انتشار این مقاله


چگونه لاغر شویم (۸)؟ میوه خوردن و نوشیدنی ها را کنترل کنید

آیا شما نیز در کاهش وزن مشکل دارید؟ می‌خواهید بدانید که رژیم برای لاغری چگونه است؟ جای درستی آمده‌اید.

آیا شما نیز در کاهش وزن مشکل دارید؟ می‌خواهید بدانید که رژیم غذایی لاغری سریع و آسان چگونه است؟ اگر پاسخ این سوال‌ها بله است؛ جای درستی آمده‌اید.

حقیقت غم انگیز که در مورد این موضوع است؛ راه‌حل‌های مرسوم مانند “کمتر غذا بخورید و بیشتر فعالیت کنید” است. این روش در بلندمدت به درد نمی‌خورد. محاسبه کالری، ساعت‌ها تمرین در روز و تلاش برای نادیده گرفتن گرسنگی؟ همین عوامل وقت و اراده ارزشمند شما را از بین می‌برد. این کاهش وزن برای خیلی‌ها دردناک است. در نهایت تقریبا همه افراد از کاهش وزن ناامید می‌شوند. به همین دلیل ما یک اپیدمی چاقی داریم.

براساس تحقیقات تازه، وزن براساس تغییرات هورمونی تنظیم می‌شود. باید بگوییم که راه‌های بهتری نیز است که درنهایت باعث کاهش هورمون ذخیره‌کننده چربی که انسولین نام دارد، می‌شوند.

در ادامه گام‌ به‌گام با شما همراه خواهیم بود تا چیزهایی را که گفتیم مرحله به مرحله انجام دهیم.


از خوردن بیش از حد میوه پرهیز کنید


این بخش از توصیه ممکن است تا حدودی جنجالی باشد. زیرا امروزه میوه، یکی از سالم‌ترین مواد غذایی در اطرافمان به شمار می‌رود. افراد ممکن است بر این باور باشند که میوه یک ماده غذایی طبیعی بوده و زیاد خوردن آن مشکلی ندارد، اما متاسفانه باید این را نیز در نظر داشت که میوه‌ها حاوی مقدار زیادی قند می‌باشند – حدود ۱۰ درصد از وزن میوه – (بقیه مواد تشکیل دهنده میوه، بیشتر از آب تشکیل می‌شود). به همین خاطر تنها یک تکه از پرتقال یا انگور را بخورید. شیرین است؟

مقدار قند موجود در پنج وعده میوه خوری در روز با مقدار قند نوشیدن نیم لیتر نوشابه برابری می‌کند. برخلاف باور عامه، قندهای موجود در میوه، کم و بیش یکسان هستند (۵۰ درصد گلوکز و ۵۰ درصد فروکتوز).

قند موجود در میوه می‌تواند چربی سوزی را متوقف کند. این عامل باعث می‌شود احساس گرسنگی شما بیشتر شده و سرعت کاهش وزنتان کاهش یابد. به خاطر این‌که به بهترین نتیجه برسید، از زیاد خوردن میوه پرهیز کنید و یا “گاهی اوقات به عنوان یک درمان از آن لذت ببرید “


آیا میوه، طبیعی نیست؟


بیشتر مردم بر این عقیده هستند که میوه یک ماه غذایی طبیعی است. اما امروزه، میوه‌هایی که در مغازه‌های سبزی فروشی هستند، شباهت کمی به میوه‌هایی که قبلاً کشت می‌شدند، دارد. باید به این نکته توجه کرد که در میوه‌های اصلاح نژاد شده، قند به نسبت بیشتری وجود دارد.


از خوردن آبجو خودداری کنید


 آبجو حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات ساده است که به سرعت تجزیه می‌شود و این امر می‌تواند چربی سوزی را متوقف کند. به همین دلیل در بعضی منابع به آبجو “نان مایع” نیز گفته می‌شود.  همه‌ی این گفته‌ها دلیل خوبی برای کلمه “شکم عرق خوری” است.


از شیرین کننده‌های مصنوعی دوری کنید


بسیاری از افراد به جای مصرف قند، از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می‌کنند. این افراد چنین تفکری دارند که از این طریق، میزان کالری دریافتی‌شان را کاهش می‌دهند و در نتیجه وزنشان کاهش می‌یابد. این نوع تفکر در ظاهر قابل اعتماد به نظر می‌رسد. با این حال، بر اساس مطالعات زیاد انجام گرفته در این زمینه این فرضیه با شکست مواجه شد و هر گونه تاثیر مثبت بر وزن به وسیله استفاده مواد شیرین کننده مصنوعی به جای قند طبیعی رد شد.

در عوض، براساس مطالعات علمی، شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند موجب میل و اشتیاق فرد به خوردن غذاهای شیرین شوند. در آخر یک تحقیق مستقل نیز نشان داد که تغییر نوشیدنی‌هایی که با شیرین‌کننده‌های مصنوعی تولید می‌شود به آب، به وضوح به کاهش وزن کمک می‌کند.

این امر به این دلیل است که بدن قبل از اینکه قند خون افزایش یابد، میزان ترشح انسولین را افزایش خواهد داد. زمانی که این اتفاق نمی‌افتد، قند خون کاهش یافته و گرسنگی افزایش می‌یابد. با این حال مجموعه‌ای از تغییرات به ترتیب اتفاق می‌افتند که به صورت کامل شناخته نشده است.

با همه این اتفاقات، شیرین‌کننده‌های مصنوعی به عنوان یک وسوسه‌کننده به مواد غذایی شیرین باقی مانده است که باعث اشتهای بیش از حد به این مواد غذایی می‌شود. لازم به ذکر است که تاثیرات بلندمدت مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی همچنان ناشناخته باقی مانده است.

بقیه‌ی مطالعاتی که سعی در نشان دادن اثرات خنثی یا حتی مثبتی از شیرین‌کننده‌ها داشته‌اند، اغلب توسط صنایع بنیان نهاده شده‌اند.

به هر حال، شکربرگ (Stevia) به عنوان یک جایگزین طبیعی شیرین‌کننده‌های مصنوعی تجاری‌سازی شده است. این حرف زیادی تبلیغاتی است! هیچ چیز درباره‌ی یک پودر سفید فوق‌العاده شیرین فرآوری‌شده مثل شکربرگ، طبیعی نیست.

اگر شما با کاهش وزن مشکل دارید، پیشنهاد ما این است: اجتناب کامل از شیرین‌کننده‌ها. پاداش این کار آن است که به زودی لذت بردن از شیرینی طبیعی غذای واقعی را درک خواهید کرد.البته پیش‌شرط رسیدن به این پاداش، همانطور که گفته شد، دوری از شیرین‌کننده‌های مصنوعی تنقلات و نوشابه‌های “رژیمی” است.

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید