ۳۱ روز بیش از حد مصرف می‌کردند در حالیکه بقیه افراد ۳۸ روز. با این حال، این یافته از نظر آماری مهم نبود، به این معنی که به معیارهای محققان برای یک تفاوت معنادار بین دو گروه نرسید، و می‌توانست نتیجه شانسی باشد. این یعنی پژوهشگران کاملاً مطمئن نیستند که دارو اثرگذار خواهد بود یا نه.

اما در کسانی که اضطراب زیادی گزارش شده بود، به نظر می‌رسید دارو بهتر کار میکرد. کسانی که طبق آزمایش استرس زیادی داشتند، به طور معمول، ۲۷ روز بیش از حد الکل خوردند، در مقابل، افراد پراسترس گروه دیگر ۴۶ روز بیش از حد مصرف می‌کردند.

ABT-436 بوسیله متوقف کردن یک ماده شیمیایی مغزی بنام وازوپرسین (vasopressin) کار می‌کند، که به نظر میرسد در تعدیل کردن استرس، نگرانی و رفتارهای اعتیادآور ایفای نقش می‌کند.

محققان اظهار داشتند به نظر میرسد واسوپرسین احساس استرس را در طول مصرف نکردن الکل افزایش می‌دهد، که نوشیدن الکی بیشتری را می‌طلبد. پس متوقف کردن واسوپرسین با این دارو شاید این استرس را کاهش دهد. همانطور که در این آزمایش مشاهده شد، منطقی به نظر می‌رسد که افراد با استرس بالاتر از استفاده‌ی این دارو سود ببرند.

مگان راین میگوید:

براساس یافته‌های ما تحقیقات آینده با هدف متوقف کردن وازوپرسین باید روی افراد الکلی که بیش از حد مصرف می‌کنند متمرکز باشد.

اثرات جانبی این دارو شامل اسهال و حالت تهوع است، با اینکه کسانی که دارو را خوردند، بیان کردند که که اثرات جانبی ملایم بوده و این نیز در حالیست که ۴ نفر به دلیل اسهال و حالت تهوع از مصرف دارو خودداری کردند.

با وجود اینکه چهار راه درمان برای اختلال استفاده ار الکل وجود دارد که بوسیله سازمان غذا و دارو آزمایش شده است، این داروها برای تمام بیماران مؤثر نیست. پس بنابراین تحقیقات بیشتری برای پیشرفت دادن به راه‌های درمان افراد الکلی که برایشان مطمئن و مؤثر است، لازم می‌باشد.

ABT-436 یک داروی آزمایشی است که بوسیله شرکتی دارویی برای این تحقیق ساخته شده است.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید