انتشار این مقاله


گوش دادن به موسیقی متحولتان می‌کند؟ احتمالاً ساختار مغزتان متفاوت است!

آیا تا کنون حس کرده‌اید آهنگی که گوش می‌دهید رعشه بر اندامتان می‌اندازد و باعث می‌شود موهایتان سیخ شود؟

آیا تا کنون حس کرده‌اید آهنگی که گوش می‌دهید رعشه بر اندامتان می‌اندازد و باعث می‌شود موهایتان سیخ شود؟
تجربه کردن چنین احساسی در حین گوش دادن به موسیقی معمولاً کم‌یاب و نادر است. میتو ساکس۱، دانش‌آموخته‌ی سابق هاروارد، سال گذشته افرادی را که در حین گوش دادت به موسیقی دچار مورمور می‌شوند مورد مطالعه قرار داد تا بفهمد چه عاملی سبب بروز این پاسخ می‌شود.
این محقق ۲۰ دانش‌اموز را مورد بررسی قرار داد؛ ده نفر از آنان اظهار داشتند که احساس مذکور را تجربه می‌کنند و ده نفر دیگر، این چنین نبودند. اسکن‌های مغزی از تمامی این افراد تهیه شد.
نتایج نشان می‌داد که ساختار مغز افرادی که وابستگی فیزیکی و احساسی نسبت به موسیقی را تجربه می‌کنند، متفاوت از سایرین است. به گونه‌ای که حجم فیبر‌های مرتبط‌کنده‌ی قشر شنوایی و نواحی مرتبط با پردازش احساسات در آنان متراکم‌تر است. بدین معنا که ناحیه‌ی شنوایی و حسی مغزی‌شان ارتباط قوی‌تری دارد.


مقاله‌ی مرتبط: کدام نوع موسیقی خلاقیت را افزایش می‌دهد؟


نتایج پژوهش ساکس در Oxford Academic منتشر شده‌اند؛ وی در مصاحبه با Neuroscience اشاره دارد که تئوری وجود فیبرهای بیش‌تر و افزایش رابطه‌ی بین این دو ناحیه، نشان می‌دهد که پردازش قوی‌تری از موسیقی در مغز انجام می‌شود.
در نتیجه، در صورتی که موسیقی سبب می‌شود موهای بدنتان سیخ شود، به احتمال قوی در حالت کلی نیز احساسات قوی‌تری را تجربه می‌کنید.
به علاوه، این احساسات می‌توانند با خاطرات خاصی که یک آهنگ در مغزتان تداعی می‌کند مرتبط باشند که در شرایط آزمایشگاهی قابل کنترل نیستند.


مقاله‌ی مرتبط: چه قسمت‌هایی از مغز هنگام شنیدن موسیقی تحریک می‌شوند؟


با وجود این که حجم نمونه‌ی این پژوهش بسیار کم است، ساکس برنامه دارد که این آن را در مقیاس‌های گسترده‌تری انجام دهد. بنابراین فعالیت مغز را در هنگام گوش دادن به آهنگ‌هایی که احساس مشخصی را القا می‌کنند را پوشش خواهد داد.
امید است که مشخص شود از دیدگاه نورولوژیک این واکنش‌ها چه معنایی دارند؛ از این طریق راه جدیدی برای درمان بیماری‌های روانی فراهم شود. برای مثال، افسردگی می‌تواند فعالیت‌های روزمره‌ی بسیاری را مختل کند؛ شاید در آینده دانشمندان بتوانند از موسیقی برای درمان مؤثر آن فراهم کنند.


پی‌نوشت

۱. Matthew Sachs 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید