انتشار این مقاله


استامینوفن ممکن است به کاهش لرز بعد از عمل کمک کند

تزریق استامینوفن، مانند تیلنول، در طی عمل جراحی ممکن است باعث کاهش بروز لزرش پس از عمل شود.

تزریق استامینوفن، مانند تیلنول، در طی عمل جراحی ممکن است باعث کاهش بروز لرزش پس از عمل شود. این مطالعه در جلسه سالانه Anesthesiology 2017 ارائه شده‌ است.

لرز یک عارضه جانبی رایج زمان هوشیاری بیمار بعد از عمل جراحی می‌باشد. لرز می‌تواند در بیش از نیمی از بیماران رخ دهد. علت دقیق آن ناشناخته است. دانشمندان بر این باور اند که ممکن است به کاهش دمای بدن ارتباط داشته باشد. سرپرست محققین، Takahiro Tadokoro، متخصص بیهوشی پزشکی در دانشگاه Ryukyus در اوکیناوا ژاپن، می‌گوید:

لرزهای بعد از عمل جراحی عارضه‌ای مکرر در بیمارانی است که از بیهوشی عمومی رنج می‌برند. این مشکل باعث درد و ناراحتی زیادی می‌شود. لرز بعد از عمل جراحی همچنین می‌تواند بر سیستم قلبی‌عروقی فشار وارد کند. بنابراین ما باید از آن جلوگیری کنیم. مخصوصا در بیمارانی که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در آنها وجود دارد. استامینوفن برای کنترل درد و به حداقل رساندن استفاده از مواد اعتیادآور هر روز بیشتر و بیشتر در مراقبت‌های قبل و بعد از عمل جراحی استفاده می‌شود.

تا کنون مطالعات اندکی توانایی استامینوفن را برای جلوگیری از لرز بعد از عمل مورد بررسی قرار داده‌ است. مطالعه‌ای شامل ۳۷ بیمار صورت گرفت. این بیماران جهت جراحی زنان مراجعه کرده‌ بودند. به طور تصادفی به بیماران پس از بیهوشی عمومی استامینوفن به صورت داخل وریدی (۱۵ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) یا دارونما (دارویی برای دلخوشی مریض اما بدون اثر) داده شد. در میان زنانی که استامینوفن دریافت کرده بودند ۲۲/۲ درصد لرز پس از عمل را تجربه کردند. در مقایسه با آن‌ها افرادی که دارونما دریافت کرده بودند ۷۳/۷ درصد تجربه لرز پس از عمل داشتند.

علاوه بر این، شدت لرز در زنان مصرف‌کنندۀ استامینوفن به طور قابل توجهی پایین بود. در مقایسه بین افراد دریافت‌کننده استامینوفن و دارونما، محققان زمانی لرزهای بعد از عمل را در اتاق ریکاوری مشاهده کردند که دمای بدن برای مدت ۳۰ دقیقه به طور قابل توجهی پایین بود.

دکتر Tadokoro خاطر نشان کرد:

ما باور داریم این یافته‌ها می‌تواند به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گیرد. استامینوفن یک ماده نسبتا بی‌خطر است و معمولاً استفاده می‌شود.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید