انتشار این مقاله


چگونه لاغر شویم (۱۲)؟ داروهای مرتبط با لاغری

آیا شما نیز در کاهش وزن مشکل دارید؟ می‌خواهید بدانید که رژیم برای لاغری چگونه است؟ جای درستی آمده‌اید.

آیا شما نیز در کاهش وزن مشکل دارید؟ خیلی از افرادی که در اطراف‌مان هستند و خودمان، می‌خواهیم بدانیم که چگونه لاغر شویم. اگر شما نیز به دنبال جواب این سوال هستید؛ جای درستی آمده‌اید.

حقیقت غم‌انگیز که در مورد این موضوع است؛ راه‌حل‌های مرسوم کمتر غذا بخورید و بیشتر فعالیت کنید، می‌باشد. این روش در بلندمدت به درد نمی‌خورد. محاسبه کالری، ساعت‌ها تمرین در روز و تلاش برای نادیده گرفتن گرسنگی؟ همین عوامل وقت و اراده ارزشمند شما را از بین می‌برد. این کاهش وزن برای خیلی‌ها دردناک است. در نهایت تقریبا همه افراد از کاهش وزن ناامید می‌شوند. به همین دلیل ما یک اپیدمی چاقی داریم.

براساس تحقیقات تازه وزن براساس تغییرات هورمونی تنظیم می‌شود. باید بگوییم که راه‌های بهتری نیز وجود دارد که در نهایت باعث کاهش هورمون ذخیره کننده چربی که انسولین نام دارد، می‌شوند.

در ادامه گام‌ به‌گام با شما همراه خواهیم بود تا چیزهایی را که گفتیم مرحله به مرحله انجام دهیم.


داروهای مرتبط با لاغری


بیشتر داروهای تجویزی می‌توانند باعث کاهش وزن شما شوند. برای هرگونه تغییر در درمان، باید با پزشک مربوطه مشورت کرد. در اینجا در مورد سه تا از بدترین حالت‌ها بحث خواهیم کرد:

  • تزریق انسولین: مخصوصاً در دوزهای بالا، ممکن است بزرگ‌ترین مانع برای کاهش وزن باشد. سه راه‌ حل وجود دارد که می‌تواند نیاز شما به انسولین را کاهش دهد.

الف) کربوهیدرات کم‌تری بخورید: این عامل باعث می‌شود، با زحمت کمتری وزن کاهش یابد. هر چه کربوهیدرات کمتری خورده شود، نیاز به انسولین نیز کم‌تر خواهد شد. باید به این نکته توجه کرد که هر قدر که فرد می‌تواند، باید از دوز مصرفی خود کم کند.

ب) اگر مقدار مصرفی انسولین برای فرد کافی نباشد، می‌تواند از قرص‌های متفورمین (با دوز ۲ تا ۳ میلی‌گرم در روز) برای درمان استفاده کند. با این کار نیاز به انسولین کاهش می‌یابد (مخصوصاً برای دیابت نوع ۲).

ج) اگر موارد قبلی برای کاهش انسولین (دوباره، برای دیابت ۲) کافی نباشند، بیمار می‌تواند از داروهای تازه تولید شده، مانند ویکتوزا و یا بایِتا استفاده کند. همه‌ی این موارد نیاز به مصرف انسولین را کاهش می‌دهند. در نتیجه منجر به کاهش وزن خواهند شد.

  • درمان‌های دارویی دیگر برای دیابت: قرص‌های آزادکننده‌ی انسولین (مانند سولفونیل اوره) معمولاً موجب افزایش وزن می‌شوند. این داروها عبارتند از: Minodiab ،Euglucon ،Daonil و Glibenclamide. هم‌چنین قرص‌هایی مانند Avandia ،Actos ،Starlix و NovoNorm علاوه بر عوارض جانبی دیگر به افزایش وزن نیز کمک می‌کنند. اما باید به این نکته توجه کرد که متفورمین عیب‌های گفته شده را ندارد. داروهای جدید ویکتوزیا و بایتا (قابل تزریق) اغلب باعث کاهش وزن می‌شوند، اما ممکن است در دراز مدت عوارض جانبی جدی داشته باشد که تا الان ناشناخته باقی مانده است.
  • کورتیزون: یک داروی خوراکی است و از عوامل دیگر دارویی در افزایش وزن می‌باشد (مانند پرِدنیزولون). مصرف کورتیزون معمولاً در دراز مدت باعث بازگشت اضافه وزن می‌شود؛ مخصوصاً در دوزهای بالا (بیش از ۵ میلی‌گرم پردنیزول در روز). متاسفانه، اغلب کورتیزون یکی از داروهای ضروری برای کسانی است که برای آن‌ها تجویز می‌شود. اما باید به این مسئله نیز توجه کرد که دوز باید به صورت مکرر تنظیم شود تا بیمار بیش از حد نیازش دریافت نکند. استنشاق آسمی، دیگر درمان‌های وضعی کورتیزون، مانند پماد و یا اسپری بینی به شدت وزن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

داروهایی که ممکن است باعث مشکلاتی شوند

  • بعضی داروهای ضد افسردگی: این داروها نیز مخصوصاً داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای قدیمی (TCAs) مانند تریپتیزول، ساروتن و کلومی‌پرامین و داروهای جدیدی مانند رِمِرون (میرتازاپین) می‌توانند باعث افزایش وزن شوند. معمول‌ترین داروهای ضد افسردگی که با نام SSRI (مانند سیتالوپرام و سرترالین) شناخته می‌شوند، معمولاً روی وزن بیمار تاثیر قابل توجهی نمی‌گذارند.

مقاله مرتبط: کشف اثر داروی ضدافسردگی در کاهش چربی شکم


  • داروهای نورولپیتیک/ آنتی سایکوتیک: این داروها نیز می‌توانند محرک افزایش وزن باشند. مخصوصاً داروهای جدید مانند زایپرکسا (اولانزاپین).
  • بعضی از داروهای ضد بارداری موجب افزایش وزن، هر چند به میزان کم می‌شوند؛ مخصوصاً داروهایی که شامل پروژسترون بوده و فاقد استروژن هستند. به عنوان مثال قرص‌های کوچک، آمپول‌های ضد بارداری و یا ایمپلنت‎های ضد بارداری.
  • داروهای فشار خون: داروهای فشار خون از نوع بتابلاکرها می‌توانند به افزایش وزن کمک کند. این داروها شامل سلوکن، متوپرولول و آتنولول می‌باشند.
  • داروهای صرع ممکن است موجب افزایش وزن شوند (مثلاً کاربامازپین و والپروات).
  • داروهای ضد آلرژی: آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند باعث افزایش توده چربی بدن شوند. به خصوص مصرف دوزهای بالا. عملکرد کورتیزون در افزایش وزن بدتر از داروهای ضد آلرژی است.

    مقاله مرتبط: ۱۳ دارویی که می‌تواند موجب افزایش وزن شما شود


  • آنتی بیوتیک‌ها: در بعضی شرایط، می‌توانند منجر به افزایش یا کاهش موقت وزن شوند. میکروب‌های فلور روده یکی از عوامل افزایش مقدار انرژی که ما از مواد غذایی جذب می‌کنیم، است. با این وجود، هنوز هم برای انسان سودآور می‎باشند. اما این عامل، نمی‌تواند دلیلی برای استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها باشد؛ مگر این که واقعاً به آن نیاز باشد.
امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید