انتشار این مقاله


فواید الکل برای بدن: لطفاً دیگر این عبارت را در گوگل جست‌وجو نکنید!

بر اساس نتایج یک مطالعه‌ی بزرگ، ترک مصرف الکل تنها راه ممکن برای اجتناب از خطراب مربوط به نوشیدنی‌های الکل‌دار است.

بر اساس نتایج یک مطالعه‌ی بزرگ، ترک مصرف الکل تنها راه ممکن برای اجتناب از خطراب مربوط به نوشیدنی‌های الکل‌دار است. پس بهتر است دیگر به دنبال فواید الکل برای بدن نباشید.

مشکلات سلامت مرتبط با الکل، سالانه ۷ درصد از مردان و ۲ درصد از زنان را به کام مرگ می‌کشاند. مصرف الکل اصلی‌ترین علت مرگ و ناتوانی بین ۱۵ تا ۴۹ سالگی است.

با آن که مطالعات قبل، مصرف مقادیر کنترل‌شده از الکل را با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط دانسته بودند، اما بر اساس نتایج این مطالعه‌ی جدید، الکل حتی اگر فایده‌ای هم برای بدن داشته باشد، هزینه‌های اعمال شده به مصرف‌کننده، تمام فواید احتمالی را بی‌اثر می‌کند.


مقاله مرتبط: حتی مصرف الکل متعادل نیز خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهد


پژوهشگران در این مطالعه، آمار مربوط به مصرف الکل بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ در ۱۹۵ کشور مختلف را مورد بررسی قرار داده، و از نتایج صدها مطالعۀ دیگر نیز بهره گرفتند.

مکس گریزولد (Max Griswold)، پژوهشگر IHME و نویسنده‌ی اصلی این مقاله، می‌گوید:

این پژوهش، به کمک بزرگ‌ترین پایگاه شواهدی که تا کنون گردآوری شده است، به شکل واضحی نشان می‌دهد که مصرف الکل، در سراسر دنیا، با خطرات فراوانی برای سلامت مصرف‌کننده همراه است.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، مصرف یک واحد نوشیدنی الکل‌دار در روز، خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با الکل، نظیر سرطان، دیابت و سل ریوی را تا ۰.۵ درصد افزایش می‌دهد. خطر ابتلا به بیماری‌های مذکور با مصرف ۲ واحد نوشیدنی در روز به ۷ درصد افزایش یافته و مصرف ۵ واحد نوشیدنی نیز آن را به ۳۷ درصد می‌رساند که رقم قابل توجهی است. گفتنی است مردان در کشورهای اروپای شرقی، روزانه بیش از ۵ واحد نوشیدنی مصرف می‌کنند. برای مثال، متوسط مصرف نوشیدنی الکل‌دار در رومانی برای مردان ۸.۲ واحد است.


مقاله مرتبط: هشدار پزشکان؛ ارتباط تنگاتنگ مصرف الکل با سرطان!


پیش از یافته‌های این مطالعه، محققان در پژوهش دیگری گزارش داده بودند که ۴۰ درصد از سود بخش‌های فروش الکل در بریتانیا، از افرادی تأمین می‌گردد که مصرف فراتر از حد مجاز دارد. در حال حاضر، دستورالعمل‌های رسمی افراد را ملزم می‌سازد که به منظور کاهش خطرات سلامت ناشی از الکل، بیش از ۱۴ واحد نوشیدنی در هفته مصرف نکنند. با این حال، مسئولین بهداشت و درمان بریتانیا پیش از این صراحتاً اعلام کرده بودند که علی‌رغم مقدار تعیین شده برای مصرف مجاز الکل، هیچ‌گونه سطح امنی از مصرف برای الکل وجود ندارد. فواید الکل برای بدن تماماً قابل چشم‌پوشی است.

تشویق مردم از سوی نهادهای نظارتی به کاهش مصرف الکل و یا اجتناب از آن، جزو اولویت‌هایی است که باید مد نظر قرار گیرد. این باور که “مصرف یک یا دو واحد نوشیدنی در روز برای سلامت خوب است” تماماً اشتباه بوده و پایۀ علمی ندارد. فواید الکل برای بدن … فایده‌ای وجود ندارد.

پژوهشگران در متن مقاله به این نکته اشاره کرده‌اند که مطالعه‌ی حاضر، تمام جوانب مصرف الکل را مورد بررسی قرار نداده است. خشونت و تصادف‌های رانندگی مرتبط با مصرف الکل، دو نمونه از خطراتی است که به دلیل عدم دسترسی به حجم کافی از داده‌ها، در این پژوهش مورد ارزیابی قرار نگرفتند.

نتایج این مطالعه در ژورنال The Lancet منتشر شده است.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید